החיבוק האוהד מהוליווד עלול להקשות על קמלה האריס מול הרחוב האמריקאי

החברות עם יו"ר דיסני, התמיכה מעולם הבידור האמריקאי והקשרים של בעלה בתעשייה: המיליארדרים של הוליווד מתייצבים מאחורי המועמדת הדמוקרטית לנשיאות • אבל קמלה האריס יודעת שהתמיכה הזו יכולה ליצור ניכור בקרב חלק מהמצביעים

קמלה האריס. תצטרך לנהל את הקשרים ההוליוודיים מבלי להרחיק בוחרים / צילום: Reuters, Anadolu
קמלה האריס. תצטרך לנהל את הקשרים ההוליוודיים מבלי להרחיק בוחרים / צילום: Reuters, Anadolu

קמלה האריס, סגנית נשיא ארה"ב והמועמדת לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, היא דמות פוליטית עם קשרים עמוקים בהוליווד - תחנה חשובה לכל מועמד לתפקיד, לפחות בכל הקשור לגיוס כספים. בניגוד לנשיאים כמו רונלד רייגן שממש צמח בהוליווד, דונלד טראמפ שהפופולריות הגדולה שלו נשענה במידה רבה על מכניזם הוליוודי ("המתמחה", "שכחו אותי בבית 2" ועוד), האריס לא מגיעה משם במקור. הקריירה הפוליטית שלה החלה כתובעת מחוזית בסאן פרנסיסקו, והקשרים שלה התחזקו מאז נישואיה ב־2014 לדאג אמהוף, עורך דין המקושר לתעשיית הבידור בלוס אנג'לס.

"חברות" גרסת בריטניה: הטלוויזיה הישראלית עושה את זה הרבה יותר טוב
"מחיאות כפים רמות": דרמה טורקית סוריאליסטית ושנונה

האינטגרציה שלה עם האליטה ההוליוודית נחשבת ליוצאת דופן ביחס לפוליטיקאים אחרים, ויש שאומרים שהיא המועמדת עם הקשרים החזקים ביותר בהוליווד מאז ביל קלינטון, שהיה ידוע בחיבור החזק שהיה לו לאותה אליטה שהשפיעה רבות על האופן בו נתפסה דמותו הציבורית.

ובכל זאת, מערכת היחסים של האריס עם הוליווד חורגת גם מעבר לגיוס כספים ותמיכה כללית. המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב גם חברה קרובה של דנה וולדן, יו"ר משותף בדיסני. האריס ו־וולדן מכירות זו את זו מאז שנות ה־90 המוקדמות. למעשה, היו אלה חברים משותפים שלה ושל וולדן שארגנו את בליינד דייט בינה לבין בעלה אמהוף, הכול הרבה לפני הקריירה הפוליטית שלה והרבה לפני שוולדן הגיעה למעמדה הבכיר בדיסני. כמובן שכעת שהמעמד של שתיהן בשיא - אחת מועמדת לנשיאות והשנייה מועמדת להחליף את בוב אייגר בתפקיד הבכיר בדיסני - הביקורת על הקשר הופכת לרגישה הרבה יותר.

מתוקף תפקידה בחברה, וולדן אחראית על חדשות ABC, הרשת שתארח את העימות בין האריס לטראמפ. למרות שהשתיים ציננו את מערכת היחסים כדי למנוע כל אפשרות לטענות על הטיה, הן יודעות שהן מהלכות על חבל דק. וולדן, שנמצאת במרוץ לרשת את תפקיד המנכ"ל של דיסני, נמנעה מגיוס כספים עבור האריס בתקופה האחרונה כדי למנוע פוליטיזציה שעלולה להזיק לקריירה שלה, והיא תעשה כל שביכלתה כדי שלא תדבק בה תדמית פוליטית שעלולה לסכן את המשרה בה היא חושקת.

לטראמפ המסוכסך עם ABC ממילא (ספציפית עם העיתונאי ג'ורג' סטפנופולוס) ועם דיסני באופן כללי, עשוי להשתמש בקשרים האלה כדי לטעון שהעימותים מוטים לטובתה. השבוע הוא כבר צייץ על מה שהוא מגדיר כ"פייק חדשות ABC" והעובדה שהרשת והמנחים בה מוטים לדעתו לטובת קמאלה האריס, גם אם טרם הזכיר את החברות של השתיים.

היתרון המשמעותי של האריס מול ביידן

חשוב לזכור שרוב התמיכה ההוליוודית ב־2020 בנשיא ארה"ב הנוכחי, ג'ו ביידן, לא נעשתה מחיבה יתרה לו, אלא יותר מתיעוב לטראמפ. ביידן, בניגוד לברק אובמה למשל, גם דאג להרחיק את עצמו מהאליטה הנוצצת מתוך מחשבה ש"בחירות מנצחים בפנסילבניה, לא בקליפורניה". הוליווד התגייסה כלכלית למענו, אבל לא יצאה מגדרה בחיבוק פומבי כפי שקורה היום עם האריס.

לכוכבים הוליוודיים היה גם תפקיד משמעותי בלחץ הדמוקרטי הציבורי על ביידן לפרוש, כשבראש עמדו זה נגד זה ג'ורג' קלוני - דמות משמעותית מאוד בגיוס כספים פוליטיים בהוליווד מצד אחד, וג'פרי קצנברג, אולי המגייס המשמעותי בהוליווד מהצד השני. בטור דעה שפרסם קלוני, הוא קרא לביידן לפרוש, והכעיס מאוד את קצנברג. אחרי הפרישה, זעם רב הופנה כלפי קצנברג בטענה שהסתיר את מצבו השברירי האמיתי של הנשיא מהתורמים.

כעת, כאשר האריס ניצבת בראש המפלגה הדמוקרטית, התמיכה ההוליוודית מקבלת ממד חדש. הכוכבים הגדולים בתעשייה כמו ג'וליה לואי־דרייפוס, מייגן די סטליון וביונסה, מעניקים לה תמיכה פומבית שמזכירה את הקשרים שהיו לאובמה לאחר שנבחר לנשיא. אבל להאריס יש יתרון נוסף: היא קרובה לאנשים האלה עוד מהשלבים המוקדמים של הקריירה שלה, והם מגיבים בהתלהבות יתרה למועמדותה. היא הצליחה לרכז סביבה את התמיכה ההוליוודית בדרך שלא נעשתה מאז ימי קלינטון. התופעה של אירועי גיוס כספים שמזכירים פסטיבלים מוזיקליים גדלה בעוצמתה, והוליווד כולה מתגייסת לטובתה.

הקרבה להוליווד עלולה דווקא להזיק?

הקרבה לשמות הגדולים וההשתתפות הוודאית של כוכבים רבים בקמפיין של האריס, מאפשרים לה לייצר נרטיב תרבותי אטרקטיבי לצעירים ואוכלוסיות שהצבעתן לדמות כמו ביידן הייתה כמעט בלתי אפשרית. כך, יכולת הסטוריטלינג של הוליווד מגויסת לא רק כאמצעי כלכלי, אלא לעצב את דמותה של האריס כנשיאה ולהדגיש תמות כמו "העצמה", "גיוון אתני" ו"מנהיגות מודרנית". הגישה הזו עשויה לאפשר לה להדהד הן ברמה הפוליטית והן ברמה התרבותית הפופולרית.

אבל האריס יודעת שעליה לשמור על איזון עדין; שימוש יתר בכוכבים ובאירועים נוצצים עלול ליצור ניכור בקרב מצביעים במדינות המפתח. אחד החששות המרכזיים הוא שתמיכה יתרה מצד האליטה ההוליוודית עלולה להזיק לה בקרב בוחרים במדינות המתנדנדות כמו פנסילבניה. בעוד שקליפורניה, בה גרה האריס עם בעלה בברנטווד, נחשבת למדינה בטוחה עבור הדמוקרטים, תמיכה מוגזמת מצד הוליווד יכולה ליצור רושם שהיא מנותקת מהמציאות של רוב הבוחרים בארה"ב. האריס תצטרך לפעול בזהירות ולנהל את הקשרים ההוליוודיים שלה כך שיביאו תועלת מבלי להרחיק בוחרים.

בין השטיח האדום לישראל

בקרב הגווארדיה הוותיקה והניצית של הוליווד, יש מי שחושש שעמדותיה כלפי ישראל עלולות להיות קשוחות יותר מאלה של ביידן. אמהוף, בעלה היהודי, הוא זה שעושה עבורה נפשות בתעשייה בנושא הזה. אמהוף, הידוע כטיפוס חביב ואהוד מאוד בקרב אנשי התעשייה, משמש כמרכך בהקשר הזה שמבטיח שעמדות פרו־ישראליות יהיו נוכחות בקמפיין שלה.