כחודש וחצי לפני שנכנסה לתוקף הרפורמה בחשמל, שמאפשרת לכל צרכן לבחור מאיזה ספק הוא רוכש חשמל - התרחש אירוע שהרעיד את כלל השוק: בזק נכנסה לענף בשיתוף פעולה עם PowerGen, שנקרא "בזק אנרג'י".
● בתום יותר משנה של המתנה: פורסמה האסדרה שעיכבה הקמת תחנת כוח חדשות
● בשווי מעל 3 מיליארד שקל: אלקטרה זכתה בפרויקט אלקטרו־מכאני ענק בארה"ב
בראיון שפותח את כנס החשמל של גלובס, שנמשך שבוע ומסכם את החודש הראשון של הרפורמה בענף, סיפר מנכ"ל בזק ניר דוד על מה הוביל את חברת התקשורת להצטרף לשוק, מדוע היא בחרה לשלב זרועות עם יצרנית החשמל PowerGen, ומה קצב העמידה ביעדים שהציבה לעצמה במסגרת התחרות בתחום.
"העיתוי של הכניסה היה במומנטום מצוין", אמר דוד בתחילת הראיון. "נכון שלא נכנסנו ראשונים, אבל זה היה לפני תחילת הקמפיינים. כשבזק בחרה להיכנס, עם קמפיין חזק והתשתיות החזקות של החברה, זה נתן 'בוסט' לכל השוק. אני מקביל את המהלך לכניסתנו אחרונים לסיבים, אבל הזזנו את כל השוק. אותו דבר קרה בחשמל - בזק נכנסה וכולם נהנים מהשיח".
"צריכה חכמה"
בזק מציעה חבילות שונות ללקוחותיה בענף החשמל, כאשר הם יכולים לקבל 7% הנחה בכל ימות השבוע ובכל שעות היממה. בעלי מונים חכמים יכולים ליהנות מחבילות שונות: "חוסכים חכם ביום" עם 15% הנחה בין השעות 07:00־17:00 בימים ראשון־חמישי, או "חוסכים חכם בלילה" עם 20% הנחה על שימוש בין השעות 23:00־07:00 בימים ראשון־חמישי.
בנוסף, בניגוד לחברות אחרות, בזק השיקה מוצר נלווה: אפליקציה שבה לא רק שרואים את החשבונית החודשית - אלא לקוחות עם מונים חכמים יכולים גם לקבל את נתוני צריכת החשמל ברמה חודשית, יומית ושעתית. בדרך זו, הם יכולים לייעל את צריכת החשמל. "צרכן מחפש תועלת, וזו מגיעה משני כיוונים: מחיר ומוצר", ציין דוד. "המחיר שלנו הכי אטרקטיבי, אבל גם דאגנו לתועלת אחרת. אנחנו מאפשרים יכולת צריכה חכמה". לדבריו, בימים אלה לקצת יותר משליש הלקוחות יש מונים חכמים, אולם "בטווח הזמן הבינוני לכולם יהיה אותם".
שיתוף הפעולה בין בזק לבין PowerGen מתבצע כך שבזק מובילה את תחום השיווק, המכירות והשירות, ואילו PowerGen - בעלת תחנות כוח, מתקנים סולאריים ומערכות אגירת אנרגיה - מספקת את אמצעי הייצור. "אנחנו מסתכלים רחוק ואנחנו מבינים שאחד מהאילוצים שיהיו לשוק החשמל זה ביכולת לייצר אנרגיה", אמר דוד. "PowerGen היא שחקנית חזקה והתקשרות איתה מייצרת לבזק יכולת אנרגטית. לבזק יש מכירה, פרסום ושירות הכי טוב בישראל, מה שהיה חסר לנו זה ייצור. PowerGen פוגשת בדיוק את התוכנית העסקית של בזק. כשאנחנו מלבישים אותם, אנחנו יודעים לייצר את מה שחסר - חשמל להרבה שנים".
ניר דוד
אישי: בן 55, נשוי +2. גר ביקנעם.
מקצועי: בעל תואר ראשון בכלכלה וניהול מהאוניברסיטה הפתוחה ותעודת הנדסאי חשמל. מילא שורת תפקידים בבזק, בהם מנהל תכנון מערכות, מנהל אגף קשרי לקוחות וסמנכ"ל החטיבה העסקית.
עוד משהו: הצטרף לבזק ב-1993, בתפקיד טכנאי פריסת רשתות
"סומך על המונופול"
משק החשמל מורכב מכמה מקטעים: ייצור, הולכה, חלוקה ואספקה. בניגוד לעבר, חברת החשמל היא כבר אינה מונופול בייצור, וכעת גם באספקה הגיעה הרפורמה. מנגד, מקטעי ההולכה והחלוקה, אותם מסובך לפצל, נחשבים למונופול טבעי של חברת החשמל. "יש בעולם מעט מאוד מונופולים טבעיים, הולכת חשמל היא כזו, והסבירות להצליח עם כל ניסיון עסקי להתמודד מול מונופול טבעי, היא נמוכה", הסביר דוד. "יש מעט מדינות שעשו תשתיות הולכה כפולות. אני רואה במצב אקסיומה".
המשמעות של אותה אקסיומה היא שבמידה וללקוח תהיה הפסקת חשמל בעקבות תקלות במקטעי ההולכה והחלוקה, בכל מקרה הוא יידרש לפנות לחברת החשמל, ולבזק וליתר המספקות לא תהיה יכולת לסייע. "אני שואל את עצמי אם אני יכול לתת את השירות הטוב ביותר עם האקסיומה, והתשובה היא כן. אני יודע לייצר, לתת שירות ולמכור טוב יותר מכולם. אני סומך על המונופול הטבעי שיעשה את הטוב ביותר. בראייתנו, המונופול עושה עבודה בפיתוח הרשת וגם בשירות, אז מבחינה זו אנחנו רגועים".
עד כמה אתם מפנים תשומת לב לתחום החשמל?
"תחום החשמל מהווה הזדמנות להגדיל את בזק, ולהפוך אותה לחברת תשתיות יותר משמעותית. להפוך מחברת תקשורת הכי חזקה במדינת ישראל, לחברת תשתיות מאוד משמעותית. זה אומר ששוק החשמל מאוד רלוונטי, אבל הוא מוצר משלים - ולא העיקרי של בזק. בגלל זה קמה חברה בתוך בזק לצורך החשמל. הושקעו הרבה משאבים בבניית נכסים של עובדים, לקוחות ומותג. קמפיינים שיווקיים עלו בהתאם. המוצר בבזק הוא התקשורת, זה לא באותו סקייל".
בזק אנרג'י הציבה לעצמה יעד של 400 אלף לקוחות עד 2030. כלומר, כ־13% מכלל הלקוחות במדינת ישראל. "יש לנו תוכנית עסקית מדויקת שמודדת ימים, שבועות ושנים, ובינתיים הקצב ממש משביע רצון", אמר דוד. "כשהחלטנו שנכנסים, נכנסנו עד הסוף. בחברה כמו בזק כשמחליטים להיכנס, אז קודם כל דואגים להקמת תשתית שירותית ייעודית לעולם החשמל ותשתית מכירתית ייעודית. זה גם אומר שמוקמים יחידות ספציפיות, ולאלו יש יעדים, הכשרות, כלים ותקנים. מדובר בעשרות עובדים".
חיסכון של אלפי שקלים
כשצרכן עובר מחברה לחברה, הוא רוצה לדעת כמה הוא חוסך. דוד פירט בראיון את החיסכון המוערך: "המנעד הוא גדול, ותלוי בשאלה אם אלו, למשל, צרכנים עם שניים־שלושה רכבים חשמליים בבית או לא. בסיטואציה שכזו החיסכון עשוי להגיע לאלפי שקלים בשנה. אם זהו צרכן שעדיין נשען על מקורות אנרגיה נוספים, אז החיסכון יגיע למאות רבות של שקלים בשנה".
בניגוד לחברות אחרות שבחרו להציע חבילות באנדל עם חשמל, בזק בחרה להותיר את שירותיה השונים בחבילות נפרדות. "אנחנו מאמינים במוצרי התקשורת, אנחנו מאמינים במוצר החשמל, ולא מאלצים לעשות את הבינדול. אנחנו רוצים שיראו בנו בית של תשתית.
"השווקים מתכנסים לכמה שחקנים גדולים שמספקים חשמל. יכול להיות שבשוק שלנו נראה עוד חברות קטנות שיצליחו, או שיהיו כאלו שיחשבו עוד להיכנס ולצאת. במודלים שהחזיקו בעולם, זה הלך לכמות חברות חד־ספרתית".
לסיכום, אתם בתקשורת ובחשמל. יש תחום תשתיות נוסף בישראל שלדעתך נכון לפתוח בו לתחרות?
"כשהגדרנו שבזק לא תהיה רק חברת תקשורת הסתכלנו על הכל. כיום בישראל, תחום התשתיות כולל תקשורת, מים, גז, כבישים ותחבורה, וחשמל. כשמסתכלים על חברות תשתית במדינה, רואים שבכף יד אחת אתה יכול למנות את אלו שניתן למצוא בכל בניין. מעט נושאים רלוונטיים לתשתית קלאסית, אבל בסוף זה רגולציה. ככל שמפריטים יותר, הצרכנים נהנים יותר".
גילוי מלא: הכנס בשיתוף אדלטק, אמישראגז ובזק
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.