האם יש יתרון לחברת גז שנכנסת לתחום החשמל, ומה מביאה איתה הנהגה נשית עסקית? בכנס "שבוע החשמל" של גלובס, שוחחה עינת רום, מנכ"לית קבוצת אמישראגז - מתחרה משמעותית במשק החשמל, עם דין שמואל אלמס, כתב האנרגיה של גלובס. רפורמת הניוד הביאה יותר מ־40 חברות פרטיות להירשם לקבלת רישיון לספק חשמל, כשמתוכן 18 פעילות כיום.
● מנכ"ל בזק: "אנחנו יודעים לייצר את מה שחסר, חשמל חכם להרבה שנים"
"פתרון למי שרוצה להוזיל את סל המחיה"
אמישראגז היא שחקנית הגז הוותיקה בישראל. מה הקשר שלכם לשוק החשמל?
"אנחנו נמצאים 75 שנים בגז, ומספקים אנרגיה לבתים ולעסקים. הכי טבעי שניכנס לתחום אנרגיה אחר, החשמל, ברגע שהוא נפתח לתחרות", אומרת רום, "כך ניתן כמה שירותי אנרגיה תחת קורת גג אחת".
היא גם עוקצת את חלק מהמתחרות, ואומרת "אנחנו חברת אנרגיה ותיקה, טבעי יותר לרכוש חשמל מחברת אנרגיה מאשר מחברת תקשורת. יש לנו מוקדים ברחבי הארץ, ואנחנו מכירים את השירות הזה". היא גם רואה חשיבות כללית בגיוון מקורות האנרגיה של הציבור: "יהיה לנו חשמל וגז, וכשתהיה הפסקת חשמל - יהיה גז. זו נקודה חשובה".
עינת רום
אישי: נשואה פלוס 3 ושני נכדים, ומתגוררת בכפר האורנים
מקצועי: בעבר סמנכ"לית שירות, מכירות, משאבי אנוש ומשאבים בחברות התקשורת פלאפון, בזק, פרטנר. מנכ"לית ראשונה בקבוצת אנרגיה מובילה
בעיני רום, הרפורמה בחשמל היא מהלך מבורך, ולדבריה "סוף סוף פתחו את עולם החשמל לתחרות אמיתית, והצרכנים יכולים לבחור איפה הם קונים חשמל. המטרה המרכזית היא להוזיל את החשמל לצרכנים, וזה בדיוק מה שאנחנו מציעים. כל יום אנחנו מחברים מאות לקוחות לחשמל שלנו. הרפורמה מצליחה ומוכיחה את עצמה. זו רק ההתחלה, אבל זה הכיוון הנכון".
עם זאת, תחילה הרפורמה בחשמל יצאה לפועל רק עבור מי שהחזיק ברשותו "מונה חכם" - שצובר את המידע על צריכת החשמל בזמן אמת ובאופן רציף - ומעביר אותו פעם אחת ביום למספק ולחברת נגה.
ביולי האחרון, החסם הוסר והאופציה למעבר נפתחה לכל מי שירצה, גם עם מונה בסיסי בלבד. אך עם זאת, ולמרות ההנחות שמציעים הספקים הפרטיים, כ־31 אלף חשבונות בלבד נוידו בפועל.
למה כל־כך מעט עוברים? הלקוחות לא עטים.
"כמו כל שינוי, זה קשה לעיכול ויש חששות. מי שמאמץ שינויים יכול להנות מההנחה שאנחנו נותנים, אבל יש אנשים שחוששים ממה שיקרה אם תהיה תקלה, או מי יענה לי בזמן הפסקת חשמל. מה שאנשים לא מבינים זה שהחשמל הוא אותו חשמל, וחברת החשמל ממשיכה להוביל ולהוליך את החשמל. היא ממשיכה להיות אחראית על התשתית, ובמקרה של תקלה - עדיין מתקשרים למוקד 103 שלהם. אנחנו מספקים את החשמל ללקוח ושולחים חשבוניות, אך התשתית עדיין של חברת החשמל. בשיחות וסקרים שומעים את החששות האלה, אבל חברת החשמל אחראית על זה. גם קריאת המונים היא של חח"י. אנחנו רק המשווק".
לקוחות הגז של החברה יכולים לבחור בין שני מסלולים: 7% הנחה קבועה בחשבון החשמל בכל שעות היום, או 6.5% הנחה קבועה בחשבון החשמל בכל שעות היום וחודש גז חינם בכל שנה. יתר הלקוחות זכאים ל־6.5% הנחה קבועה בחשבון החשמל בכל שעות היום.
רום מדגישה שנדרש לפעול גם בתחום חינוך השוק, משום ש"אנחנו וההורים שלנו רגילים שמי שמוכר חשמל זה חברת החשמל. לקנות את החשמל משחקנים נוספים זה מהפכה גדולה, וזה קורה בשלבים. צריך להתרכז בזה שהציבור יאמין שאפשר לקנות חשמל מוזל משחקנים נוספים. זה פתרון משמעותי למי שרוצה להוזיל את סל המחיה שלו".
היא גם מתייחסת למודלים העסקיים השונים, שכוללים חשמל במחיר שונה בשעות שונות, ולדבריה "אנחנו צריכים להתאים את עצמנו ללקוח, אנחנו לא נגיד ללקוח מתי לייבש כביסה ומתי להתקלח. אנחנו רוצים שהלקוח ירגיש שהוא יכול להמשיך את אורח חייו הרגיל. הצעות המכר שלנו מאוד פשוטות, בלי אותיות קטנות. 7% הנחה שטוח. זו החבילה הכי נכונה והכי משתלמת. בעתיד, כשלמסה גדולה של לקוחות יהיה מונים חכמים, יהיה אפשר לעשות עוד סוגים של תמחורים".
חשש נוסף שעוצר לקוחות פוטנציאליים מלהצטרף הוא עצם תהליך ההצטרפות, שנתפס כארוך ומייגע. אולם רום מסבירה כי עם ליווי של המוקד הוא לא מסובך: "כל מה שהלקוח צריך לעשות זה להתקשר למוקד ולבקש להצטרף. אנחנו מלווים את הלקוח לאורך כל הדרך. לא צריך טכנאי, שיחה אחת למוקד ומצטרפים לחשמל. זה תהליך פשוט".
וכמה לקוחות הצטרפו בפועל? על פי רום "הבאנו 20% מהלקוחות שעברו, אלפים רבים, ועכשיו הקצב מתגבר. אנחנו מרוצים. חשוב לנו לצרף לקוחות, אבל חשוב לנו גם לתת רמת שירות מצוינת ולא רוצים לייצר ביקושים גדולים מדי בהתחלה, כדי שנוכל לתת את השירות הכי טוב בשוק".
פאנלים סולאריים ועמדות טעינה לכלי רכב
מה לגבי תחומים אחרים בענף החשמל? אתם חושבים להתרחב?
עינת: "היינו חברת גז שמספקת לבתים, ועשינו שינוי ואנחנו עכשיו חברת אנרגיה רחבה. אנחנו מתקינים עמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים בקניונים ובדרכים. אנחנו מתקינים גם פאנלים סולריים, בדרך לערבה ולאילת יש הרבה גגות סולריים שלנו תחת המותג 'אמישראגרין', ואנחנו גם מתקינים דודי שמש. אנחנו מתרחבים לכל הכיוונים בשוק האנרגיה". לדבריה, יש ביקוש הולך וגובר לעמדות טעינה: "אנחנו בקצב מואץ של פריסה בשל עליית הביקוש. זה הגיוני, כי יש יותר רכבים חשמליים".
רוב חברות האנרגיה מובלות על ידי גברים. למה בענף האנרגיה יש כל־כך מעט נשים?
"נכנסתי לתחום לפני שנתיים, והופתעתי עד כמה התחום הוא גברי. אני לא יודעת למה מסורתית זה ככה, אבל זה משתנה. באמישראגז, 50% מההנהלה הן נשים, וזה יקרה גם בחברות אחרות. ניהול אנרגיה משלב חשיבה אסטרטגית, תפעול, שירות, שאלו כישורים שיש לנשים והן אף חזקות במיוחד בהם. אנחנו נראה עוד נשים באנרגיה בשנים הקרובות. אם אני קולטת מנהלות נשים, זה מחלחל. גם לצדדים".
***גילוי מלא: הכנס בשיתוף אדלטק, אמישראגז ובזק
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.