המורדים החות'ים הודיעו היום (א') כי מערך ההגנה האווירית שלהם הצליח ליירט מל"ט אמריקאי מדגם MQ-9 ריפר מעל מחוז מארב, ששוויו כ-30 מיליון דולר. זו לא הפעם הראשונה שבה מצליחים שליחיה של איראן בתימן ליירט מל"ט מדגם זה, כשבמאי דווח כי יורטו כבר חמישה כאלה. כלומר, לכל הפחות, החות'ים כבר גרמו לאמריקאים נזקים בסך 150 מיליון דולר רק מפגיעה במל"טים.
מעבר לנזק הכלכלי, יירוטים שכאלו עלולים לסייע לאיראן בביצוע הנדסה הפוכה: תהליך שבו מומחים מנתחים את המרכיבים של אמל"ח - ואז מייצרים אחד מחודש בהליך סדרתי. שאהד 136 האיראני, למשל, נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר. לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד.
את MQ-9 ריפר שיכול להטיל מגוון חימושים מייצרת חברת ג'נרל אטומיקס. המל"ט מסוגל לטוס במשך 24 שעות, בגובה של עד 15 אלף מטר, להגיע למהירות של כ־370 קמ"ש ולטווח של כ־1,850 ק"מ. מפעילים אותו צוות של שניים, שכולל את הטייס ואת מתפעל המערכות. המל"ט משמש לתקיפה, אבל יכול גם לסייע במשימות איסוף, ואיתור והצלה.
על אף שהוא מתקדם מאוד, החות'ים הצליחו ליירט אותו כמה פעמים. שליחיה של איראן הצליחו לצבור בעשור החולף מגוון מערכות הגנה אווירית, כשהראשונים שבהם היו דגמים סובייטיים כמו למשל SA-9, שהם החרימו כשהשתלטו על הבירה צנעא ב־2014.
מאז, בדומה לתחומים רבים, איראן דאגה לחמש אותם במערכות הגנה אווירית מסדרת "סיאד" לטווח בינוני. לסדרת סיאד יש שלושה דגמים בעלי טווחים שבין 120-75 ק"מ. ולפי טענת החות'ים, כך הם יירטו את ה-MQ-9 ריפר.
אולם, ניכר בתקיפה הישראלית בחודיידה ומתקיפות של מטוסי קרב מכוחות הקואליציה בראשות ארה"ב בתימן, כי החות'ים מתקשים להוות איום ממשי על מטוסי הקרב. מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב שחקר את יכולותיהם של החות'ים, הצביע כי המערכות של החות'ים "מעולם לא היוו איום רציני על מטוסי הקואליציה". ובכל זאת, ככל שהלחימה מול החות'ים תימשך, יגברו הסיכונים גם להישגים משמעותיים מצידם - כדוגמת יירוט כלי טיס מאויש.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.