בקורסק שברוסיה, אוקראינה נוטלת על עצמה תפקיד חדש: כובשת

פינויה של אישה מביתה ברוסיה ממחיש כיצד אוקראינה מנסה להבדיל את הכיבוש שלה מזה של מוסקבה

חיילים אוקראינים בגבול רוסיה / צילום: Reuters, Viacheslav Ratynskyi
חיילים אוקראינים בגבול רוסיה / צילום: Reuters, Viacheslav Ratynskyi

לאחר שחיילים אוקראינים השתלטו על הכפר של מריה אנדרייבה באזור קורסק ברוסיה, משפחתה קיבלה חדשות מטרידות. עובדת החווה לשעבר הוצאה להורג על-ידי חיילים אוקראינים, כך הודיע קרוב משפחה שנמלט מהאזור. מדובר בסוג הזוועות שהרוסים הוזהרו לצפות להן מהשכנה שאליה פלשו.

נשק גרעיני תמיד מנע פלישות. ואז חדרו חיילים אוקראינים לרוסיה | WSJ
אחת החמורות מאז פרוץ המלחמה: מעל 40 הרוגים במתקפה רוסית על אוקראינה

ואז, בנותיה של אנדרייבה, המתגוררות בנורבגיה, ראו סרטון שהפך לוויראלי באינטרנט: זו הייתה אמן, מקבלת חבילה עם מספר בקבוקי מים מחיילים אוקראינים. הבנות יצרו קשר עם החיילים דרך האינטרנט והתחננו לעזרתם בפינוי אמם מהאזור המועד להתקפות צבאיות. החיילים נענו לבקשה והעבירו אותה מעבר לגבול לאוקראינה. 

סיפורה של האישה הענייה בת ה-76 שהועברה בחודש שעבר עם לא יותר מקופסת גלולות ודרכון רוסי, מספק הצצה לניסיונה של אוקראינה לקחת על עצמה תפקיד חדש במלחמה בת השנתיים וחצי: כובשת.

קייב כבשה יותר מ-100 עיירות וכפרים רוסיים מאז שחדרה לאזור קורסק בחודש שעבר. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר ל-NBC News בשבוע שעבר כי אוקראינה אינה מעוניינת להחזיק בשטח הזה לנצח, אך ציין כי כוחותיו ישלטו בו כעת כקלף מיקוח בכל שיחות עתידיות לסיום המלחמה.

עם כניסתה לחודש השני של שליטה על האזור, אוקראינה טוענת כי היא מנסה להבחין בין כיבושה של כ-500 המיילים הרבועים שלה ברוסיה לבין השיטות של מוסקבה הכוללות גניבה, הוצאה להורג, עינויים של אזרחים וגירוש של אלפי ילדים משטחי אוקראינה הכבושים.

זלנסקי מינה מפקד צבאי לאזור ואמר כי כוחותיו מקפידים על חוקי ההומניטריות.

"חשוב לנו מאוד שלא להיות כמו אלה שהביאו עלינו את המלחמה, שמשתמשים בביזה ובאונס", אמר זלנסקי במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר בקייב. "זה מפני שאנו מתנהגים כמו בני אדם". 

חיילים אוקראינים בסמוך למחוז קורסק ברוסיה / צילום: Reuters, Viacheslav Ratynskyi
 חיילים אוקראינים בסמוך למחוז קורסק ברוסיה / צילום: Reuters, Viacheslav Ratynskyi

פשעי מלחמה לכאורה 

שמועות שקריות, כמו זו על הוצאתה להורג של אנדרייבה, מתפשטות מדי יום ברשתות החברתיות, כאשר גורמים רוסים והטלוויזיה הממלכתית משתפים דיווחים על פשעי מלחמה אוקראיניים לכאורה ללא מתן כל ראיה.

האנשים היחידים שנכנסים לאזורים שבשליטת אוקראינה בקורסק הם חיילים והעיתונאים המעטים שליוו הכוחות האוקראינים, כשנגד חלקם הוצאו צווי מעצר במוסקבה על חציית גבול בינלאומי מוכר. הנגישות המוגבלת מקשה על הערכת המצב שם.

הטלוויזיה האוקראינית שידרה דיווחים מעיירות כבושות, המראים מתנדבים המחלקים מזון ומים לכמה אלפי האנשים שנשארו. בסודז'ה הראו שלטים מחוץ לבתים פרטיים שמעדכנים את החיילים האוקראינים על נוכחות אזרחים, ומודעות שרשומות על הקירות עם שמות של יחידות צבא אוקראיניות והמילים "תהילה לאוקראינה".

כרזות המציגות את הרס הערים האוקראיניות על-ידי רוסיה מודבקות על הכן של פסל לנין בכיכר העיר. הכרזות הללו גלויות לתושבים המקומיים שנמצאים תחת צנזורה רוסית קפדנית במשך שנים. 

"אתם זבל טהור" 

בכפרים באזור קורסק שבשליטה רוסית מעבר לקו החזית, צילומי מצלמות אבטחה שמראים ככל הנראה חיילים רוסים שמחבלים בחנות טלפונים ובמחסן סחורות, נידונו על-ידי דמויות ציבוריות רוסיות לאחר שהופיעו בתקשורת המקומית. "לכל הטיפשים שלובשים מדים צבאיים ועוסקים בביזה", כתב רומן אלכין, בלוגר פופולרי ויועץ למושל האזורי של קורסק. "אתם זבל טהור, והעונש היחיד עבורכם הוא מוות". לא ניתן היה לאמת את הסרטון באופן עצמאי.

כאשר כוחות קייב חצו את קורסק, עשרות אלפי אנשים נמלטו, אך לא נוצרו מסדרונות הומניטריים ל-20 אלף האנשים שרוסיה טוענת שנותרו מאחור. קרוביהם של חלק מהתושבים פנו לרשתות החברתיות בבקשה מרוסיה ומאוקראינה לעזרה בהוצאת יקיריהם לפני שהעיירות שלהם ייהרסו בקרבות.

השבוע, כוחות ההגנה הטריטוריאליים של אוקראינה פרסמו סרטון שמראה תושבים מעיירות כבושות המתלוננים על מחסור במים, חשמל וקשר סלולרי. חיילים אוקראינים מודיעים להם כי קייב מוכנה לפתוח מסדרון הומניטרי שיאפשר להם לעבור לרוסיה, אך רוסיה אינה מוכנה.

הקרמלין ומשרד ההגנה הרוסי לא נענו לבקשות לתגובה. כשנשאל על המצב בקורסק ביום חמישי, אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי מוסקבה צריכה לחשוב קודם כל על האנשים שנפגעו מהקרבות, והוסיף כי הצבא הרוסי עושה כל שביכולתו כדי לסלק את הכובשים האוקראינים. הוא לא הזכיר מסדרונות הומניטריים.

הצלב האדום הבינלאומי ביקש גישה לאזור שבשליטת אוקראינה, אמר דובר הארגון, אך הוא זקוק לאישור משני הצדדים כדי להיכנס.

אוקראינה פתחה בחודש שעבר קו חם לתושבי קורסק המבקשים מעבר בטוח לאוקראינה, אך היא לא פרסמה כמה רוסים העבירה. התקשורת האוקראינית דיווחה על מקרה של אישה בת 89 שהועברה לעיר סומי שבאוקראינה על-ידי חיילים אוקראינים. גורם צבא אוקראיני אמר כי אישה רוסיה בהריון מתקדם הועברה מכפר רוסי בשם לבדבקה לסומי, שם ילדה לפני שחזרה לביתה. 

סיפורים חסרי בסיס  

עבור אנדרייבה, הכול התחיל עם הסרטון הוויראלי.

יומיים לתוך המתקפה האוקראינית בקורסק, סמל משנה מזוקן המכונה בשם "פרצ'יק" נכנס לחצר ביתה בכפר הגבול סברדליקובו. יחידתו חיפשה חיילים רוסים בשטח הכבוש, ופרצ'יק צילם את חילופי הדברים הקצרים שלו עם אנדרייבה.

האישה, לבושה בסינר בלוי, בנעלי גומי ובמטפחת ראש צבעונית, שואלת את פרצ'יק באוקראינית אם יש לו משהו לשתות. רגעים לאחר מכן, חייל אחר נראה מגיש לה כמה בקבוקי מים.

"מחר נביא לך עוד כמה חבילות של בקבוקי מים ודברים שונים לאכול", אומר פרצ'יק, כשהוא מוסיף כי קבוצתו תיכנס לביתה לבדיקה קצרה לפני שתמשיך בדרכה.

הקטע נצפה מאות אלפי פעמים ברשת. אוקראינים העירו על כך שאנדרייבה ותושבים אחרים מקורסק שצולמו במצלמה על-ידי חיילים אוקראינים, דיברו תערובת של אוקראינית ורוסית שמאפיינת אזורים באוקראינה.

באותה תקופה, בנותיה של אנדרייבה, הלנה ונטשה, החלו להתאבל על הריגתה לכאורה. הן איבדו איתה קשר אחרי 6 באוגוסט, ואז קרובת משפחה שפונתה לעומק רוסיה כתבה לנטשה שאמה היא אחת מכמה כפריים שהוצאו להורג על-ידי כוחות אוקראיניים, ובכך הדהדה את סוג הסיפורים חסרי הבסיס הנפוצים בשידורי הטלוויזיה הרוסית.

לאחר ימים של ייאוש, הן נתקלו בסרטון של אמם. נואשות להוציא אותה מאזור הסכנה, הן יצרו קשר עם ערוץ הטלגרם שפרסם אותו וקיבלו עצה לצלם סרטון המיועד לאנדרייבה. פרצ'יק הראה לה אותו בביקורו הבא בסברדליקובו.

"לא ישנו כבר שבועיים", אומרת הלנה בסרטון, בזמן שנטשה מתייפחת לידה. "את מנותקת. עזובה. את עכשיו באזור האפור. לא משנה מה יקרה, את חייבת לעזוב". 

מפונים רוסים בקורסק בתור לסיוע הומניטרי / צילום: Associated Press
 מפונים רוסים בקורסק בתור לסיוע הומניטרי / צילום: Associated Press

"היינו חברים, ועכשיו בגלל איזה אידיוט אנחנו נלחמים"

אנדרייבה תמיד ראתה את הגבול הרוסי-אוקראיני, שנמצא במרחק כמה מאות מטרים מביתה, כקו מלאכותי. כמו אלפי תושבים מקומיים אחרים, היא בילתה עשורים שלמים בחציית הגבול בין רוסיה לאוקראינה.

"כולנו היינו חברים פעם, ועכשיו בגלל איזה אידיוט אנחנו נלחמים אחד בשני", אמרה אנדרייבה, אזרחית רוסיה-אוקראינית, בראיון.

אנדרייבה נולדה בסברדליקובו זמן קצר אחרי מלחמת העולם השנייה, עברה לסומי בגיל 20 ונישאה, עבדה במפעל אך נהגה לנסוע מדי יום שישי עם בנותיה כדי להיות עם הוריה בסברדליקובו. אוקראינה ורוסיה היו אז רפובליקות בברית-המועצות, ולא היה גבול ביניהן.

"בילינו את ילדותנו בריצה יחפה בשדות שכיום חוצים גבול מדיני", אמרה הלנה, בת 53, בשיחת טלפון מנורבגיה. "לא ידענו איפה אוקראינה נגמרת ואיפה רוסיה מתחילה".

אנדרייבה חזרה לסברדליקובו בשנת 2004, יותר מעשור לאחר קריסת ברית-המועצות, כדי לטפל באביה החולה. לאחר מותו, היא הוציאה דרכון רוסי והחלה לטפל במשק המשפחתי בכפר. כאשר כוחות אוקראינה פרצו לאזור קורסק, היא חיה לבדה עם כמה בעלי חיים והתקיימה על התוצרת של שדותיה.

היא לא רצתה לעזוב. במשך ימים, החיילים האוקראינים הזהירו אותה שכפרה עשוי להיהרס בקרוב על-ידי כוחות רוסים הנחושים להדוף אותם. ב-21 באוגוסט היא סוף-סוף חצתה את נקודת הגבול הרוסית ההרוסה והלא מאוישת עם פרצ'יק, כשהיא מצביעה בדרך על הכפרים האוקראיניים שהיא מכירה מאז ילדותה.

באותו אחר-הצהריים, בחצר של מתחם דיור סובייטי בעיר סומי, שם נפגשה לראיון עם כתב, ירדה אנדרייבה מרכב צבאי אוקראיני לזרועותיה של אחותה הבוכה, גלינה יריומינה, המתגוררת באוקראינה. פקיד אוקראיני צילם את מסמכי שתי הנשים, ויריומינה לקחה את אנדרייבה לביתה.

הלנה, שתגיע לאוקראינה החודש כדי להיות עם אמה, אומרת כי אנדרייבה מתקשה להסתגל לחיים באוקראינה. היא דואגת למשק שלה, שם אין מי שיאכיל את בעלי החיים או יקטוף את תפוחי האדמה ששתלה. אנדרייבה סירבה לתת ראיונות נוספים לאחר שהועברה לאוקראינה, מחשש לנקמה אם תחזור אי-פעם לרוסיה.

"היא אישה של האדמה. הכפר הוא חייה", אמרה הלנה. "היא לא מבינה שכפרה עשוי להיעלם מהמפה".