עתיד התשלומים הדיגיטליים: רכישה באמצעות קול בלבד, יותר ננו-סוחרים

עולם התשלומים הדיגיטליים תופס תאוצה הודות לבינה המלאכותית, כך שבקרוב נוכל לשלם תוך כדי נהיגה, להפוך כל סמארטפון לנקודת מכירה בקלות ולוותר כמעט לגמרי על שימוש בסיסמאות • מדוח חדש של חברת ויזה עולה כי בין המרוויחות הגדולות יהיו חברות המתמחות בזיהוי ביומטרי

איור: Shutterstock
איור: Shutterstock

קשה להתחמק מזה: פחות ופחות אנשים משלמים היום בכסף מזומן, ומעדיפים להסתובב ללא ארנק. לפי נתוני חברת הייעוץ marketsandmarkets, השווי של שוק התשלומים הדיגיטליים מגיע ליותר מ-110 מיליארד דולר בשנה, ועד 2028 הוא צפוי להגיע לקרוב ל-200 מיליארד דולר. העובדה שכמעט כל אחד מחזיק היום במכשיר סמארטפון מאפשרת את הצמיחה המהירה, ולפי דוח חדש של חברת כרטיסי האשראי ויזה, הפיתוחים הטכנולוגיים צפויים לשכלל את השוק הזה, וגם לקדם שווקים חדשים. 

הצצה לאחורי הקלעים של אתרי הקניות הגדולים בעולם
ערוץ הקניות, הגרסה הדיגיטלית: כך זינק שוק המכירות באינטרנט ישירות לצרכן

תשלום "פיגיטלי"

אחת התופעות שזיהו בחברה היא של לקוחות שמוותרים על רכישת אונליין מסיבות של עצלנות: הם אינם מעוניינים לקום ולמצוא את כרטיס האשראי הפיזי שלהם. במקרים אחרים, קנייה לא מתבצעת בשל חוסר זמן או "ידיים תפוסות".

הפתרון לכך הוא תשלומים פיגיטליים, כלומר תשלומים פיזיים-דיגיטליים שיהפכו לחלק בלתי נפרד מהרכישות שנבצע. הכוונה היא לתשלום באמצעות תנועה או קול, אך גם באמצעות הרכב - טכנולוגיות שונות יחוברו למערכות המכונית ויאפשרו לשלם "מבלי להוריד את הידיים מההגה". במילים אחרות, התלות באפליקציות או במכשירים תרד משמעותית.

מגמה נוספת העולה מהדוח, שעוסק באופן שבו תשלומים דיגיטליים משפיעים על היעילות הכלכלית, היא הקלות שבה ניתן להפוך למוכרים באינטרנט. מיליארדי סוחרים חדשים, ננו-מוכרים, ייכנסו לשוק הודות לקלות שבה ניתן יהיה לקבל תשלומים.

כיום כ-70% מהעסקים הקטנים והבינוניים באירופה כבר עברו דיגיטציה. לעומת זאת, באזורי מזרח ומרכז אירופה, המזרח התיכון ואפריקה יש כיום לפי ההערכות כ-120 מיליון ננו ומיקרו-מוכרים, פורמליים ובלתי פורמליים, שעדיין לא מקבלים תשלומים דיגיטליים. המציאות הזו תשתנה כאשר גם שם כל מכשיר סמארטפון יוכל להפוך לנקודת מכירה (POS), וניתן יהיה להעביר באמצעותו כסף מצרכן לסוחר.

שוק ההגנות הביומטריות

עם העלייה בשימוש בתשלומים דיגיטליים צצו גם בעיות חדשות, וכך נולד שוק בעל פוטנציאל לגידול משמעותי: שוק ההגנות הביומטריות. למעשה, חברות שמתמחות בזיהוי ביומטרי יהיו בין המרוויחות הגדולות ככל שיגבר קצב אימוץ השינויים בשוק.

השימוש באמצעים ביומטריים בארנק דיגיטלי או בתעודת זהות דיגיטלית חוסך את הצורך לזכור סיסמאות, אך גם מסייע להפחית הונאות. לפי ויזה, הפתרון הביומטרי גם עשוי להפחית את היקף מקרי ההונאה בכ-485 מיליון אירו בשנה.

אחד הנושאים הבולטים הוא כמובן השינויים שמביאה הבינה המלאכותית לשוק התשלומים הדיגיטליים. לפי ויזה, אירופאים יוכלו לחסוך עד 250 מיליארד אירו בשנה אם יאמצו כלי AI לניהול דיגיטלי של כספם. לפי הסקר שערכה החברה לאחרונה בקרב 8,000 צרכנים אירופאים, רק 36% מהמשיבים אמרו כי הם סומכים על AI יותר מאשר לפני שנה, אך בקרב בני דור ה-Z השיעור עולה ל-47%.

מהסקר עלה גם כי 69% מהמשיבים מאמינים שחברות מרוויחות מהם יותר הודות לשימוש בנתונים האישיים שלהם. כצפוי, המשיבים מודאגים יותר מאופן השימוש בפרטיהם האישיים, מאשר שמחים על היתרונות שהם מקבלים. המסקנה של ויזה היא שיש לתת לצרכנים את השליטה בנתונים שלהם, כיוון שאז הם ייטו לשתף אותם עם חברות שנחשבות בעיניהם לאמינות ואחראיות.

"במגוון המהיר של העולם הפיג'יטלי, נוחות וחדשנות הם הסטנדרטים החדשים", אומר גרי לסקי, מנכ"ל ויזה ישראל. "שילוב חלק של טכנולוגיה, המטשטש את הגבולות בין תחום הפיזי לדיגיטלי, הוא הכוח המניע. עם אחוז משמעותי המוכן לעבור בין בנקים לצורך חדשנות ולוותר על רכישות בשביל נוחות, ההתאמה היא הדרך קדימה".

"בו-זמנית, השינוי הדיגיטלי של עסקים קטנים ובינוניים יכול לשחרר צמיחה מרשימה בהכנסות, ולפתוח דלתות לננו-מוכרים לשגשג. עסקים חייבים כעת להציע שירותים מגוונים, לתמוך בפלטפורמות רבות, ולספק אנליטיקה, תוכניות נאמנות ומניעת הונאות כדי להישאר תחרותיים. מה שנראה פעם כמו מדע בדיוני הופך כעת למציאות שלנו, מביא עימו חוויות חלקות וערך כלכלי משמעותי".