מדד S&P מתעדכן: המניות שיצאו ונכנסו, ומי מובילות את התשואות

אימפריית המחשוב הוותיקה של מייקל דל וחברת התוכנה הביטחונית הלוהטת מצטרפות למדד הדגל האמריקאי, לאחר שהניבו תשואות של 34% ו־67% השנה • אמריקן איירליינס נגרעת מהמדד

אלכס קארפ, מנכ״ל פלנטיר / צילום: שחר שחר, דוברות אוניברסיטת תל אביב
אלכס קארפ, מנכ״ל פלנטיר / צילום: שחר שחר, דוברות אוניברסיטת תל אביב

שינויים במדד הדגל של וול סטריט: חברת המחשוב Dell  וחברת התוכנה לניתוח ביג דאטה פלנטיר  מצטרפות למדד S&P 500 בעדכון הרבעוני הקרוב, שיחול ב־23 בספטמבר. יחד איתן תצטרף למדד גם חברת הביטוח Erie Indemnity .

המפץ הגדול של אינטל עשוי להוליד את מיזוג השבבים הגדול בארה"ב
WSJ | הקרן מבטיחה לכם דיבידנדים גבוהים - שימו לב מאיפה הכסף הזה יוצא
על השבוע הקשה בשוק המניות האמריקאי והצפי להמשך

מדד S&P 500 כולל את המניות של החברות הגדולות ביותר שנסחרות בוול סטריט. מתחילת השנה, המדד עלה בשיעור של 13.4%, בהובלת מניות השבבים, ומתחילת 2023 מדובר בזינוק של לא פחות מ־40%, גם לאחר הירידות החדות שרשם בשבוע שעבר. בשנתיים האחרונות השקעה במסלולים המחקים את מדד S&P 500 הפכה ללהיט בקרב ציבור המשקיעים בישראל, ונכון להיום מנהלים מסלולים אלה בפנסיה ובגמל עשרות מיליארדי שקלים.

שלוש המניות מצטרפות למדד אחרי שהציגו תשואות חיוביות נאות מתחילת השנה וביצועי יתר ביחס לשוק הכללי, והדיווח על כניסתן הצפויה למדד בסוף השבוע האחרון הוביל לעלייה נוספת במניות במסחר המאוחר ביום שישי. מניית פלנטיר טיפסה מתחילת השנה ב־76.6%, דל עלתה ב־34.9% (אך ירדה ב־42.9% מהשיא שאליו הגיעה בחודש מאי האחרון) ומניית Erie עלתה ב־52.8%.

סיבוב שני ל־DELL

למניית דל זה יהיה סיבוב שני ב־S&P 500: בעבר המניה נסחרה במדד אך בשנת 2013 היא נמחקה מהמסחר בנאסד"ק והפכה לחברה פרטית. היא נרשמה שוב למסחר בוול סטריט כעבור מספר שנים, והיום נסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי שוק של 72.1 מיליארד דולר. החברה, בניהולו של מייקל דל, מספקת פתרונות ומוצרי מחשוב שונים, החל מלפטופים ועד פתרונות אחסון ושרתים המיועדים בעיקר ל־AI. הירידה מהשיא של חודש מאי הגיעה לאחר שדוחות שפרסמה אז הצביעו על שחיקה ברווחיות. עם זאת, המניה עדיין מציגה תשואה של 280% בחמש השנים האחרונות.

פלנטיר טכנולוגיות, בניהולו של אלכס קארפ, תצורף למדד ארבע שנים לאחר שהונפקה לראשונה בוול סטריט. החברה הונפקה בספטמבר 2020, שיא תקופת הקורונה, בשווי 20 מיליארד דולר, ונסחרת כיום בשווי של 67.9 מיליארד דולר. פלנטיר טכנולוגיות היא אחת החברות הגדולות, הוותיקות והמבוססות בשניים מהתחומים הלוהטים של השנה האחרונה: ביטחון ובינה מלאכותית. החברה מפתחת תוכנות לניתוח ביג דאטה מבוסס AI, ועובדת בעיקר עם סוכנויות מודיעין וצבאות ברחבי העולם ובפרט עם צבא ארה"ב. בין היתר, היא חתמה לאחרונה על הסכם עם צה"ל לאספקת טכנולוגיה מבוססת מודיעין.

נזכיר כי בעדכון הקודם של S&P 500 הצטרפו למדד חברת האינטרנט GoDaddy, חברת הפיננסים KKR וכן חברת אבטחת הסייבר CrowdStrike. מספר שבועות לאחר שצורפה למדד המוביל, מניית קראודסטרייק צנחה מרמות שיא שבהן נסחרה קודם, בעקבות תקלת המחשוב הגלובלית שנגרמה בשל עדכון תוכנה שלה והשביתה ארגונים רבים ברחבי העולם בחודש יולי האחרון. קראודסטרייק  נסחרת כיום בשווי של 60.4 מיליארד דולר, כ־35% פחות מהשווי ביום בו החלה להיסחר במדד, וירידה של 3.5% מתחילת השנה.

אינטל בתחתית התשואות

שלוש המצטרפות החדשות למדד S&P 500 יחליפו שלוש מניות שנגרעות ממנו: חברת התעופה אמריקן איירליינס , חברת המסחר המקוון Etsy וחברת הביומד Bio-Rad Laboratories. מניית אמריקן איירליינס נחלשה מתחילת השנה ב־21.4%, והשווי הנוכחי שלה הוא 7.1 מיליארד דולר; מניית Etsy איבדה 34.4% לערכה, ושווי החברה מגיע ל־6.1 מיליארד דולר; ומניית Bio-Rad דווקא עלתה מעט, ב־2.1%, והיא נסחרת בשווי של 9.2 מיליארד דולר. אמריקן איירליינס ו־Bio־Rad יעברו להיסחר במדד S&P MidCap 400 שמתמקד במניות בינוניות בגודלן, ואילו מניית Etsy עוברת ישירות למדד של החברות הקטנות יותר, S&P SmallCap 600.

נכון להיום, המניה שהציגה את התשואה הגבוהה ביותר במדד S&P 500 מתחילת השנה היא ענקית השבבים אנבידיה , שעלתה בכ־108% והמשיכה את המומנטום החיובי שלה מ־2023, על רקע הגידול בביקוש ל־AI. עוד חברות שבולטות בתשואות חיוביות הן חברת השירותים הפיננסים Vistra עם עלייה של 91% וחברת התעשייה Howmet Aerospace שטיפסה 69%.

מהכיוון השני בולטות לרעה במדד שתי חברות קמעונאות - רשת בתי המרקחת Walgreens Boots שאיבדה 66%, רשת הדיסקאונט Dollar Tree שאיבדה 53%, ולצידן ענקית השבבים אינטל  שמציגה חולשה נמשכת וירדה מתחילת השנה ב־62%.