חברות התעופה חוזרות לארץ, אבל בענף סקפטים: "אין בשורה באשר למחירים"

שורת חברות תעופה זרות, בהן לופטהנזה, שבו לפעילות בישראל לאחר גל הביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית • עם זאת, יעדים רבים עדיין סובלים מהיצע נמוך, ומחירי הטיסות נותרו גבוהים • "חזרתן של חברות אמריקאיות כמו יונייטד ודלתא לא באופק", מעריכים בענף

נתב''ג. המציאות בשוק התעופה כיום מראה כי ההשפעה על המחירים עשויה להיות מוגבלת / צילום: Shutterstock
נתב''ג. המציאות בשוק התעופה כיום מראה כי ההשפעה על המחירים עשויה להיות מוגבלת / צילום: Shutterstock

חברות התעופה הזרות החלו לחזור בהדרגה לפעילות בישראל, לאחר גל ביטולי הטיסות בתחילת אוגוסט עקב המתיחות הביטחונית באזור. אחרי ויזאייר, אייר אירופה, לוט ועוד מספר חברות ששבו לפעול בארץ, בשבוע שעבר חזרה גם קבוצת התעופה הגדולה באירופה, לופטהנזה.

אחרי שנה: חברת התעופה הבריטית שצפויה לחזור - אבל עם כוכבית
לופטהנזה חוזרת לטוס לישראל. האם היא תשפיע על חברות נוספות?
חברות התעופה האמריקאיות לא חוזרות לנתב"ג, והמחירים לניו יורק מטפסים
אובר־בוקינג והעלאות מחירים: האם הציבור מאבד אמון בחברות התעופה הישראליות?

חזרת הענקית האירופית עוררה אופטימיות בענף, אולם זמן קצר לאחר נחיתת מטוסיה הראשונים בישראל, חברה אחרת שבלטה בנתב"ג, ריינאייר, החליטה לקחת צעד לאחור והאריכה את ביטולי הטיסות שלה בחודש נוסף, עד 26 באוקטובר. בכך ויתרה החברה על הפעילות בישראל בתקופת חגי תשרי, הנחשבת לרווחית במיוחד. בנוסף, החברה הסירה ממערכת ההזמנות טיסות לחלק מהיעדים גם אחרי המועד הרשמי שהכריזה עליו.

גם חברת התעופה אייר בלטיק, שהודיעה שתשיק במרץ קו חדש בין תל אביב לוילנה, דחתה בשבוע את חזרה לפעילות - שהייתה מתוכננת לבוקר יום ראשון. חברות נוספות שטרם שבו לפעול בישראל הן וירג'ין אטלנטיק, שהודיעה כי תשהה את פעילותה בארץ עד סוף החודש; ודלתא האמריקאית, שביטלה טיסות עד סוף אוקטובר. מרחיקות הלכת הן איזי ג'ט, שביטלה טיסות עד סוף מרץ 2025; ויונייטד איירליינס, שביטלה טיסות "עד להודעה חדשה".

המחירים יירדו בחגים?

חזרתן של חברות תעופה זרות לפעילות בישראל בעיצומו של חודש ספטמבר מעוררת תקוות רבות להוזלת הטיסות לקראת חגי תשרי. עם זאת, המציאות בשוק התעופה כיום מראה כי ההשפעה על המחירים עשויה להיות מוגבלת, לפחות בטווח הקצר. בענף מסבירים כי מדובר בתאריכים מבוקשים במיוחד, ואנשים מתכננים את החופשה שלהם זמן רב מראש, ולכן לא צפויה ירידת מחירים משמעותית.

"טיולים ביעדים רחוקים לא תוכננו ברגע האחרון, לכן לא נותרו כמעט מקומות, ולא צפויה ירידה מהותית במחיר. עוד מושבים זאת תמיד בשורה טובה, אבל זה לא הולך לטלטל את הענף. העודף בביקוש עדיין עולה על ההיצע", אומר ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה. "צריך לזכור שגם אין הרבה אמון בחברות האלה, ויש הרבה בקשות לטוס עם חברות ישראליות. החזרה של לופטהנזה מבורכת, טובה גם לישראלים שחיים באירופה, אבל היא אף פעם לא היוותה בשורה מבחינת מחיר. זה יקל מעט על העומס בקווים כמו אתונה וקפריסין".

שירלי כהן־עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס, מסכימה שהחזרה של לופטהנזה והחברות הזרות היא סמן חיובי, אך מציינת כי בעקבות המחירים הגבוהים לחופשות בחו"ל יש עלייה בביקושים לחופשה בחגים בארץ. "בגלל שאין תיירות נכנסת, יעדים כמו ירושלים ותל אביב נהנים מביקושים גבוהים יותר, כך שגם בארץ המחירים גבוהים בהתאם", היא אומרת, ומוסיפה כי "בענף כבר מתחילים להסתכל קדימה ולהיערך לגלישת המלחמה וחוסר הוודאות לשנת 2025".

הבשורה האמיתית ששוק התעופה הישראלי ממתין לה היא חזרתן של חברות משמעותיות שטסות ליעדים הרחוקים יותר, למשל בצפון אמריקה ובמזרח הרחוק, אומר סימן עובדיה, מנכ"ל קרוז תור. "חזרתן של חברות אמריקאיות כמו יונייטד, אמריקן ודלתא עדיין לא נראית באופק. הטיסות לניו יורק, ללוס אנג'לס ולמיאמי נותרות עם היצע מוגבל, כשרק אל על מפעילה קווים ישירים, והמצב הזה יוצר לחץ על המחירים.

"באשר למזרח, היצע הטיסות עדיין נמוך ליעדים כמו טוקיו, סיאול, הונג קונג ובייג'ינג, בשל ההיעדרות של חברות כמו קתאי פסיפיק ואייר אינדיה. זה מוביל למחירים גבוהים יותר וקושי למצוא טיסות זמינות בתקופות עומס כמו החגים הקרובים".

מה שיעזור להוריד את המחירים זו חזרת חברות הלואו קוסט, אומר מזור מקשרי תעופה. "ויזאייר חזרה בתדירות נמוכה יותר מבעבר, וריינאייר ואיזי ג'ט לא פעילות, לכן לא יהיה שינוי דרמטי במחירים. המחסור מורגש בעיקר ביעדי מערב אירופה, כגון אמסטרדם שיש בה מיעוט משמעותי של טיסות".

אין היצע ליעדים רחוקים

בדקנו את מחירי הטיסות הממוצעים ליעדים עם היצע טיסות נמוך יחסית, במהלך חגי אוקטובר ולמשך בין 6-7 לילות (לא כולל השבוע האחרון של החודש, לאחר שהחגים נגמרים). לפי נתוני אופיר טורס, על כרטיס טיסה הלוך־חזור ללונדון תשלמו בממוצע 1,223 דולר, כשנכון להיום ניתן לטוס עם ויזאייר, אל על, בריטיש איירווייז ווירג'ין אטלנטיק אם תשוב כמתוכנן בסוף ספטמבר.

עבור טיסת הלוך ושוב לאמסטרדם תשלמו בממוצע 930 דולר, וניתן לטוס עם אל על וארקיע בלבד. לברצלונה, המחיר הממוצע הוא 1,183 דולר דרך ארקיע, אייר אירופה, איבריה ובלו בירד. באל על כבר לא ניתן למצוא כרטיסים זמינים ליעד זה במהלך סוכות.

לגבי היעדים הרחוקים יותר כמו ניו יורק ובנגקוק, שבהם אל על היא המפעילה הבלעדית, המחירים הם 1,975 דולר לכרטיס הלוך־חזור לבנגקוק במהלך החגים, בעוד שלניו יורק תשלמו 4,500-7,500 דולר, שכן ניתן להזמין כרטיסים בביזנס בלבד. נזכיר כי כנהוג בענף, המחירים עלולים להמשיך להשתנות בהתאם לביקוש והיצע הכרטיסים.

האם יש סיכוי לירידת מחירים ברגע האחרון? יוני וקסמן, המשנה ליו"ר אופיר טורס, סבור כי הסיכוי לא גבוה, אך מוסיף כי לעתים טיסות בימים סמוכים לחג יהיו זולות יותר, "בין השאר מכיוון שחגי תשרי חלים השנה באוקטובר, כשמזג האוויר ביעדים הפופולריים ל'בטן־גב' מתקרר ופחות נוח לחופשות חוף".

גם כהן־עורקבי מאשת טורס לא מביעה אופטימיות: "ההיצע נמוך, ולכן אני לא צופה ירידת מחירים של הרגע האחרון. יכול להיות משהו נקודתי, אבל לא באופן גורף".