האם לקנות זארה או הרמס? מדוע מניות מותגי אופנת היוקרה איבדו לאחרונה גובה

בחמש השנים האחרונות הניבו מניות של מותגי יוקרה תשואות של עשרות ואף מאות אחוזים, שהותירו מאחור את רשתות האופנה הפופולרית • הסיבה, טוענים באיטורו, היא שלקוחות מותגים אלה רגישים פחות ליוקר המחיה • לאחרונה המגמה השתנתה, גם בגלל הביקושים מסין

שבוע האופנה בניו יורק נערך בימים אלה, ואחריו יגיעו שבועות האופנה בערים נוספות ברחבי העולם - לונדון, מילנו ופריז. לרגל התקופה בדקו בפלטפורמת המסחר וההשקעות איטורו (eToro) את התשואות של מניות חברות האופנה, הן מותגי יוקרה והן מותגים של אופנה פופולרית. ממצאי הבדיקה מצביעים על כך שבתקופה של חמש שנים, סל שמרכיב את מניות היוקרה הניב תשואה גבוהה בהרבה, למעשה של יותר מפי 4 ביחס לסל מותגי האופנה הפופולרית - 76% לעומת 16%. 

שוק האופנה נמצא במגמת ירידה, אבל דווקא הגברים מגלים אותו מחדש
מה הקפיץ את רווחי חברות האופנה ואת מניותיהן מתחילת השנה
מדד S&P מתעדכן: המניות שיצאו ונכנסו, ומי מובילות את התשואות 

באיטורו מציינים כי בתקופה זו מדד המניות האירופי Stoxx 600 עלה ב-38%, ומדד המניות הבריטי FTSE 100 עלה ב-17%. גם בתקופה של שלוש שנים סל מניות אופנת היוקרה הניב תשואה טובה בהרבה משל מניות האופנה הפופולרית, 14% לעומת תשואה שלילית של 17%. זאת בזמן שמדד Stoxx 600 עלה ב-9%, וה-FTSE 100 עלה ב-17%.

הסל היוקרתי עלה ב־2%, כשהפופולרי זינק ב־9%

עם זאת, התמונה מתהפכת כשמסתכלים על השנה האחרונה. בתקופה זו סל מניות אופנת היוקרה ירד ב-8%, בזמן שמניות הרשתות הפופולריות עלו ב-11%. עדיין מדובר על תשואת חסר ביחס לשני מדדי הייחוס, שעלו כל אחד ב-14%. מתחילת השנה הנוכחית, סל מניות היוקרה הוסיף לערכו 2%, בעוד מניות האופנה הפופולרית עלו ב-9%.

את ההתאוששות במותגי האופנה הפופולרית מובילות, לפי הנתונים, מספר מניות בולטות: רשת האופנה Next שעלתה בכ-25% מתחילת השנה, ובאיטורו מציינים כי העלייה מגיעה על רקע צמיחה עקבית ברווחיה ורכישות מוצלחות שביצעה; מניית Inditex, בעלת רשת האופנה זארה, שעלתה בכ-19% מתחילת השנה (בבורסת מדריד), בעקבות רווחי שיא עליהם דיווחה לאחרונה. עוד ביצועים טובים הציגו גם מניות ABF  (בעלי רשת הבגדים המוזלת Primark) והקמעונאית האיטלקית OVS .

אינפלציה יורדת - אופנה נגישה עולה

סם נורת', אנליסט איטורו בריטניה, התייחס לנתונים ואמר כי "השקעה היא מאמץ ארוך טווח, ובחמש השנים האחרונות מי שהשקיע במותגי היוקרה היה הרבה יותר מאושר ממי שהחזיק במותגי האופנה הפופולרית".

לדבריו, אחת הסיבות לתשואה הגבוהה יותר במותגי היוקרה היא שהם יכולים להתמודד טוב יותר עם משבר יוקר המחיה - לקוחות אופנת היוקרה פחות רגישים לאי-ודאות כלכלית בהשוואה ללקוחות מותגי האופנה הפופולרית, הרגישים למחיר. מניות כמו לואי ויטון  (LVMH), פראדה והרמס  (שהניבה תשואה של כמעט 200% בחמש שנים) נהנו מכך במיוחד.

עם זאת, נורת' מוסיף כי נראה שירידת האינפלציה ולחץ העלויות על משקי הבית גורמים להתעוררות מחודשת בכמה מהמניות הבולטות של האופנה הפופולרית, בזמן שאחרות עדיין נאבקות ומתקשות עוד מתקופת הקורונה. במקביל גם במותגי היוקרה היו מניות שהציגו ביצועים טובים מאחרות; מניות Kering , הוגו בוס  ו-Burberry  נחלשו משמעותית לאחרונה על רקע ההאטה בביקושים בסין למותגי היוקרה, שמשפיעה לרעה על הרווחים ועל הסנטימנט הכללי.

להערכת האנליסט, ייתכן שינוי לטובה במניות מותגי היוקרה אם כלכלת סין תצבור תאוצה מחדש, אך הוא מזהיר כי "חיוני שהמותגים יבינו את בסיס הלקוחות המתפתח שלהם. בלי תובנות ברורות על ההעדפות והניואנסים המשתנים בשוק הסיני, לא בטוח שההתאוששות תהיה פשוטה".

חיזוק לכך ניתן ביום חמישי האחרון. לאחר ירידות חדות במספר מניות אופנה, אמרה האנליסטית ילנה סוקולובה מ-Morningstar לסוכנות רויטרס כי "החששות בנוגע לביקוש בסין פוגעים באופן לא פרופורציונלי בסקטור היוקרה". עוד נכתב שם כי אנליסטים מעריכים כי לא צפוי שינוי במגמה בכלכלת סין בקרוב.