עצירת בנייה של מפעלים ומכירת מניות מובילאיי: הדיונים בדירקטוריון אינטל החלו

על רקע משבר הנזילות באינטל, בבלומברג דווח כי מכירת מניות במובילאיי והפסקת פעילות של כמה מפעלים הם הצעדים שעומדים כעת על הפרק • החברה בוחנת קיצוצים בזרוע הייצור שלה, שרק לאחרונה הושקה כדי לייצר שבבים עבור חברות אחרות - מאמץ שעד כה לא נשא פרי

אינטל. הדירקטוריון החל בדיונים על עתיד החברה / צילום: Shutterstock
אינטל. הדירקטוריון החל בדיונים על עתיד החברה / צילום: Shutterstock

הדיונים בדירקטוריון אינטל  באשר למהלכים האסטרטגיים שעלולים להוביל אותה להמשך הקיצוץ בפעילותה ולמימוש נכסים החלו בימים האחרונים. בשבועות החולפים הודלפו לתקשורת הזרה תסריטים רבים, הכוללים פיצול החברה ומכירתה בחלקים; מכירת מניות בחברות פורטפוליו כמו מובילאיי ואלטרה; וסגירת מפעלים.

המפץ הגדול של אינטל עשוי להוליד את מיזוג השבבים הגדול בארה"ב
ישראלי מתחילתו ועד סופו: אינטל משיקה שבב חדש, הכולל יכולות AI
דיווח: סמסונג שוקלת לפטר עד 30% מעובדיה ברחבי העולם

לפי דיווח בבלומברג מהיממה האחרונה, מכירת מניות במובילאיי והפסקת פעילותם של כמה מפעלים הם הצעדים שעומדים כעת על הפרק. אתגר הפיצול נתפס כקשה עד בלתי־אפשרי, בשל הרגולטור הסיני.

מבין שתי החברות שבהן מחזיקה אינטל במניות ושאינן חשובות לפעילות הליבה של החברה, אלטרה ומובילאיי , נראה שדווקא החברה הישראלית היא בעלת הסיכוי הגבוה ביותר. על־פי בלומברג, אינטל שוקלת למכור נתח משמעותי ממניותיה בחברה דרך השוק הציבורי, או ישירות לקונה יחד.

אינטל מחזיקה ב-88% ממניות מובילאיי, לאחר שרכשה אותה ב-2017 תמורת 15.3 מיליארד דולר, והנפיקה אותה שוב כחברה נפרדת בבורסה בניו יורק, לפי שווי של 17 מיליארד דולר, בסוף שנת 2022. אלא שהורדת התחזיות של מובילאיי ברבעונים האחרונים, בצירוף הדיווחים הקודמים על כוונת אינטל למכור מניות מובילאיי, הורידו משמעותית את שווי החברה ל-8.8 מיליארד דולר - ירידה של כ-73% מתחילת השנה. באינטל קיוו לממש מניות במובילאיי בתקופה טובה יותר ובשווי גבוה יותר, אך ייתכן כי ההפסדים ותזרים המזומנים השלילי, אל מול אתגרי הייצור שלה, מעמידים אותה עם הגב לקיר בנושא זה.

מאמצי אינטל לקבל הזמנות ממתחרותיה טרם נשאו פרי

פעילות נוספת בה בוחנת אינטל קיצוצים היא זרוע הייצור שלה, שרק לאחרונה הושקה במטרה לייצר שבבים עבור חברות אחרות. אינטל קיוותה שהשנה כבר תוכל לקבל הזמנות ממתחרותיה, חברות בהן אנבידיה , AMD  או אפל , אך לפי בלומברג, הדבר טרם קרה. עם זאת, החברה מונה התקשרויות בסכום של 15 מיליארד דולר לאורך מספר שנים - לשם השוואה, TSMC שמתקדמת מאינטל בתהליכי הייצור שלה, צפויה להכניס 88 מיליארד דולר רק השנה.

לפיכך, בחברה שוקלים לעצור, למכור או לחסל כמה ממפעלי הייצור שלה, כאשר המפעלים החדשים באריזונה ובאוהיו לא צפויים להיפגע, בשל תמיכת ממשל ביידן בחוק מימון השבבים בארה"ב (Chip Act), שהזרים עשרות מיליארדי דולרים ליצרניות השבבים לעידוד בניית מפעלים מקומיים. אמנם גם בישראל ובאירופה הקצו לאינטל מענקים - אך החברה מחויבת בראש ובראשונה לתוכנית האסטרטגית הלאומית האמריקאית.

שרת המסחר האמריקאית, ג'ינה ריימונדו, אף מעודדת את אנבידיה ו-AMD לייצר במפעלי השבבים החדשים של אינטל באוהיו, אם כי בינתיים, המאמצים טרם נשאו פרי. לפי הדיווח, אינטל ממשיכה לדחות את בניית מפעל השבבים הגדול במגדבורג בגרמניה, והיא שוקלת לבטל או לעצור את בנייתם של כמה מהמפעלים החדשים שלה במדינות כמו מלזיה ופולין. בישראל, כזכור, הדבר כבר נעשה - כאשר בחודש יוני השנה, הודיעה אינטל לספקיות הישראליות כי היא מקפיאה את בניית הרחבת מפעל הייצור החדש בקרית גת, Fab 38.

בדיווח מישיבות הדירקטוריון, נראה כי בחברה מנסים לשפוך מים צוננים על תסריט הפיצול, לפיו אינטל אמורה למכור את חטיבת הפיתוח שלה ולעסוק בייצור בלבד, או ההפך. מכיוון שעסקי הייצור של אינטל הם נושא הקשור בביטחון הלאומי האמריקאי - אין היתכנות לעסקה שתהיה מקובלת הן על הרגולטור האמריקאי והן על הרגולטור הסיני.

אינטל סיימה בחודש שעבר את התקופה בה היא מאפשרת לעובדיה להירשם לתוכנית הפרישה מרצון במסגרת תוכנית הקיצוצים שלה לביטול 17,000 משרות. עובדים שיתקבלו לתוכנית יעזבו את אינטל ויקבלו פיצוי בגובה כמה משכורות בתמורה לכך. אלה שמיועדים לפיטורים, אך לא נרשמו, צפויים להתחיל לקבל מכתבים החל מחודש אוקטובר ועד נובמבר - תאריך היעד לסיום מהלך הפיטורים. אינטל מקצצת כ-10 מיליארד דולר בהוצאותיה בשל ההרעה במצבה העסקי.