יבואני רכב רבים עדיין מחזיקים מלאים גדולים, והשוק עמוס במבצעי רכב של היבואנים ושל רכבי "אפס קילומטר" של חברות הליסינג. ואולם, למרות זאת כבר נערכים הנמלים ויבואני הרכב בישראל לקראת הנחיתה של גל חדש ומסיבי של עשרות אלפי כלי רכב, שיגיעו לישראל עוד לפני סוף השנה, בעיקר מסין ומקוריאה.
● האם זה הזמן המתאים לקנות רכב או מוטב להמתין ל־2025?
● מבחן דרכים | עם תמחור סופר אגרסיבי, הרכב הזה מציב תחרות יפה לטסלה
● יותר מאחת מכל חמש: הכבישים בישראל מלאים במכוניות מסין
זאת במטרה לצבור מלאי רכב, שאמור להספיק לפחות לשני הרבעונים הראשונים של 2025, ולשחרר אותו ממכס לפני עליית מסי הרכב בינואר 2025. על פי הערכות, עד סוף השנה ינחתו בישראל בין 50 ל-60 אלף כלי רכב חדשים, חלק גדול מהם חשמליים.
האוצר עדיין לא פרסם מה יהיה גובה מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר, אולם בתרחיש האופטימי יעלה המס "רק" לסביבות 50%, לעומת 35% כיום, ואילו בתרחיש הפסימי, שהוא גם ברירת המחדל, תבוטל כליל הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי, והמס יזנק ל-83%. בנוסף צפויה בינואר עליית מס גם בדגמי בנזין ודיזל רבים, בשל הקטנת הטבת המס הירוק עליהם.
סיבה נוספת לגל היבוא היא, שיבואני רכב רבים עצרו ועיכבו במחצית הראשונה של 2024 הזמנות של מלאים חדשים מהיצרנים, בשל חוסר הוודאות המשקי.
חיסכון פוטנציאלי של עשרות עד מאות מיליוני שקלים
משמעות היבוא המוקדם היא חיסכון פוטנציאלי של עשרות עד מאות מיליוני שקלים על מלאי רכבים, שיגיעו לארץ וישוחררו לפני ינואר.
בענף מציינים כי השנה ההיערכות ליבוא החלה מוקדם יחסית בשל המסלול "עוקף תעלת סואץ" שעושות כיום ספינות הרכב המגיעות מהמזרח, בשל האיום החות'י.
משך המשלוח הממוצע של משלוח רכב בספינה ייעודית להובלת רכב ("RORO"), שיוצאת ממזרח אסיה לישראל, הוא כשבעה שבועות.
על פי הערכות בענף, חברת צים לבדה צפויה להוביל בחודשים הקרובים לישראל לפחות כ-35 אלף כלי רכב חדשים, רובם מהמזרח. בנוסף צפויים להגיע עוד משלוחים רבים של חברות ספנות זרות, שאינן עוגנות בישראל מתחילת המלחמה. אלה פורקות את כלי הרכב בנמלים באירופה ומגיעות עם ספינות של צד ג'.
הגל המקדים של "צונאמי" יבוא הרכב כבר הגיע, והרכבים עגנו השבוע בנמלי הצפון. כפי שנחשף בגלובס, בנמל המפרץ החדש עגנה השבוע לראשונה ספינה ייעודית להובלת רכב, צים "גולד אסטרלה", שפרקה בנמל כ-4,500 כלי רכב חדשים, בעיקר של יונדאי וקיה. זאת לאחר שבוצעו ברציפי הנמל ההתאמות ההנדסיות הנדרשות לפריקת כלי רכב כאלה.
הפריקה התבצעה בין השאר בסיוע של ציוד הנדסי וכוח אדם שהגיעו מנמל אילת, שפעילות פריקת הרכב שלו כמעט מושבתת בשל המלחמה. בנמל מדווחים על עוד ספינות הובלת רכב ייעודיות, שצפויות להגיע לנמל לפני סוף השנה.
במקביל עגנה בימים האחרונים בנמל הראשי של חיפה ספינה נוספת של צים, שפרקה אלפי כלי רכב חשמליים. ביניהם משלוח ראשון שכולל למעלה מ-1,000 כלי רכב חשמליים קומפקטיים של "דונגפנג" הסינית, שעד כה לא שיווקה כלי רכב בישראל. בדרך נמצאים גם משלוחים מסיביים של רכבי SAIC, כולל כלי רכב היברידיים.
בעיית שטחי האחסון בנמלים החריפה השנה
בנמלי הים התיכון, ובמיוחד בנמלים הצפוניים, קיימת כיום בעיה לוגיסטית של שטחי אחסון, שנובעת מהכמות המסיבית של כלי הרכב שכבר נמצאים על הרציפים, חלקם כבר מספר חודשים.
בעיה דומה נוצרה גם בשנה שעברה, אולם היא הוחמרה לאחרונה בשל הנחיות ביטחוניות עדכניות של הרשות לכיבוי והצלה, להגדיל את המרווחים בין כלי הרכב על הרציפים, בעיקר בין כלי רכב חשמליים. זאת כדי להקטין את האפשרות ליצירת "תגובת שרשרת" של התלקחות סוללות במקרה של פגיעת טילים או כטב"מים.
רוב היבואנים עושים כיום מאמצים לפנות את כלי הרכב שנפרקו לאתרי אחסון עורפיים בתוך זמן קצר, אולם היכולת הזו מוגבלת בין השאר בשל מחסור במוביליות.
מדובר נמל חיפה נמסר, כי "אכן אוניות רבות בדרכן לנמל חיפה ואנחנו ערוכים עם תוכנית עבודה מסודרת לפריקה בכלל רציפי הנמל. נערכנו בשת"פ עם היבואנים לקצב הוצאה משטחי הנמל לטובת קליטת כלל האוניות שצפויות להגיע עד סוף השנה. אנו ערוכים לכל תרחיש".
עוד מתחרה לטסלה Y: הקרוס-אובר Seal U של BYD, החל מ-190 אלף שקל
חברת "שלמה מוטורס", יבואנית BYD, החלה לשווק בישראל את הקרוס-אובר החשמלי החדש Seal U של יצרנית הרכב הסינית. אורכו של הרכב 4.78 מ', רוחבו 1.89 מ', גובהו 1.67 מ' ואורך בסיס הגלגלים שלו 2.76 מ'. תא המטען הוא בנפח 552 ליטר. הרכב משווק בישראל בשתי גרסאות, שלשתיהן מנוע אחורי בהספק 218 כ"ס.
BYD Seal U / צילום: יחצ
גרסת הפתיחה מצוידת בסוללה בקיבולת 71.8 קילוואט-שעה עם טווח של עד 420 ק"מ ב-WLTP. הגרסה הבכירה מצוידת בסוללה של 87 קילוואט-שעה עם טווח של עד 500 ק"מ. רמת האבזור גבוהה בכל הגרסאות וכוללת גג פנורמי נפתח עם וילון גלילה חשמלי, דלת תא מטען חשמלית, חישוקי 19 אינץ', חבילה של מערכות בטיחות אקטיביות ועוד. המחיר: כ-190 עד 210 אלף שקל.
דגמים חדשים בישראל מבית דאצ'יה, רנו ושברולט
נמשך גל הדגמים החדשים שמושקים בישראל. חברת פריסבי החלה לשווק השבוע את הדור העדכני של הקרוס-אובר הקומפקטי "סנדרו סטפווי" של דאצ'יה מקבוצת רנו. אורכו של הרכב 4.1 מ', גובהו 1.53 מ' ואורך בסיס הגלגלים שלו 2.6 מ'. הרכב מגיע לישראל עם מנוע 1 ליטר טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים, שמייצר 91 כ"ס, ועם תיבה אוטומטית רציפה. האבזור שלו כולל בין השאר חבילת בטיחות אקטיבית, מסך מולטימדיה 8 אינץ' ועוד. מחירו 120 אלף שקל.
עוד מפריסבי מגיע לישראל הדור החדש של הקרוס-אובר רנו קפצ'ור, שעבר שינויי עיצוב חיצוניים משמעותיים בחזית וקיבל אבזור משודרג בתא הנוסעים. הרכב מגיע עם מסך מולטימדיה גדול ומהיר יותר, עם תמיכה באנדרואיד אוטומוטיב. אופציית ההנעה היחידה היא מנוע 1.3 ליטר טורבו-בנזין עם סיוע חשמלי "קל", שמייצר 158 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית כפולת-מצמדים. מחירו נע בין כ-150 ל-153 אלף שקל.
ואילו UMI החלה לשווק רשמית בישראל את הטנדר החשמלי של שברולט, סילברדו EV. הרכב תוכנן מבראשית להנעה חשמלית והוא מגיע לישראל עם הנעה כפולה באמצעות שני מנועים בהספק משולב של 510 כ"ס. סוללה מסיבית של 200 קילוואט-שעה אמורה לספק טווח של עד 720 ק"מ בתקן האמריקאי.
שברולט סילברדו EV / צילום: יח''צ
הרכב תומך בטעינה אולטרה-מהירה בקצב של עד 350 קילוואט. יש לו ארגז אחורי בנפח 1,640 ליטר, תא מטען קדמי בנפח 203 ליטר, אולם כושר העמסה של כ-645 קילו בלבד. משקלו העצמי, קרוב ל-4 טונות, דורש רישיון ג'. יש לו תא נוסעים מפואר ומאובזר ומחירו מתחיל ב-420 אלף שקל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.