ריינאייר מבטלת טיסות בחגים בניגוד למגמה בשוק. האם היא מאבדת אמון בישראל?

חברת הלואו קוסט הפופולרית ריינאייר, שמפעילה טיסות לשורת יעדים באירופה, הודיעה לאחרונה על הקפאת פעילותה בארץ עד אחרי החגים • לעומתה, חברות תעופה זרות אחרות, בהן לופטהנזה וסוויס, הודיעו על חזרתן לישראל • אילו יעדים מרכזיים יושפעו?

מטוס של ריינאייר / צילום: Reuters, Piote Mitelski, ryanair
מטוס של ריינאייר / צילום: Reuters, Piote Mitelski, ryanair

חברת הלואו קוסט הפופולרית ריינאייר אכזבה ישראלים רבים כשהודיעה לאחרונה על הארכת הקפאת פעילותה בארץ עד סוף אוקטובר, ובכך ויתרה על חגי תשרי - תקופה הנחשבת לרווחית במיוחד בשוק התעופה. כמו כן, החברה הסירה ממערכת ההזמנות שלה את האפשרות להזמין כרטיסי טיסה מחודש נובמבר ל־16 יעדים שתכננה להוסיף, בהם אתונה, בוקרשט וסופיה.

שתי חברות משמעותיות מגבירות את תדירות הטיסות לישראל, והחברה שמודיעה רשמית על חזרה 
חברות התעופה חוזרות לארץ, אבל בענף סקפטים: "אין בשורה באשר למחירים"
המצב הביטחוני הוא רק תירוץ? למה חברות הלואו קוסט לא רוצות להגיע לישראל

ריינאייר הצטרפה לחברת לואו קוסט פופולרית נוספת בשוק, איזי ג'ט, שהודיעה לאחרונה על השעיית פעילותה בישראל עד סוף מרץ 2025. אולם בשבועות האחרונים נראה כי המגמה מתהפכת. שורת חברות תעופה זרות - בהן לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס ויורווינגס - הודיעו על חזרתן לישראל. במקביל, חלקן אף הגבירו את תדירות הטיסות לנתב"ג. אז מדוע ריינאייר הולכת נגד הזרם, ומה הסיכוי שחברות נוספות יושפעו ממנה?

מחפשת ודאות?

ריינאייר היא אחת מחברות לואו קוסט הבולטות בישראל ובעלת צי המטוסים הגדול ביותר באירופה. בשנה שעברה 5.44% מהנוסעים בנתב"ג טסו באמצעותה לחו"ל, והיא הייתה החברה השלישית הפופולרית, לאחר אל על ו־וויזאיר. היא הפסיקה את פעילותה באופן זמני לאחר הטבח ב־7 באוקטובר. היא חידשה אותה רק בפברואר והחליטה להקפיא שוב עד יוני, מאז פעלה במתכונת מצומצמת עד ההסלמה הביטחונית באזור. תחילה ביטלה טיסות באופן נקודתי, עד שהחליטה לבטל את טיסותיה עד אוקטובר 2024.

הצעדים שנקטה ריינאייר אינם חריגים בשוק הלואו קוסט. לדברי ד"ר עוזי פרויד־פינשטיין, מומחה לכלכלת תעופה מהחוג לניהול תיירות ומלונאות באקדמית כנרת, חברות רבות נכנסות ויוצאות משווקים במהירות, גם בשגרה. אולם בענף מעריכים כי הביטולים של ריינאייר עשויים להוביל לגלי ביטולים מצד שחקנים נוספים.

"ראינו גם בעבר ביטולים שמגיעים בשלבים ולא בבת־אחת", אומר ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה. "ההשפעה הכי משמעותית היא על אמון ישראלים - גם אם החברה ממשיכה לאפשר להזמין טיסות, הסיכוי שיבחרו בה יורד".

מנגד, ד"ר פרויד־פינשטיין סבור כי עדיין יש מקום לאופטימיות. "אני מניח שריינאייר, כמו גם חברות תעופה אחרות, יחזרו לפעילות כשתהיה ודאות גבוהה יותר לגבי המצב בארץ. באוקטובר ובנובמבר, חודשי החורף בארץ, חלק מחברות התעופה מצמצמות את פעילותן. במקרה של חברות לואו קוסט, אבל לא רק, חלק מהטיסות הן עונתיות".

היעדים שיושפעו

"הביטולים של ריינאייר לישראל ישפיעו באופן משמעותי על מפת התיירות בישראל", אומר סימן עובדיה, מנכ"ל קרוז תור. "ריינאייר היא חברת תעופה שמושכת תיירים רבים לארץ בזכות המחירים הנמוכים שלה. ביטול הטיסות, במיוחד בעונות התיירות של נובמבר ודצמבר, עלול להפחית את מספר התיירים המגיעים מחו"ל ולפגוע בהכנסות בתחום התיירות".

נזכיר כי מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" התיירות הנכנסת בישראל נמצאת בשפל וחזרה להיקפים שראינו באינתיפאדה השנייה. "בנוסף, הערים שריינאייר מפעילה אליהן טיסות - כמו אוסטריה, שווייץ, איטליה, לונדון וצרפת - מהוות מוקדי תיירות מרכזיים לתייר הישראלי, בעיקר בחופשות החגים כמו סוכות, חנוכה וכמובן בתקופת כריסמס. ביטול הטיסות אליהן יצמצמו את האפשרויות לנוסעים. כך גם ליעדים זולים יותר, כמו בודפשט, קרקוב וסופיה, שחביבים על הישראלים. ביטולים אלה עשויים להפחית את הגמישות של תיירי סוף שבוע ונסיעות ספונטניות".

חודשים נובמבר ודצמבר הם גם תחילת עונת הסקי באירופה, ורבים מהישראלים נוסעים ליבשת לטיולי סקי. לדברי עובדיה, ביטול הטיסות עלול להשפיע במיוחד על חובבי הסקי, שייאלצו למצוא חלופות יקרות יותר או לשנות את התוכניות שלהם.

ומה באשר למחירים? בענף מציינים כי באופן טבעי, כל עוד ריינאייר ואיזי ג'ט לא יחזרו לפעול בארץ, מחירי הטיסות יישארו גבוהים. "החלק היחסי של ריינאייר ושל חברות דומות בתקופת החורף הוא עוד יותר גדול מאשר בתקופת הקיץ", אומר ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, ומוסיף: "ככל הנראה, המחירים לא צפויים לרדת אחרי הקיץ".