ממה עוד אפשר להרכיב תעודת סל?

יש תעודת סל לכל דבר כמעט, אבל תעודות טובות הן נדירות

קרן סל למניות שיצאו מהמדדים המובילים / צילום: Associated Press, Richard Drew
קרן סל למניות שיצאו מהמדדים המובילים / צילום: Associated Press, Richard Drew

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

היום, כשיש קרן סל על כל דבר כמעט, האם נותר בשוק תחום שלא נטחן עד דק? תתפלאו. מהשבוע, יש אפילו תעודת סל של מניות שסולקו מתעודות סל. זו בעיקר תזכורת להישמר מפני ריבוי הקרנות שלא היו צריכות לקום מלכתחילה.

WSJ | המרדף אחרי דיבידנדים גבוהים יותר משאיר לכם פחות כסף
WSJ | כשהריבית יורדת, צצים הרוכלים הנכלוליים  

בהקשר של תעודת הסל החדשה, אני חייב לומר שבמשך שנים תהיתי מדוע אף אחד לא הציע קרן מדדית של מניות שנזרקות מקרנות מדד (אינדקס).

חברות שנקלעות לקשיים, ושווי השוק שלהן מתכווץ, נעשות לעתים קרובות קטנות מדי מכדי להישאר במדד מרכזי כמו S&P 500 . ואז הן נבעטות החוצה. כך שגם קרנות מדד ענקיות עוקבות שוק מוכרחות לזרוק אותן מהסל שלהן.

ב-21 ביוני, חברת ההשמה Robert Half , חברת ההחזקות הבנקאיות Comerica וחברת הביוטק Illumina הודחו ממדד Half .S&P 500 ו- Comerica נטמעו במדד S&P Small Cap 600 (של שווי בינוני קטן) ואילו Illumina הועברה למדד S&P Mid Cap 400 .

עוד בטרם נגרעו רשמית מהמדד המוביל, כמה סוחרים עירניים כבר הורידו את מחירי המניות הללו, בחשד שהן מועמדות להסרה. בין סוף השנה שעברה ל-21 ביוני, ירדו מניות Half ב-25%, מניות Comerica ב-12% ומניות Illumina ב-22%, בשעה שמדד S&P 500 עלה ב-15%.

האם מדובר בתגובה מוגזמת לטווח קצר? בכל זאת מאז 21 ביוני, עלה ה- S&P 500 בפחות מ-3% ו- Robert Half ירדה ב-4%, אבל קומריקה ואילומינה עלו שתיהם בכ-19%.

המשקיע הידוע רוב ארנוט אינו מופתע. יותר מכך, הוא השיק בשבוע החולף את קרן Research Affiliates Deletions ETF המבקשת לנצל בדיוק את ההיפוכים האלה.

"קשה לי להבין למה הרעיון הזה לא מומש לפני 20 שנה", אמר ארנוט, שלדבריו בחן את יישומו על חשבונו האישי במשך כמה שנים בטרם יצר את הקרן. "חברות שנדחות ממדד כלשהו, עשויות לדשדש אל עבר תהום השכחה או לזנק בחזרה - ורבות מהן עושות את שני הדברים", הוא אומר. בטווח הקצר, מניות כאלה הן לעיתים קרובות גרועות, אבל בטווח הארוך הן עשויות לזרוח.

בהגדרה, חברות שנזרקות מהמדד מתכווצות ומחירן יורד. זה מציב אותן בקטגוריה של מניות ערך קטנות, שהניבו תשואות מעולות במשך תקופות ארוכות.

מחקר שנערך לאחרונה על ידי החברה של ארנוט מראה שסל היפותטי של מניות שנמחקו ממדדים, ניצח את המדדים העיקריים ב-3 או 4 נקודות אחוז מדי שנה מאז 1991. עוד הוא מצא כי מניות ש'נזרקות' נוטות להשיג ביצועים טובים יותר בחמש השנים הבאות לפחות.

תוצאות אלו אינן מביאות בחשבון את עלויות המסחר, אשר עשויות להיות משמעותיות אם הקרן החדשה תהפוך בסופו של דבר לגדולה.

בלי נזילות אין יעילות

אם החשיפה העיקרית שלכם למניות אמריקאיות היא דרך קרן מחקה S&P 500 או מדד של מניות גדולות אחרות, הזרמת מעט כסף לקרן החדשה על מניות שהוסרו ממדדים עשויה להיות הגיונית, משום שהיא מחזירה עם הזמן את המניות שנגרעו ובדרך חושפת אתכם לחברות קטנות וזולות במיוחד.

אם יש לכם קרן מדדית על שוק המניות הכולל, תעודת הסל החדשה אינה בשבילכם, שכן קרנות השוק הרחב כוללות גם את המניות שנזרקות ממדדי הייחוס הגדולים ביותר.

מה שכן, תעודת הסל החדשה הזו משקפת בעיית עומק: נעשה יותר ויותר קשה למצוא רעיונות חדשים וטובים להשקעה.

חברות ענק כמו אפולו גלובל מנג'מנט, בלקסטון ו- KKR , שקרנות השקעות פרטיות שלהן משקיעות ברכישות של חברות, ישמחו להשיק תעודות סל. זה יאפשר להן לארוז את האסטרטגיות היקרות שלהן לחבילה זולה, ולייצר מקור ביקוש שעשוי להיות עצום. השבוע הודיעה אפולו שהיא מפתחת תעודת סל עם חברת State Street Global Advisors שתחזיק באג"ח לא נסחרות.

"יש רשימה של נכסים פיננסיים שאנשים מתעניינים בהם, אבל קשה להשיג חשיפה לכמה מהשווקים האלה", אומרת דבורה פוהר, מייסדת ETFGI , חברת מחקר בלונדון. "יעילות היא אחד מהאתגרים כאן".

תעודת סל פועלת היטב אם החזקותיה נסחרות בשקיפות ובתדירות גבוהה, כך שהמשקיעים יודעים בדיוק מה יש בקרן ומה השוק חושב שהיא שווה בכל רגע נתון. זה כמעט בלתי אפשרי עם קרנות רכישה שמחזיקות חברות שלמות שאינן נסחרות.

"כשמנסים להכניס נכסים לא נזילים לתעודת סל, זה אף פעם לא עובד", אומר ווסלי גריי, מנכ"ל Alpha Architect , חברה מפנסילבניה שמסייעת למנהלי נכסים להשיק קרנות סל. "אנחנו לא רואים הרבה חידושים אמיתיים. אם מישהו רוצה לשים מינוף משולש על חוזי החלף של זימבבואה בתעודת סל, זאת לא באמת חדשנות".

ההיפך מההמלצות של ג'ים קריימר

קרנות סל כבר משקיעות בכמה דברים לא שגרתיים: טיפול בחיות מחמד, הלוואות לחיילים משוחררים, מניות הנסחרות על ידי חברי קונגרס, חברות המתואמות עם ערכי התנ"ך, ואף תיק שעושה את ההיפך מכל מה שממליץ מומחה הטלוויזיה ג'ים קריימר.

52 תעודות סל מתבססות על תשואות של מניה אחת בלבד, לפי חברת הנתונים FactSet , לרבות 10 הקשורות לטסלה ו-9 המבוססות על אנבידיה. תעודת סל אחת מבקשת לספק פי שניים מההיפך מהתשואה היומית על חברות כריית זהב קטנות. תעודה אחרת מנסה להכפיל את הרווחים וההפסדים היומיים מאגד של מניות קנאביס.

לא הייתי חולם אפילו לשים את הכסף שלי בקרנות מטופשות כאלה, אבל יש כמה רעיונות שעשויים להיות מועילים ועדיין לא הגזימו בשימוש בהם.

למשל Alpha Architect מקווה להשיק סדרה של תעודות סל שישתמשו באסטרטגיות של אופציות פעילות כדי לנסות לחרוג מהתשואות מתואמות הסיכון של כמה מדדי אג"ח, תוך הקטנת המיסוי שאג"ח קונבנציונליות מחויבות בו.

ETFs Tema הגישה השבוע את תוכניתה לקרן שתבקש לחקות את התשואות של קרנות השקעה endowments )) וקרנות פנסיה מובילות. "מודל ההשקעות" הושק לראשונה על ידי ראש מחלקת ההשקעות של אוניברסיטת ייל, דיוויד סוונסן, שנפטר ב-2021, אך מאז אומץ במידה רבה על ידי מוסדות גדולים אחרים. זו גישה של השקעה ניכרת בהון פרטי, הון סיכון, נדל"ן ונכסים לא נסחרים אחרים.

במקום לנסות להכניס נכסים לא נזילים לתעודת סל, תרכוש Tema מניות של חברות האם הציבוריות של חברות המנהלות השקעות פרטיות.

אליזבת קשנר, מנהלת ניתוח קרנות גלובליות ב- FactSet , הייתה רוצה לראות תעודות סל של אג"ח מוניציפליות של מדינות יחידות עם מועדי פירעון ספציפיים. תיקים נוחים כאלה בעלות נמוכה יהיו מצוינים עבור משקיעים במדינות בעלות מס גבוה כמו קליפורניה, ניו ג'רזי, ניו יורק ואורגון.

המתכנן הפיננסי אלן רוט מ- Wealth Logic מקולורדו ספרינגס פעל ליצירת תעודת סל שתציע סולם, או תקופות פירעון מדורגות, של אג"ח ממשלתיות המוגנות מפני אינפלציה. ערכה יירד בהדרגה במהלך תקופת החזקה של 30 שנה, אך היא תשלם זרם יציב של מזומנים, ובוודאי תשיג את האינפלציה.

עד שרעיונות אלה יאומצו, כדאי לזכור כי חידושים טובים הם נדירים ומתמעטים עם הזמן.