פיצוצי הביפרים ברחבי לבנון: כ-4,000 פצועים

לפי דיווחים, שגריר איראן בביירות ובכירים בחיזבאללה נפגעו • לפי דיווח ברשת NBN הלבנונית, ישראל הצליחה לפוצץ את מערכת הביפרים של חיזבאללה בשורת אתרים ברובע דאחייה בביירות ובאזורים שונים בלבנון • חיזבאללה מאשים את ישראל: "לאחר בחינת הנתונים והמידע, אנחנו רואים בישראל אחראית למתקפה. התגובה תגיע מכיוון לא צפוי"

אנשים נמלטים מהדי הפיצוץ / צילום: צילום מסך מטוויטר
אנשים נמלטים מהדי הפיצוץ / צילום: צילום מסך מטוויטר

כ-4,000 נפצעו ולפחות 8 נהרגו כשמכשירי קשר של פעילי חיזבאללה התפוצצו, כך עידכן משרד הבריאות הלבנוני. לפי דיווחים ערביים, הפיצוצים התרחשו ברובע הדאחייה בביירות, מוקד הפעילות של חיזבאללה בבירת לבנון, בנוסף לעשרות פיצוצים באזורים שונים במדינה. לפי דיווחים, שגריר איראן בביירות, מוג'טבא אמאני, ובכירים בחיזבאללה בין הנפצעים.

● "טרוריסטים בפאניקה": כך מסקרים בעולם את הפיצוצים בלבנון
הפיצוצים בלבנון ואיום חיזבאללה: אלה הכלים בארסנל של ארגון הטרור

בהודעה רשמית ראשונה שפרסם, חיזבאללה לא האשים את ישראל באחריות לפיצוצים: "התפוצצו מכשירי ביפר שאותרו בידי כמה עובדים ביחידות של חיזבאללה. ילדה ושני אחיה נהרגו, ויש מספר רב של פצועים. הגורמים המוסמכים בחיזבאללה עורכים תחקיר ביטחוני נרחב לבירור הנסיבות שהובילו לפיצוצים בו-זמנית, שירותי הרפואה מטפלים בפצועים בכמה בתי חולים באזורים שונים בלבנון". עם זאת, כשעה לאחר מכן חיזבאללה פירסם הודעה נוספת: "לאחר בחינת הנתונים והמידע, אנחנו רואים בישראל אחראית למתקפה. התגובה תגיע מכיוון לא צפוי".

חיזבאללה נתנו הוראה להתרחק ממכשירי קשר ומשרד הבריאות בלבנון הורה לבתי החולים לעלות לכוננות מרבית. על פי דיווחים, בתי החולים מתמודדים עם עומסים כבדים.

לפי דיווח ברשת NBN הלבנונית, ישראל הצליחה, בעזרת טכנולוגיה ברמה גבוהה, לפוצץ את מערכת הביפרים (פייג'רים) של חיזבאללה בשורת אתרים בדאחייה. גורמים ביטחוניים אמרו לרויטרס, כי הפייג'רים שהתפוצצו היו מדגם חדש שהביאו לאחרונה חיזבאללה. ואילו, גורם שמקורב לחיזבאללה אמר לסוכנות אי.אף.פי, כי האירוע נובע מ"פריצה ישראלית" למערכת התקשורת. בדיווח נוסף, ברשת MTV הלבנונית, נמסר כי בפייג'רים התקבלו הודעות בטרם הפיצוץ.

סקיי ניוז בערבית מדווחים כי המוסד שם ידו על המכשירים לפני שהועברו לידי חיזבאללה, והניח כמות של חומר נפץ חזק על סוללות המכשירים. "הוא פוצץ אותם בעזרת העלאת טמפרטורת הסוללות", נטען בדיווח. לפי אל־ג'זירה, לכל מכשיר הוחדרו 20 גרם של חומר נפץ, בטרם חיזבאללה הכניס אותם לשימוש לפני חמישה חודשים.

"המעוז של חיזבאללה"

"הדאחייה היא המעוז של חיזבאללה, ומקום מושבם של בכירי הארגון. הם נהנים שם מקהילה שיעית מקומית תומכת מאוד", אומרת כרמית ולנסי, חוקרת בכירה וראש תוכנית הזירה הצפונית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב. "דאחייה זהו האזור המזוהה ביותר עם חיזבאללה. המטה, הלוגיסטיקה, הפעילות האופרטיבית, ועיקר המסה של הפעילים נמצאת שם".

זהו האירוע החריג ביותר בביירות מאז חיסולו של רמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר (חאג' מוחסן) בבירת לבנון ב־30 ביולי. בטרם חיסולו, ארה"ב הציעה על מידע שיביא ללכידתו 5 מיליון דולר, במסגרת תוכנית Rewards for Justice. למעשה, מדובר היה בדמות הצבאית הבכירה לצידו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. הוא כיהן כראש מועצת הג'יהאד של חיזבאללה, הלכה למעשה המטכ"ל הצבאי של חיזבאללה.