"צפו תגובה": המומחה שמסביר - איך בוצעה מתקפת הפייג'רים ומה יקרה עכשיו

ד"ר הראל מנשרי, ממקימי מערך הסייבר בשב"כ, מסביר כי "ניתן באמצעות תוכנה ליצור עומס נתונים שיגרום למכשירי הקשר להתחמם. כשיודעים מראש שבמכשיר יש סוללת ליתיום שתתפוצץ בעקבות החימום, יודעים להביא לפיצוץ" • לדבריו, "זה אירוע מעניין שמי שביצע אותו עשה מחשבה מבצעית מעמיקה"

ד''ר הראל מנשרי / צילום: יח''צ בר אילן
ד''ר הראל מנשרי / צילום: יח''צ בר אילן

המזרח התיכון ואף העולם כולו סוער מרצף פיצוצי הפייג'רים המסתורי של פעילי חיזבאללה אתמול (ג') ברחבי לבנון וסוריה. בארגון הטרור השיעי מאיימים בנקמה, כאשר בישראל דואגים לפי שעה לשתוק. לפי דיווחים בלבנון, מכשירי הקשר הללו קיבלו הודעה, התחממו, התפוצצו - ופגעו באנשי חיזבאללה ואף בשגריר איראן בביירות, מוג'טבא אמאני. 

"זה מאוד מביך": פשיטה על יצרנית הביפרים של חיזבאללה 
● "טרוריסטים בפאניקה": כך מסקרים בעולם את הפיצוצים בלבנון
עדיין כאן: שוק הפייג'רים העולמי בצמיחה ועמד ב־2023 על 74 מיליארד דולר
הפיצוצים בלבנון ואיום חיזבאללה: אלה הכלים בארסנל של ארגון הטרור

בצל האירועים, שוחחנו עם ד"ר הראל מנשרי - ממקימי מערך הסייבר בשב"כ בעבר, וכיום ראש תחום הסייבר ומרצה בכיר ב־HIT ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובמחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר־אילן - ושאלנו אותו מה הוא לומד מהמידע שזורם בביירות, מה מאפיין את המכשירים הללו, והאם לארגון הטרור השיעי יש גיבוי למערכות התקשורת. 

"במכשיר כזה יש מקום מועט לחומר נפץ. לפי דיווחים היה כאן חומר נפץ, אבל לא בכל מצב צריך להשתמש בו", אומר ד"ר מנשרי. "ניתן באמצעות תוכנה ליצור עומס נתונים שיגרום למכשיר להתחמם. כאשר יודעים מראש שבמכשיר יש סוללת ליתיום שתתפוצץ בעקבות החימום, יודעים להביא לפיצוץ". 

"אירוע יוצא דופן" 

את האירוע הנוכחי בלבנון מגדיר הבכיר לשעבר בשב"כ כ"מעניין". הוא מציין את הפגיעות שזיהה אצל אנשי חיזבאללה בכיסים ובראש כאחד, ייתכן שכתוצאה מהודעה מ"ממטה חיזבאללה" שקיבלו הפעילים.

"האירוע הזה הוא יוצא דופן, שקורה כאשר אנחנו קוראים חדשות ורואים שמדברים על לבנון. עושים אחד ועוד אחד, ורואים שאלה מכשירם שנרכשו לאחרונה", מסביר ד"ר מנשרי. "זה אירוע מעניין שמי שביצע אותו עשה מחשבה מבצעית מעמיקה".

סוללות ליתיום מתחממות ומתפוצצות לעתים גם בקורקינטים או במכוניות, אבל ד"ר מנשרי לא מאמין שמדובר בחימום טבעי - כאשר רואים פיצוצים רבים כל־כך במקומות שונים.

"כשמכשירים רבים מתפוצצים, זה מעיד בסבירות גבוהה על אירוע מתוכנן. זהו לא חימום טבעי, שעשוי להיות פועל יוצא של הימצאות בשמש או הטענה", מסביר ד"ר מנשרי. "ייתכן כי ארגנו מנגנון שבו-זמנית בהפעלה מרחוק חימם את סוללות הליתיום, ואז הן התפוצצו. בניגוד לחיסולו של יחיא עיאש, אז הטמינו בוודאות חומר נפץ בטלפון הסלולרי כדי לחסל אותו - כאן אנחנו רואים שמדובר בריבוי פציעות. גם פציעה היא דבר חשוב, כי אתה גורם לאשפוז בבית חולים. אנשים צרכים לעבור טיפולים ושיקום ויהיו מושבתים". 

האם יש תוכנית ב' למערכות התקשורת?
"יש להם תוכנית ב', כי יש להם עוד מערכות תקשורת. יש להם טלפונים סלולריים וגם מכשירי קשר טובים, אבל הם פחות מאובטחים. כמו כן, ניתן להשתמש בטלפונים קוויים או ברצים. זה מציב בפני חיזבאללה אירוע בעייתי. זו יכולת שלא מפעילים אם לא נמצאים במלחמה".

ד"ר מנשרי מסכם כי "זה מסוג הדברים שצפויים לגרום לחיזבאללה להגיב, וצריך לצפות לתגובה".