"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר, לאחר שתחקיר ה"ניו יורק טיימס" פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול • איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה, ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos
בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

על פי דיווחים מלבנון, גל תקיפות שני הכולל התפוצצות של מכשירי קשר שוטף את אזור דרום ביירות, צור ובקעת הלבנון כיממה לאחר מתקפת הביפרים. אם אתמול (ג') התמקדה התקיפה בזימוניות מתוצרת גולד אפולו הטייוואנית, לכאורה, הרי שדיווחים ערביים מציינים כי מכשירי הקשר שהפתוצצו כעת הם מכשירים מסוג Icom, חברה יפנית שנחשבת ליצרנית מובילה של מכשירי קשר צבאיים ואזרחים. 

חומרי הנפץ, המעורבות הטיוואנית וערוץ התקשורת הסודי של חיזבאללה: 5 הערות על מבצע הביפרים בלבנון 
"צפו תגובה": המומחה שמסביר - איך בוצעה מתקפת הפייג'רים ומה יקרה עכשיו
הפיצוצים בלבנון ואיום חיזבאללה: אלה הכלים בארסנל של ארגון הטרור

בהקשר למתקפה אתמול, הפכה חברת הביפרים (זימוניות) הטייוואנית גולד אפולו - חברה שעד כה פעלה בשוק האפרורי והנשכח של מכשירי התקשורת הותיקים - למוקד עניין עולמי הבוקר לאחר שתחקיר ה"ניו יורק טיימס" פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול (ג') שפצעה מעל ל-3,000 אנשי חיזבאללה והרגה עד כה 12 מחבלים.

שעה קלה לאחר מכן הסתערו שוטרי משטרת טאייפיי על משרדי החברה, אתר החברה הוסר והוחזר כמה שעות לאחר מכן עם הודעה גדולה שהופיעה באתר הבית באותיות קידוש לבנה: "גולד אפולו לא יצרה את הזימוניות המדוברות, היא רק סיפקה את המותג שלה לחברה הונגרית בשם BAC Consulting KFT". באתר הבית של החברה הטייואנית הדגם המדובר: זימונית אלפרה-נומרית מסוג AR-924, אינו מופיע.

שורה של תחקירים וגילויים ברחבי העולם שפכו במהלך היום אור נוסף על החברה ההונגרית, באדיבות מייסד גולד אפולו, הסו צ'ינג-קוואנג, ששמח להסביר לכל מי ששאל את השתלשלות העניינים. לטענת המייסד הטייוואני, הזימוניות שהיו מעורבים במתקפה אולי נשאו את מותג החברה שלו עליהן, אך עוצבו בחברה אחרת והכילו שבב שהחברה איננה מכירה.

הקשר לחברה ההונגרית "באק" החל עוד קודם לכן באמצעות נציגה טייוואנית בשם "תרזה", שניגשה לצ'ינג-קוואנג. על פי אתר NPR, שירות העיתונות העצמאי בארה"ב, הסו הסכים לחתום על חוזה למכירת הביפרים של גולד אפולו לבאק וכן לאפשר לחברה ההונגרית להשתמש בסימן המסחרי גולד אפולו על מוצריו. לטענת המייסד, אותה תרזה לא הזכירה דבר על לבנון: באק הוצגה כחברה אירופית עם אינטרסים "במזרח אפריקה".

מה ידוע על "באק"? לפי רשם החברות ההונגרי מדובר בחברה שנוסדה לפני שנתיים וחצי בלבד שמייצרת הכנסות של 320 אלף דולר בשנה. מאחוריה חברה עומדת אזרחית בריטית בשם כריסטיאנה ברסוני-ארצ'ידיאקונו שמפעילה פרופיל פעיל ברשת החברתית לעסקים לינקדאין. במהלך השעות האחרונות החליפה היזמת את תמונת הרקע בפרופיל שלה משם החברה לתמונת תדמית פסטורלית, בזמן שאתר החברה הושבת. בפרופיל הלינקדאין שלה, היא מציגה את עצמה כיועצת אסטרטגית ומפתחת עסקית, אך הפוסטים שהיא מפרסמת בשם החברה תמוהים ביותר - הם נטולי הקשר עסקי ומספקים ססמאות מעולם הניהול והשמירה על הסביבה.

האזרחית הבריטית מגוללת בפרופיל הלינקדאין שלה היסטוריה תעסוקתית עניפה בתחום הסביבתי. היא שימשה כיועצת סביבתית בנציבות האירופית, מומחית מי תהום באונסק"ו ואפילו עבדה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כך על פי הרשת החברתית.

רשת NBC, שיצרה קשר עם היזמת, קיבלה תשובה לקונית: היא טענה כי אין לה קשר לפרשת הביפרים בלבנון, טענה כי היא מתווכת ולא הכחישה את המעורבות עם החברה מטייוואן. בעקבות הגילוי, הודיעה הנציבות האירופית כי תחקור את העסקתה לכאורה של היזמת - אם כי בנציבות לא הכחישו את העובדה כי ייתכן והועסקה דרך עמותה חיצונית.

העברות תשלומים עלומות מבנק במזרח התיכון 

לטענת מייסד גולד אפולו, כשנה לאחר שחתם על הסכם עם באק, ביקשו נציגיו לשדרג את החוזה ביניהם: באק תעצב מוצרים בעצמה כשתרומת החברה הטייוואנית תהיה במותג בלבד. "האם אמרו שהם רוצים לטפח קבוצה של מהנדסים משל עצמם", אמר המייסד ל-NPR. "אמרתי להם - זה לא יהיה לכם קל והמוצרים לא ייראו טוב. למה פשוט לא תשתמשו במוצרים שלי". עוד דיווח היזם הטייוואני על העברות תשלומים עלומות מבנק במזרח התיכון שנחסם לפחות פעם אחת על ידי הבנק של החברה הטייוואנית.

עיתונאים הונגריים שנשלחו למבנה של החברה גילו בניין משרדים באזור כפרי שהדיירים בו טענו כי עובדי החברה אינם עובדים מהמקום.