"זה לא עוד מאותו הדבר": איך תשפיע ההסלמה בצפון על השוק?

התרחבות המערכה בסוף השבוע האחרון מעיבה על המסחר בבורסה המקומית • הכלכלנים הבכירים מסבירים את ההשפעות הצפויות על שוק ההון המקומי • במזרחי מדגישים: "יש זיקה להתפתחויות בצפון למסחר הרציף"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

המשקיעים בשוק ההון המקומי היו דרוכים הבוקר לקראת פתיחת המסחר בבורסה, לאחר התרחבות המערכה בסוף השבוע בצפון הארץ מול לבנון. נכון לשעה זו, מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 משיל מערכו כ-0.5%. ביום חמישי האחרון, ננעל מדד ת"א 35 טרם אירועי ההסלמה האחרונים בשער שנמוך מעט מתחת לקו 2,000 הנקודות הסימבולי. מתחילת השנה המדד רשם עדיין תשואה חיובית של מעל ל-7%.

הכלכלן האופטימי: לאן הולכים השווקים ואיפה כדאי להשקיע 
"אין לי פנסיה אחרת": 800 מיליון שקל בסיכון בפרשה הזאת, והמשקיעים חסרי אונים 

ביום שישי טיפס הדולר במהלך שעות המסחר המקוצר, והמשיך להתחזק גם לאחר קביעת השער היציג סביב 3.78 שקלים. מה שמשקף עליה של כ-2% בתוך שבוע. ביום ראשון לא מתקיים מסחר במטבע חוץ, וככל הנראה שהתגובה המלאה להתפתחויות האחרונות בגזרה זו תגיע מחר.

"פגיעה פוטנציאלית בשווקים"

"ההידרדרות הביטחונית האחרונה תמשיך לנתק את השוק המקומי מהשווקים הגלובליים", מעריך רפי גוזלן, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי. לדבריו, "כבר בשבוע שעבר ראינו עלייה רוחבית נוספת בפרמיית הסיכון של המשק, שכללה ירידות וביצוע חסר בשוק המניות, עליית תשואות בשוק באג"ח ופיחות בולט של השקל. מגמות אלו צפויות להימשך לפחות בימים הקרובים בעיקר מחשש לכך שסבב הלחימה אינו מוגבל אלא ימשיך להתרחב, כאשר ברקע עסקת החטופים מתרחקת והצפי להורדת דירוג נוספת מתחזק".

רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי של מזרחי טפחות אומר לגלובס גם סבור שההסלמה בזירה הצפונית עלולה להשפיע לשלילה על הבורסה. אך הוא מדגיש שהבורסה תעקוב במהלך היום אחרי המשך ההתפתחויות בגזרה הצפונית. לדברי מנחם "ההתרחבות של המלחמה לכל אזור הצפון, אזורים שקודם לכן לא טווחו, זו עליית מדרגה משני הצדדים. גם הדינמיקה כאן היא שלילית. לכן יש כאן פגיעה פוטנציאלית בשווקים".

מדוע?
מנחם: "משום שמדובר בפגיעה אמיתית גם בפעילות של המשק. כעת מדובר באזור יותר רחב של הארץ שמושפע. גם בנזק למבנים ורכוש, גם בפעילות כלכלית מצומצמת יותר. מערכת החינוך בצפון משאירה את ההורים בבתים עם הילדים, יש גם פגיעה בתיירות לאזור שכן אנחנו לפני עונת החגים. בנוסף יש שורה של פגיעות שעלולות להתרחב לאזורים נוספים בארץ. ראינו הבוקר גם בדרום יירוט של כטב"ם. ככה שזה לא עוד מאותו הדבר".

מנחם מוסיף כי "לפני חודשיים בנק ישראל החמיר את הנחת העצימות של הפגיעה שיש למלחמה על הכלכלה. במצב כזה כנראה שהריבית תישאר גבוהה יותר. כמו כן, אנחנו רואים במצב ביטחוני פחות חמור ממה שרואים כרגע, את מה שחשב כבר בנק ישראל".

סכנה נוספת מגיעה מכיוון סוכניות דירוג האשראי. מנחם מציין כי ייתכן שהן "יורידו את הדירוג של החוב אם יראו עליית מדרגה של ממש (במלחמה בצפון). שכן זה שינוי מהותי מבחינתן. ברגע שיש התעצמות בלחימה בזירה הביטחונית, ולא ברור עוד זירות נוספות תהיה לחימה, נדרש רכש ישיר או עקיף לצורך התעצמות (הצבא). כאשר הממשלה נערכת כיום לתקציב לשנת 2025, כאשר מלכתחילה הגירעון גבוה מאוד".

מנחם מוסיף ומעריך כי "הפיחות שהתחיל בשקל מול הדולר ביום שישי, שהתבטא בהתחזקות הדולר בכ-0.5% (כאמור לשער סביב 3.78 שקלים לאחר קביעת היציג בשישי), יכול להתבטא בשוק האופציות שנסחרות בבורסה על הדולר. הוא כנראה יימשך מחר (שני) ובימים הקרובים. הגבול של ה-3.8 שקל לדולר עשוי להיבחן".

"יש זיקה להתפתחויות בצפון למסחר הרציף"

"אם נחזור לעמדת המתנה בצפון, אחרי החלפת המהלומות בסוף השבוע, אז אולי יהיה ייסוף בשקל". באשר לבורסה אומר מנחם כי "הבוקר, שוק המניות עלול לפתוח בירידות, אך בהמשך היום זה תלוי בהתפתחויות בזירה הצפונית. יש זיקה להתפתחויות בצפון למסחר הרציף. יש לציין שהמלחמה בצפון היא לא לוקאלית אלא גם בעיה עולמית, שכן היא עלולה להביא לעלייה במחירי הנפט בעולם, שתגביר את לחצי האינפלציה. או מנגד להגדיל ביקושים לדולר כמטבע של חוף מבטחים (מה שיחליש עוד את השקל, ח"ש)".

"בשוק האג"ח צפויה עוד עליה במרווחים בין אג"ח ממשלת ישראל לארה"ב. כמו כן, האג"ח הקונצרניות בתל אביב שעד היום החזיקו מעמד, נשאלת השאלה כעת אם ייפתחו המרווחים בינן לבין הממשלתיות בארץ (והתשואות לפדיון שלהן יעלו)".

בשורה התחתונה אומר מנחם כי "כל עוד יש החמרה במצב הביטחוני בצפון, בהעדר אופק בצפון או בסוגיית החטופים והשווקים, כשהיו התפתחויות בעבר השווקים עלו". אך מנגד הוא מדגיש כי "אנחנו צריכים לזכור גם שבכל זאת היתה פה פגיעה בשרשרת הפיקוד של חיזבאללה, זה עשוי לגרום לו להקטין את הרצון למלחמה. השוק ידע את יכולות חיזבאללה, וזה משהו שיכול לעזור לו (להקל על המגמה השלילית, ח"ש)".

רוברט כרמלי מנהל השקעות ראשי בארבע עונות מקבוצת אי.בי.אי מציין כי "בהינתן ההתפתחויות בגזרה הצפונית במהלך סוף השבוע, ועימן התרחבות הירי לחלקים שעד כה היו מחוץ לקו האש, יש להניח כי המשקיעים יתרגמו את רצף האירועים לעלייה משמעותית ברף הסיכון להתלקחות מלחמה רב-זירתית בעצימות גבוהה, כשגלי ההדף יורגשו גם בבורסה. במבט רחב יותר, פרמיית הסיכון של ישראל צפויה גם היא להמשיך לנוע כלפי מעלה ולהכביד ביתר שאת על התמחור בשוק האג״ח הממשלתי".

בתוך כך, לדברי כרמלי, "התערערות הביטחונית תמשיך לשחוק את המתאם בין הבורסה המקומית לוול-סטריט, שחתמה את המסחר בסופ״ש בסנטימנט חיובי יחסית לאחר שהמשקיעים שאבו עידוד מקיצוץ הריבית בחצי נקודת האחוז. מהלך זה מחדד את הפער בנתיבים השונים של המדיניות המוניטרית בארה״ב אל מול זו שנכפתה על בנק ישראל, שבהינתן המצב המורכב כמעט ובלתי אפשרי לראות הורדת ריבית באופק".