הבועה תתפוצץ? המשקיע שטוען - המהלכים של וורן באפט הם סימן לבאות

ברבעונים האחרונים משקיע-העל מכר רבות מהשקעותיו, והר המזומנים שלו אף הגיע לרמות שיא שלא נראו בעבר • מנהל השקעות, שעוקב אחרי האסטרטגיה של האורקל מאוקלהומה כבר 15 שנה, רואה קווי דימיון לדרך בה נהג לפני התפוצצות בועת הדוט קום • אבל לא כולם מסכימים

וורן באפט, יו''ר חברת ההשקעות ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik
וורן באפט, יו''ר חברת ההשקעות ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

וורן באפט, מנהל קרן ההשקעות  ברקשייר האת'וויי , נחשב לאחד המשקיעים הגדולים בעולם. הוא ידוע בסבלנותו, המתבטאת בין היתר בחיפוש מניות המוערכות בחסר, שניתן יהיה להחזיק בהן לטווח הארוך.

כל רבעון, כאשר מוגשים ומפורסמים הדוחות הכספיים, מסתכלים משקיעים פרטיים ומנהלי השקעות על המניות, ההשקעות וההחלטות שקיבל משקיע-העל, בניסיון ללמוד מהם.

ראיון | הכלכלן האופטימי: לאן הולכים השווקים ואיפה כדאי להשקיע
ניתוח | ישראל בדרך לפער היסטורי מול ארה"ב. מה זה יעשה לשקל?
WSJ | צעירים, חובבנים ומלאי התלהבות: המעריצים הפנאטים שמשקיעים בפלנטיר

אחד מהם הוא מנהל ההשקעות ביל סמיד, בעל חברת "סמיד השקעות". סמיד הוא מעריץ גדול של וורן באפט. ב-15 השנים האחרונות הוא מחקה את אסטרטגיית ההשקעות של  ברקשייר האת'וויי, ואף מודה בזה. לאחרונה הוא אמר למגזין ביזנס אינסיידר כי "בהשקעות, עדיף לדעת מי משקיע נבון - מאשר לנסות להיות משקיע נבון בעצמך".

נראה כי האסטרטגיה הזו עובדת לסמיד. ב-15 השנים האחרונות הוא הפיק תוצאות טובות יותר מ-99% מהחברות בתחום, לפי נתוני האתר מורנינג סטאר. בנוסף לכך, הוא הצליח להביס את התשואה של מדד ה-S&P 500 - עם תשואה שנתית ממוצעת של 14%, לעומת 13.8% במדד.

בזמן שסמיד נהנה מהעליות בשווקים, בחסות האסטרטגיה של באפט ושותפו לשעבר צ'רלי מאנגר, הוא למד גם לזהות מתי צמד משקיעי-העל מתכוננים לנפילה בשווקים. ולטענתו - זה קורה ממש עכשיו.

לפי הניתוח של סמיד, בין העדויות שבאפט מתכונן לנפילה בשווקים, אפשר למצוא את היציאה ממניות אפל ובנק אוף אמריקה - שתי השקעות שתופסות נתח משמעותי מהתיק שלו.

ברבעון השני של השנה, שהסתיים בחודש יוני, מכר באפט כמחצית מהחזקתו במניית אפל , בשווי של כ-88 מיליארד דולר. באותה תקופה, לראשונה מאז שנת 2019, מכר באפט גם מניות בנק אוף אמריקה  בשווי 2.3 מיליארד דולר תוך שישה ימים.

עם המכירות, הר המזומנים של ברקשייר הגיע לשיא חדש. ועמד על כ-276.9 מיליארד דולר. זינוק חד לעומת 189 מיליארד דולר מזומן, בו החזיקה חברת ההשקעות ברבעון הראשון של השנה.

באפט פועל כמו ב-1999

לדברי סמיד, יש דמיון רב בין פעולותיו של באפט כעת ואלו שהוא נקט ב-1999. לפני 25 - בשיא בועת הדוט קום, באפט נמנע מההייפ מסביב לחברות טכנולוגיה, ואף הזהיר כי העליות בשוק לא ימשכו לנצח. בין יולי לספטמבר 99' פרסם באפט מספר שיחות על מצב השוק, שאוגדו לאחר מכן על ידי מגזין פורצ'ן. באותה תקופה טען באפט כי העליות בשוק טמונות בשתי סיבות - ירידה בריבית לטווח הארוך, ועלייה ברווחי התאגידים. עם זאת, הסביר באפט, העליות במניות לא יכולות להמשיך לנצח - מהסיבה הפשוטה שגם אם הריבית תמשיך לרדת, התאגידים יתקשו לשמור על צמיחה ברווחיות. ואכן, בשנים הבאות מדד S&P 500 התרסק ב-50%.

מאז, משקיעים נהנו מ-15 שנים של ריביות נמוכות ועלייה ברווחי התאגידים, אך כל אלה מדאיגים את סמיד, ולדבריו גם את באפט. "תראו את ההתנהגות שלו", אמר לביזנס אינסיידר. "הוא מתכונן לכדור השלג". בכך מתכוון סמיד ללואה, בה ירידות בשווקים יבהילו את המשקיעים - שימכרו את החזקותיהם, וחוזר חלילה.

"בשלב מסוים הגלגל מתהפך" אומר סמיד. "ורבים מהסימנים שבאפט ראה ב-1999 נוכחים כעת בשוק".

מיקרו, לא מאקרו

עם זאת, לא כולם מסכימים עם גישתו של סמיד. אד בורטגו, משקיע פרטי המחזיק במניות ברקשייר מזה תקופה ארוכה, אמר ל-CNBC כי מכירת המניות באפל ובבנק אוף אמריקה לא בהכרח מעידה כי באפט מתכונן לנפילה קיצונית של השוקים. "הקיצוץ לא מגיע כתוצאה מהסתכלות מאקרו על השווקים", אמר בורטגו. "זו מחשבה שעומדת בניגוד מוחלט להתנהלות של באפט לאורך ההיסטוריה".

אז למה הוא מוכר? לפי בורטגו המכירה של מניות אפל ובנק אוף אמריקה מגיעות מאחר ושתיהן הפכו לגדולות מדי, ותיק ההשקעות של באפט נשען עליהן בצורה לא מאוזנת. כך לדוגמה, בסוף השנה שעברה, אפל היוותה כמחצית משווי תיק ההשקעות של באפט. בנוגע לבנק אוף אמריקה, לדברי בורטגו ניתן להניח כי באפט מכר את החזקותיו כדי להחזיק פחות מ-10% מהמניה - הרף בו עליו לדווח על כל שינוי משמעותי בהחזקות בצורה כמעט מיידית.