ביטוחי הרכב התייקרו בשנתיים האחרונות בעשרות אחוזים בעקבות גל הגניבות בישראל, אבל רשות שוק ההון החליטה לבדוק האם חברות הביטוח העלו את המחירים יותר מדי - מה שהעביר אותן לרווח מצטבר של מאות מיליוני שקלים במחצית הראשונה של 2024, לעומת הפסד (אצל רובן) בשנים הקודמות.
● כולם מרגישים שביטוח הרכב התייקר. הנתון הזה מגלה עד כמה
● האם גניבות הרכב בישראל נמצאות במגמת עלייה או ירידה? הנתונים נחשפים
במכתב ששלח היום (א') עמית גל, הממונה על הרשות, לחברות הביטוח, הוא מבקש "לבחון את התפתחות הפרמיות ואת מידת התאמתן לרמות הסיכון הביטוחי בענף" תוך שהוא מתרה בחברות כי "ככל שהרשות תמצא כי אין הלימה בין הפרמיה הממוצעת בפועל לבין פרמיית הסיכון, הרשות תשקול להורות לחברה להגיש לאישורה פרמיות מעודכנות".
בעקבות כך הוא דורש מהחברות להעביר לו "נספח אקטוארי מלא ומעודכן", שיכלול את "מבנה התעריף וההעמסות" של ביטוחי המקיף וצג' ג', כל אחת בנפרד, וכן מחשבון לחישוב הפרמיה. "בנספח האקטוארי נבקש לשים דגש על פירוט רכיבי ההעמסה, ההוצאות וההנחות בתמחור, תוך ציון העמלה הממוצעת ומתן פירוט לגבי ההוצאות הכלולות ברכיב ההוצאות".
רווחים משמעותיים לחברות הביטוח
עוד דורש גל לקבל "נתונים עדכניים אודות פעילות החברה והנחותיה בענף בשנתיים האחרונות. את הנתונים יש להעביר תוך הפרדה בין תוכניות הביטוח המאושרות לחברה ותוך הפרדה בין ביטוח מקיף לביטוח צד ג' וכן סיכום של כלל הענף בחברת הביטוח".
ולבסוף הוא מעוניין לקבל מהחברות גם את הנתונים שלהן לגבי "היקף גניבות הרכבים המבוטחים בחברה וסך התשלום בגין סיכון גניבה בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2024" על פי הדגמים השונים שנגנבו.
במחצית הראשונה לשנת 2024 הפניקס, חברת הביטוח הגדולה בישראל במונחי שווי שוק, רשמה רווח בתחום ביטוח הרכב של 275 מיליון שקל, לעומת 46 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מנורה רשמה גם היא זינוק גדול ל-268 מיליון שקל במחצית הנוכחית לעומת 53 מיליון שקל אשתקד. אצל ביטוח ישיר (איי.די.איי) מדובר על מעבר לרווח של 109 מיליון שקל לעומת הפסד של 5 מיליון שקל אשתקד.
במקרה של כלל ביטוח היא עברה לרווח של 138 מיליון שקל לעומת הפסד של 29 מיליון במחצית המקבילה. מגדל רשמה רווח של 56 מיליון שקל לעומת הפסד של 80 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה ואילו אצל הראל ההפסד בתחום קטן ל-11 מיליון שקל בהשוואה להפסד של 78 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה שעברה.
על פי מדד Wobi, שפורסם בגלובס מוקדם יותר השנה, מאז אוקטובר 2021 זינקו מחירי הפוליסות בממוצע ב-64% - על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בהתייקרות של 40% "בלבד". גורם בשוק הסביר לגלובס כי בדגמים שאינם כלולים ב"רשימה שחורה" של הרכבים שנגנבים הכי הרבה, עליית מחירי ביטוחי הרכב כבר מספיקה כדי לכסות על ההפסדים של החברות שגדלו בשל הגניבות, כמו גם בשל התייקרות החלפים, הגידול בשכיחות התאונות והתייקרות הרכבים עצמם.
מנתוני המשטרה לשבע השנים האחרונות, שפורסמו בעקבות בקשה של התנועה לחופש המידע, חמשת הרכבים הגניבים ביותר הם טויוטה קורולה, מאזדה 3, יונדאי i25, קיה פיקנטו ומאזדה CX.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.