משרד האוצר נערך להעלאה רוחבית של מס הקנייה על כל סוגי הרכב ולהטלת "מס רכבי יוקרה" נפרד על כלי רכב מזהמים - כך עולה מטיוטת התקציב המעודכנת.
● האוצר בדרך לגזירות דרמטיות. על הפרק: מיסוי קרנות השתלמות, קיצוץ בפנסיות ושחיקת הנטו במשך שלוש שנים
● הקריה תפונה בתוך חמש שנים? ההצעה שממחישה מה באמת כולל חוק ההסדרים
● הפרטת נמל אשדוד ומס חדש על הבנקים: טיוטת חוק ההסדרים נחשפת
ההעלאה, שתיכנס לתוקף על-פי המוצע ב-1 לינואר 2025, תתבצע באמצעות הקטנת תקרה ההטבה של "המס הירוק", שאותה מקבלים כיום כל כלי הרכב. תקרת ההטבה לכלי רכב בקבוצות הזיהום 1 עד 14, שעומדת כיום על כ-17 אלף שקל, תקטן בכ-4,000 שקל.
הקטנת ההטבה תחול גם על רכבי פלאג-אין מקבוצה 1, אם כי לפחות בינתיים לא על כלי רכב חשמליים, שיספגו את השינוי רק בינואר 2028. זאת ללא קשר להגדלת מס הקנייה המתוכננת על כלי רכב חשמליים בינואר 2025.
יצוין כי בקבוצות הזיהום הללו נמצאים מעל 90% מכלי הרכב החדשים, שמשווקים כיום בישראל. כתוצאה מכך, על כלי רכב, שנמצאים בקבוצה 14, תחול תוספת מס שקלית של כ-1,535 שקל, אולם גם כלי רכב בשאר הקבוצות היותר ירוקות ישלמו למעשה מס קנייה אפקטיבי בשיעור גבוה יותר בשל הקטנת ההטבה.
הפחתת המס תצטרף לעדכון של נוסחת הזיהום, שגם הוא ייכנס לתוקף בתחילת ינואר ויביא לייקור של כלי רכב נקיים רבים.
"קנס זיהום" על רכבי יוקרה
שיטת "המס הירוק" שקיימת בישראל מאז העשור הקודם מעניקה לכל רכב "ציון ירוק" בהתאם לנוסחת מזהמים, שמשקללת את "המחיר הסביבתי" של שורה ארוכה של מזהמים הנפלטים מכלי רכב עם מנועי בעירה פנימית. בהתאם לתוצאות הנוסחה נקבע לכל דגם חדש מיובא "ציון ירוק", שמציב אותו באחת מ-15 קבוצות זיהום. בהתאם לקבוצה אליה משויך כל דגם, נקבע גובה ההטבה השקלי לה הוא זכאי (הפחתה מהמחיר ליבואן), שנע בין אפס שקלים לדגמים המזהמים ביותר (קבוצה 15) ועד כ-17 אלף שקל לדגמים הנקיים ביותר (קבוצת זיהום 1). העדכון הדו-שנתי מחמיר את הערכים, כך שכלי רכב עם רמת פליטה נתונים "זזים" מקבוצה לקבוצה, והטבת המס המגיע להם קטנה.
נקודת התורפה העיקרית של השיטה עד כה הייתה שהיא העניקה רק "פרס" (הפחתה שקלית במס הקנייה) לכלי רכב נקיים, אך לא הטילה "קנס" על כלי רכב מזהמים במיוחד. המשמעות הייתה שכל החמרה של הנוסחה הקטינה את הטבת המס בעיקר לדגמים כלים "הירוקים" והנקיים ביותר וייקרה אותם - אך לא השפיעה כלל על הדגמים המזהמים והיקרים, שממילא השפעת "המס הירוק" עליהם הייתה זניחה.
אולם על-פי ההצעה החדשה, בתקציב יוטל לראשונה מינואר הקרוב גם "קנס זיהום" על רכבי יוקרה מזהמים. על-פי ההצעה, החל מינואר 2025 דרגת הזיהום הגבוהה ביותר, דרגה 15, תפוצל לשלוש קבוצות בהתאם לזיהום האוויר שלהם (הציון הירוק). מכוניות אלה יספגו "קנס זיהום" בדמות של תוספת מס קנייה בשיעור של בין 2450 שקל ל-7,500 שקל. המשמעות תהיה התייקרות של רכבי פנאי שטח רבים, רכבי יוקרה וכלי רכב עם מנועים גדולים באופן כללי.
על-פי הערכת האוצר, המהלך יביא לתוספת הכנסות של כ-650 מיליון שקל בשנה החל משנת 2025.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.