זול ב־30% מהמקבילים: טיל השיוט האמריקאי שעשוי לשבור את מחירי השוק

סדרת הטילים החדשה של אנדוריל, חברה ביטחונית אמריקאית, עשויה לפרוץ דרך בתחום • לפי החברה, זמן הייצור יהיה קצר בחצי מהקצב כיום, יידרשו פחות חלקים בהשוואה למקבילים בשוק, והעלות תהיה נמוכה יותר • בעולם נרשמה התלהבות, על אף שהטיל בשלב פיתוח מוקדם

טילי השיוט החדשים של ארה''ב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
טילי השיוט החדשים של ארה''ב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עולם התעשיות הביטחוניות מתחדש כל הזמן, אבל סדרת טילים חדשה של חברת אנדוריל בשם "ברקודה" עשויה להביא בשורה ולשבור את מחירי השוק של טילי השיוט. כלי הנשק הללו משמשים לתקיפת מטרות קרקעיות וימיות, וטסים למטרה בתוך האטמוספירה, באופן הדומה למטוס. על אף שאנדוריל חשפה את הטיל שנמצא בשלב מוקדם יחסית, בתקשורת הביטחונית העולמית נרשמה התלהבות.

רבי מחבלים ומגייסי כספים: הטרוריסטים שארה"ב מוכנה לשלם עליהם מיליונים 
שאלות ותשובות | עם ראש נפץ של עד 150 ק"ג: זה היה יעד מרכזי לרקטות של חיזבאללה 

כמה חומר נפץ יכול לשאת כל טיל שיוט מהסדרה החדשה, לאיזה מרחק הוא מגיע ומה יתרונותיה בהשוואה למקבילים בשוק?

משייט באוויר יותר משעתיים

סדרת ברקודה כוללת שלושה טילים, כשהמשותף ביניהם הוא האיום לטווחים רחוקים, והיכולת לשייט באוויר במשך יותר משעתיים. ברקודה־100, הקטן ביותר, מיועד לטווח של כ־157 ק"מ, ונושא ראש נפץ במשקל כ־15 ק"ג. ניתן לשגר אותו מפלטפורמה קרקעית, או מפלטפורמה אווירית.

ברקודה־250, הגרסה הבינונית, מיועד למטרות במרחק כ־370 ק"מ ומסוגלת לשאת ראש נפץ במשקל כ־45 ק"ג. אף היא מיועדת לפלטפורמות אוויריות וקרקעיות. הגרסה הגדולה ביותר, ברקודה־500, מיועדת לשיגור מהאוויר בלבד. היא נושאת ראש קרב במשקל יותר מ־45 ק"ג ומיועדת לטווח של כ־926 ק"מ.

בבסיס הסדרה החדשה של אנדוריל עמדה מחשבה על יעילות טכנולוגית וכלכלית, כשלפי החברה - הטילים יהיו זולים יותר ב־30% מהמקבילים בשוק. "ייצור ברקודה לוקח 50% פחות זמן, דורש 95% פחות כלים, וכולל 50% פחות חלקים מהמקבילים בשוק כיום", נמסר מאנדוריל.

אנדוריל

היסטוריה: חברה ביטחונית שהוקמה בשנת 2017 בארה"ב, המתמחה בין היתר בייצור טילים. המטה שלה יושב בקליפורניה
נתונים: מעסיקה יותר מ־3,500 עובדים. הכנסות אנדוריל בשנת 2023 עמדו על 420 מיליון דולר (זינוק של 78% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד)

בעולם שבו צבאות מוצאים את עצמם בכלכלת חימושים, המחיר של ברקודה שמאפשר לרכוש יותר טילים באותו מחיר - עשוי להוות בשורה משמעותית. אותן עלויות עשויות להועיל גם לקצב הייצור, שהרי טילים כדוגמת LRASM של לוקהיד מרטין או אמראם של ריית'און, מיוצרים בקצב של כאלף יחידות בשנה. טילים אלו הם יקרים במיוחד: מחיר LRASM בודד עומד על יותר מ־3 מיליון דולר, ואילו אמראם על כמיליון דולר.

דיוויד גודריץ', מנכ"ל אנדוריל אסיה־פסיפיק, סיפר ל־Asian Military Review כי את טילי ברקודה ניתן יהיה לשגר ממטוסי קרב מהדור החמישי (כדוגמת F-35), או מתחת לכנפיים במטוסי דור רביעי, וכן מספינות ורכבים. גודריץ' הסביר כי המלחמה הבאה תהיה "מלחמת ייצור", ועל כן ברקודה מתאימה מאוד, מעצם היכולת לייצר אותה במהירות ובעלות סבירה.

ברקודה נועד להתמודדות בתוכנית של יחידת החדשנות של משרד ההגנה האמריקאי (DIU) בשיתוף חיל האוויר, שנועדה בדיוק למשימה שלשמה נוצר: טיל שיוט בעלות נמוכה יותר. עמדת הבכירים הביטחוניים בוושינגטון היא שעבור מלחמות עתידיות, שימוש רחב במיוחד בטילים יהיה כורח המציאות. באתר TWZ מדווחים, כי עימות עם סין במרחב האוקיינוס השקט עשוי להיפתח עם תקיפת עשרות אלפי מטרות רק בשלב הפתיחה.

צילומים: מתוך יוטיוב
 צילומים: מתוך יוטיוב

אחת מעסקאות ההון־סיכון הגדולות ביותר

טיל השיוט החדש נחשף כחודש לאחר שאנדוריל גייסה 1.5 מיליארד דולר, כאשר מאות מיליונים מתוכם נועדו לטובת מתקן ייצור חדש של טילים, כלים תת־מימיים ומערכות נשק אוטונומיות נוספות, בגודל של 87 מגרשי פוטבול. סבב הגיוס ששיקף לאנדוריל שווי של 14 מיליארד דולר, היה מעסקאות ההון־סיכון הגדולות ביותר בארה"ב השנה. הוא נבע מכך שאמון המשקיעים בחברה גובר, בשל צבירת חוזים ממשלתיים.

התחום הימי תופס מקום מרכזי בכלל הפעילות של אנדוריל. לאחר סבב הגיוס, הכצב"מ (כלי צולל בלתי מאוייש) האוסטרלי "גוסט שארק" (Ghost Shark) שבנתה אנדוריל, הועמס החודש על מטוס בואינג C-17 - והובא לארה"ב במסגרת שיתוף פעולה עם הממשל האמריקאי.

הממשל באוסטרליה תקצב את הפרויקט ב־40.2 מיליון דולר אוסטרלי (26 מיליון דולר) עבור אבות־טיפוס, ואילו לאחרונה הם הגדילו את היקף ההשקעה במיזם גוסט שארק ל־90.1 מיליון דולר אוסטרלי (58.4 מיליון דולר). זאת, בגין ההפנמה הבינלאומית כי העולם הצבאי ככלל והתווך הימי בפרט הולכים יותר ויותר לתחום הכלים האוטונומיים.

יתרה מכך, אנדוריל מחזיקה כיום במתקן ייצור ברוד איילנד, שמסוגל לייצר עד 200 כצב"מים בשנה, ומשרת חוץ מהצי האוסטרליה גם את הצי האמריקאי. בה בעת, היא מפעילה מפעלים בקליפורניה, ג'ורג'יה ואוסטרליה, והשקיעה 75 מיליון דולר במפעל במיסיסיפי, שמיועד לייצר מנועים רקטיים מוצקים.

נבחרה לייצר את מל"ט העתיד האוטונומי

הישג משמעותי מאוד של אנדוריל, אשר נוסדה בשנת 2017, התרחש באפריל האחרון. החברה נבחרה עם ג'נרל אטומיקס לייצר עבור חיל האוויר האמריקאי את מל"ט העתיד האוטונומי, שמיועד לפעול עם מטוסי קרב מאוישים - כדוגמת F-35. באותו מכרז התמודדו חברות ענק: לוקהיד מרטין, נורת'רופ גרומן ובואינג. אלו חברות שבדירוג 100 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם של "דיפנס ניוז" לשנת 2024, דורגו במקומות הראשון, הרביעי והשישי בהתאמה.

השאיפה האמריקאית היא להגיע לייצור ראשוני של 1,000 מל"טים, ולהגיע ליכולת מבצעית מלאה עוד בטרם תום העשור הנוכחי. "החברות שלא נבחרו ימשיכו להוות חלק ממאגר הספקים הרחב יותר", נמסר מחיל האוויר האמריקאי. "המאגר מורכב מיותר מ־20 חברות שנועדו להתחרות על פעילויות עתידיות, כולל חוזי ייצור".