מניית מובילאיי נסחרה בימי המסחר האחרונים בתנודתיות חדה על רקע דיווחים, הערכות ופרסומים הנוגעים לחברה האם שלה, אינטל שמחזיקה ב־88% ממניות מובילאיי. הקשיים של חברת השבבים שנמשכים כבר תקופה הובילו את הנהלתה, בראשות פט גלסינגר, להודיע בשבוע שעבר על מהלך של פיצול החברה ויצירת הפרדה בין חטיבת פיתוח השבבים לחטיבת הייצור. בהמשך נודע כי קוואלקום מגלה עניין ברכישת אינטל, ואז נודע כי גם קרן אפולו מנג'מנט הביעה נכונות להשקיע עד 5 מיליארד דולר באינטל. בבנק אוף אמריקה ציינו בשבוע שעבר כי יש "יותר שאלות מתשובות" בנוגע לפיצול הצפוי, והמליצו על אינטל ב"תשואת חסר".
● "ברית החלשים": האינטרס של קוואלקום באינטל עובר דרך חיפה
● אינטל משיקה שני שבבים חדשים, ולקוחה מפתיעה
● בלעדי | ישראל החליטה לבדוק כמה היא תלויה באינטל ואז גנזה את הדוח
עוד לפני התנודות במניית מובילאיי על רקע ה"רעשים" בחברה האם, שאינם נוגעים לה ישירות, המניה כבר צנחה לשפל בעקבות פרסום לפיו אינטל שוקלת למכור מהחזקתה בה; בשבוע שעבר אף זינקה לאחר שאינטל הבהירה כי נכון לעכשיו אין לה תוכניות למכור את השליטה בחברת מערכות העזר לנהג, והיא מאמינה בעתיד הנהיגה האוטונומית ובתפקידה הייחודי של מובילאיי בתחום.
בינתיים, נראה שהמשקיעים עדיין ממתינים ליותר ודאות באשר לעתידה של מובילאיי, כנגזרת של גורלה של אינטל - ובשוק ההון שידוע כלא־חובב חוסר ודאות זה מתבטא כמובן במניה, שנפלה ב־41% מאז ההנפקה לפני כשנתיים וב־72% מתחילת השנה הנוכחית.
אמנםאתמול (ג') מניית מובילאיי זינקה ביותר מ־6% במהלך יום המסחר, אך ספק אם מדובר בסימן ליציבות ולרגיעת המשקיעים. ככל הנראה המניה עלתה על רקע תוכנית התמריצים לכלכלה הסינית שהוכרזה אתמול וכללה שורה של צעדים שנועדו לתמוך בהשקעות במדינה. אמנם התוכנית לא נגעה ספציפית למובילאיי, אך יש בשוק מי שפירשו שהיא מאותתת על מגמה מקלה יותר לחברות זרות הפועלות במדינה, מה שיכול לתמוך בעתיד של מובילאיי - הרכב האוטונומי (עוד על כך בפרשנות בהמשך).
"בשורה התחתונה, אינטל מחזיקה 88% ממובילאיי והיא נמצאת במצב לא טוב", אומר עמרי עפרוני, אנליסט באופנהיימר המסקר את המניה. "אינטל תיאלץ למכור חטיבות או לבצע שינויים ארגוניים דרסטיים, ומשקיעים פחדו שתמכור בשוק חבילות מניות של מובילאיי - מה שלחץ על המניה". עם זאת, עפרוני מעריך שאינטל לא תמכור: "מובילאיי נסחרת היום בשווי פעילות (EV) של כ־9 מיליארד דולר. אפילו אם אינטל תמכור 20% מהון המניות, זה לא סכום שרלוונטי להם, הם צריכים הרבה יותר. מעבר לכך, בהתאם להסדר עם הרגולטור, אם אינטל ממשיכה להחזיק מעל 80% במובילאיי לתקופה מסוימת, תהיה לה הטבת מס שסביר כי לא תוותר עליה". בכל מקרה עפרוני מעריך שגם אם אינטל תמכור מניות, זה לא יהיה בעסקאות בשוק אלא בחבילה למשקיע גדול - מה שפחות ישפיע על מחיר המניה של מובילאיי.
פרופ' אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי / צילום: איל יצהר
ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל בבנק לאומי, מעריך גם הוא שאינטל לא תתלהב למכור כעת מניות של מובילאיי. "היא קנתה אותה ב־15 מיליארד דולר (ב־2017), היום מובילאיי שווה פחות, וסביר שאינטל תחכה לתקופה עם הערכת שווי יותר גבוהה", הוא אומר. "יש לאינטל את אלטרה, חברה שהיא כבר פיצלה לקראת רישום בבורסה או מכירה, ולדעתי היא תהיה האופציה הראשונה למכירה. מובילאיי בשווי הזה תהיה אחרונה בסדר העדיפויות למימוש".
אך בכל מקרה לדבריו, "יש עדיין לחץ טבעי על מניית מובילאיי בשאלה מי יהיה בעל השליטה".
"תמחור חלום": מובילאיי צריכה שארה"ב תתעורר | פרשנות, דובי בן גדליהו
מובילאיי אמנם ממשיכה להוביל בפער גדול את השוק העולמי של מערכות "פשוטות" לסיוע אקטיבי לנהיגה (ADAS), עם צבר הזמנות גלובלי מרשים, אבל היא לא יכולה לסמוך על הרווחיות של השוק הזה. מנוע הצמיחה של מובילאיי הוא יכולתה "לדלג" לעולם מערכות הנהיגה האוטונומיות והסמי־אוטונומיות, שמאפשרות להעביר מהנהג לרכב חלק גדול ממטלות הנהיגה.
התחום הזה הרבה יותר רווחי ומביא עמו "תמחור חלום", שמעניקים המשקיעים למניה. למובילאיי יש מוצרים מוכחים ומתקדמים מאוד בתחום, שכבר נמצאים בכלי רכב סדרתיים. אבל להחדיר אותם לשוק זו בעיה לא פשוטה בשל הפער הגדול בין המערב למזרח, וליתר דיוק לסין, בנכונות לאמץ את הנהיגה האוטונומית.
רוב הפעילות בתחום הזה באירופה ובארה"ב מוגדרת "ניסוי" ומתקדמת בעצלתיים. לעומת זאת, ממשלת סין רצה עם הטכנולוגיה באגרסיביות; בסין כבר נוסעות אלפי "מוניות אוטונומיות", וחלקן כבר מייצרות רווחים.
רגולציה ממשלתית סינית חדשה עתידה להפוך את הטכנולוגיה האוטונומית לחלק מה"מיינסטרים" של מיליוני כלי רכב מייצור סדרתי בשנים הבאות. אלא שבייג'ינג מעוניינת להשיג בתחום הזה עליונות גלובלית, ולכן מסייעת לחברות מקומיות ולא ממהרת לפתוח שערים לחברות מערביות כמו מובילאיי (אלא לכל היותר לטסלה). אנליסטים מעריכים שמתישהו המערב יתעורר ויגלה שהוא נמצא, שוב, בנחיתות אסטרטגית מול סין. אז נראה זינוק משמעותי ברגולציה ובביקוש לטכנולוגיה, ובינתיים מובילאיי, ואחיותיה לענף, לכודות בין הפטיש לסדן.
הרגולטור יחסום עסקאות
כאמור, אחד הדיווחים האחרונים עסק בכך שקרן הפרייבט אקוויטי אפולו, שכבר השקיעה בעבר באינטל, עשויה להזרים לה 5 מיליארד דולר. אורגד מעריך כי במקרה כזה יפחת הלחץ על מזומנים באינטל, והדחיפות שבלמכור את ההחזקה במובילאיי תרד.
תרחיש שבו קוואלקום, המתחרה מתחום פיתוח השבבים, רוכשת את אינטל - נראה לא סביר בעיני שני האנליסטים. לדברי אורגד, "השגת אישורים רגולטוריים לעסקה כזו עשויה להימשך המון זמן. בעבר קוואלקום ניסתה לרכוש את NXP ולא קיבלה אישור מסין. הפעם, כששתי החברות הן ענקיות אמריקאיות, לראות את הרגולטור הסיני מאשר עסקה זה על גבול הלא סביר. גם בארה"ב יכולות להיות התנגדויות לעסקה, בטענה לפגיעה בתחרות".
להערכתו, קוואלקום עשויה אולי לרכוש חלקים מאינטל. הוא מזכיר שקוואלקום מתחרה במובילאיי ומנסה להיכנס לשוק הרכב האוטונומי - ולכן גם במקרה זה עלול להיווצר קושי מול הרגולטור ברכישה; לפני כמה חודשים קוואלקום ביטלה רכישה של אוטוטקס הישראלית לאחר שלא קיבלה לכך אישורים רגולטוריים.
העתיד מתחיל להתבהר
באשר למהלך של פיצול, עפרוני סבור שתלוי מה יהיה אופי הפיצול, אך בכל מקרה מובילאיי תישאר חברה ציבורית שגרעין השליטה שלה הוא בידי אינטל.
וכשכל תרחיש הנוגע לעתידה של אינטל (פיצול, מכירה, השקעה) הוא מהלך לא ודאי וכזה שייקח זמן רב, נראה שהתרחיש הסביר ביותר כרגע הוא המשך תנודתיות במניית מובילאיי. לצד זאת, עפרוני מזכיר שלמובילאיי יש את הבעיות שלה, אם כי הוא רואה אפשרות לשיפור: "שוק הרכב החשמלי היום בתחתית כמעט. יש קצת יותר בהירות אצל היצרניות, שמציגות תוכניות עתידיות, כך שאפשר להאיץ את הפיתוח. גם הורדת הריבית תתמוך בוויזביליות (נראות) של מובילאיי לעתיד". באופנהיימר מציבים מחיר יעד של 24 דולר למניה, שנסחרת כיום ב-12.3 דולר ומשקפת לחברה שווי של 10 מיליארד דולר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.