100 אלף שקל לחבילה: ההצעה החדשה בשוק הפרסום הדיגיטלי

שיתוף־פעולה בין הפלטפורמות הישראליות ADIO ו־IDX יאפשר למפרסמים להעלות קמפיינים דיגיטליים שמשלבים וידאו ואודיו באמצעות פלטפורמה אחת, ולמעשה ישנה את האופן שבו פעל השוק עד כה • "זה One Stop Shop שהוא גיים צ'יינג'ר", מסבירים הצדדים

יניב בן, IDX, ודרור גנות, ADIO / צילומים: אייל זלצברג, יח''צ; עיצוב: טלי בוגדנובסקי
יניב בן, IDX, ודרור גנות, ADIO / צילומים: אייל זלצברג, יח''צ; עיצוב: טלי בוגדנובסקי

הפרסום באודיו הדיגיטלי עולה מדרגה: מפרסמים בישראל יוכלו לשבץ פרסומות מטורגטות בפודקאסטים, בספוטיפיי וברדיו דיגיטלי, בהתאם לאופן צריכת התוכן של המשתמש (צפייה, גלילה או האזנה) ולמאפיינים כמו מין, גיל, מיקום, שעה ותחומי עניין - באותה פלטפורמה שבה מתבצע רכש המדיה של פרסום הווידאו הדיגיטלי. במילים אחרות, ניתן יהיה לרכוש מדיה פרוגרמטית בכל הפורמטים במקום אחד. 

בניגוד לשנים קודמות, הציבור מוציא פחות על רכישות לקראת החגים
חברת הלואו קוסט החיפאית החדשה תתחיל לפעול בשבוע הבא, ולא מחיפה

השתכללות השוק מתאפשרת בעקבות שיתוף־פעולה בין הפלטפורמה הפרוגרמטית לפרסום ממוקד IDX לבין פלטפורמת פרסום האודיו הדיגיטלי ADIO. במסגרת המהלך, מפרסמים ומשרדי פרסום יוכלו לרכוש קמפיינים של אודיו דיגיטלי כחלק מתמהיל הפרסום הדיגיטלי הכולל שלהם בפלטפורמת IDX, זאת באמצעות חבילות פרסום מטורגטות שמסנכרנות בין אודיו, וידאו ובאנרים. המודל הכלכלי מבוסס על עמלת מכר קבועה שמקבלת כל אחת משתי החברות.

חברת ADIO פועלת מאז 2012, ויש לה שותפות עסקית בלעדית בישראלי עם ספוטיפיי, לצד גופי תקשורת רבים. בין הגופים המפרסמים בה נמנים כל הבנקים הגדולים, קופות חולים, חברות מזון בולטות, חברות תקשורת ועוד. הפלטפורמה של IDX, שפועלת מאז 2016, מחברת בין מפרסמים למערכות פרסום של גופי השידור ובעלי אתרים, ומספקת פתרונות חכמים מבוססי נתונים לפרסום ממוקד.

לדברי יניב בן, שותף ומנהל העסקים הראשי של IDX, "הבחירה להיכנס לתחום האודיו הדיגיטלי מאפשרת לנו להציב סטנדרט חדש בשוק הפרסום הדיגיטלי. באמצעות שיתוף־הפעולה עם ADIO נאפשר למפרסמים לרכוש מדיה ממוקדת גם בפלטפורמות האודיו המובילות בישראל".

"פרסום האודיו הדיגיטלי הפרוגרמטי נמצא במגמת זינוק בכל העולם", מציין דרור גנות, מנכ"ל ADIO. "ההאזנה לתכני מוזיקה, פודקאסטים ורדיו מתקיימת כיום בכל מכשיר, בכל סיטואציה ובכל רגע של היום. אנחנו מחוברים למיליוני משתמשים בספוטיפיי, בפודקאסטים ובכל פלטפורמות האודיו המובילות בישראל, והמהלך זה יאפשר למפרסמים, למשרדי הפרסום ולרוכשי המדיה להפוך את קמפיין האודיו שלהם לחלק מכל קמפיין הדיגיטל.

"עד היום עבדנו מול המפרסמים ישירות, והטירגוט היה בהתאם לבריף - למשל, גברים בני 18-40 בתל אביב שאוהבים מוזיקה. כעת פתחנו זירת אונליין אוטומטית ב־IDX, ונוצר One Stop Shop שבו רוכשים את כל פרסום הווידאו והאודיו. מגדירים פעם אחת את קהל המטרה והתקציב, ורואים את הכול בדשבורד אחד. זה גיים צ'יינג'ר".

"הרדיו אינו תחרות"

היקף הפרסום הדיגיטלי באודיו אומנם מהווה שיעור נמוך מסך שוק הפרסום הדיגיטלי, אך הוא נמצא בצמיחה. לפי נתוני סטטיסטה, הוא צפוי להסתכם השנה בכ־12 מיליארד דולר, ובעוד חמש שנים כבר יעמוד על 16 מיליארד דולר.

כמה כסף מגלגלת התעשייה הזו בארץ? לדברי גנות, "חבילת פרסום בסיסית באודיו עולה 60 אלף שקל. לעומת זאת, חבילת בסיס שתכלול אודיו, וידאו ובאנרים בספוטיפיי תעלה כ-100 אלף שקל. בעצם, מעכשיו נהיה מרקטפלייס של חבילות. אפשר 'לשרוף' חבילה תוך יומיים או שבועיים, אבל עדיף שקמפיין לא יימשך יותר מעשרה ימים, כדי שהוא יהיה אפקטיבי. באודיו יש גם חבילות ב-200-300 אלף שקל, ויש עסקאות ארוכות וגדולות יותר".

כדוגמה לקמפיין ארוך שנמשך חודשיים, מביא גנות את בנק דיסקונט. "הם עלו בעיקר בספוטיפיי, וחילקנו את תקציב הקמפיין שעמד על מאות אלפי שקלים לשני שלישים לקהל צעיר ושליש להורים שלהם, כשכל קהל יעד קיבל את המסר הרלוונטי עבורו. מבין המקליקים היה יחס המרה של 30%, נתון שנחשב גבוה לאודיו".

לדברי גנות, למרות הגידול בפרסום באודיו הדיגיטלי הישראלי, לא כולם בפנים. "יש עדיין מפרסמים שמרניים שמסתפקים ברדיו", הוא אומר. "למשל, חברות ביטוח שרוצות שיחות לקול סנטר. אבל התחרות שלנו היא לא מול הרדיו - שם שוק הפרסום הוא בסטגנציה, ואילו אנחנו חלק מהדיגיטל שנמצא בצמיחה".