מאחורי הקלעים, בחסות חברי כנסת, מתנהלים מגעים בניסיון לבלום את ביטול הטבת מס הקנייה על כלי רכב חשמליים שמתכנן האוצר בינואר 2025. כפי שנחשף בגלובס, טיוטת חבילת הצעדים הכלכליים לצמצום הגירעון, שפורסמה השבוע, כוללת - לצד הקטנה רוחבית של תקרת הטבת המס הירוק ב-4,000 שקל - גם את ביטול הטבת מס הקנייה המיוחדת על כלי רכב חשמליים, שקיימת כיום. המשמעות תהיה זינוק במס הקנייה עליהם מ-35% כיום ל-83%, כמו על כל רכבי הבנזין.
● בלעדי | סכנת התייקרות של 7,000 שקל לעשרות אלפי רכבים שנתקעו בנמל בגלל המלחמה
● שאלות ותשובות | הטויוטה נגנבה וגם שילמנו ביוקר על הביטוח. האם בקרוב זה ישתנה?
בתור "פיצוי" מציע האוצר, כי כלי רכב חשמליים יהיו פטורים מהקיצוץ המתוכנן של כ-4,000 שקל בהטבת "המס הירוק" לכל כלי הרכב, וזאת עד 2027. עם זאת, בענף אומרים כי "הפיצוי" הזה זניח בהשוואה לזינוק הצפוי במחירי כלי הרכב החשמליים כתוצאה מעליית מס הקנייה ל-83%. המשמעות תהיה התייקרות שיכולה להגיע ל-15 עד 20 אלף שקל בכלי רכב חשמליים "עממיים" פופולריים, ועד עשרות אלפי שקלים בכלי רכב חשמליים בפלח הביניים של 220-250 אלף שקל.
אפשרות למתווה מתון יותר
בענף אומרים כי המהלך צפוי לבלום את המכירות בפלח לאחר תום המלאים הקיימים, שישוחררו במס קנייה נמוך. כתוצאה מכך, היעד הממשלתי המוצהר של מעבר מלא לרכב חשמלי עד סוף העשור יהפוך לבלתי ריאלי. בנוסף, פגיעה רוחבית בשוק תקטין את יעד הגיוס של האוצר מהמהלך, שעומד כיום על 680 מיליון שקל ב-2025.
אישור חבילת הצעדים המוצעת, ובתוכה העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, מותנית באישור ועדת הכספים בטרם תיכנס לתוקף כצו של שר האוצר. אולם ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני כבר הביעה בעבר התנגדות חריפה להעלאת מס הקנייה על כלי רכב חשמליים, כך שייתכן כי בסופו של דבר יוחלט על מתווה מתון יותר, כמו העלאה הדרגתית של מס הקנייה, כדי לאפשר לשוק הסתגלות.
הגבלת אחסון רכבים בנמלים
בתוך כך נוסף ביום ד' עוד סיבוך לסיטואציה, לאחר שמנכ"ל רשות הספנות והנמלים פרסם רשמית הוראה לנמלי ישראל להקטין משמעותית את מספר כלי הרכב המאוחסנים בהם. זאת מתוקף התקנות לשעת חירום. על פי ההוראה, חברת נמל חיפה וחברת נמל אשדוד הוגבלו לאחסון עד 15 אלף כלי רכב כל אחת, ואילו נמל המפרץ הוגבל לאחסון עד 4,000 כלי רכב. אלו הם מספרים הנמוכים בעשרות אלפי כלי רכב מהקיבולת המעשית בפועל של אחסון כלי הרכב בנמלים.
אוניות להובלת רכב (גלנוע) יוכנסו לנמל הרלוונטי וייפרקו רק אם מספר כלי הרכב המאוחסנים באותו נמל לא יעלה על המכסה המפורטת בצו. אולם כיום עושים את דרכם לישראל עוד עשרות אלפי כלי רכב חדשים, כדי להקדים את עליית המס, ולא ברור אם ניתן יהיה להוביל אותם ולאחסן אותם מחוץ לנמלים.
בשבוע הבא בישראל: עוד קרוס-אובר סיני חשמלי
בשבוע הבא ינחת בישראל משלוח ראשון של הקרוס-אובר החשמלי C10 של חברת LeapMotor הסינית, תחת היבואנית החדשה, קבוצת סמלת. הרכב מיועד להתחרות בפלח המרכזי של השוק מול הדגמים המובילים של BYD וגילי. אורכו 4.74 מטר, רוחבו 1.9 מטר. גובהו 1.68 מטר, ואורך בסיס הגלגלים שלו 2.82 מטר. הוא מגיע לאירופה עם מנוע בודד בהספק 218 כ"ס ועם סוללה של 70 קילוואט-שעה, שמאפשרת טווח של עד 420 ק"מ ב-WLTP. המחיר בישראל טרם פורסם, אולם בגרמניה מחירו מתחיל בכ-37 אלף אירו, כ-1,000 אירו פחות מהמחיר של BYD ATTO במפרט מקביל.
הקרוס-אובר החשמלי C10 של חברת LeapMotor / צילום: יח''צ
ב.מ.וו משיקה בישראל קטנוע חשמלי יוקרתי
חברת דלק רכב השיקה השבוע בישראל קטנוע חשמלי יוקרתי ראשון מסוגו, עם טווח נסיעה של עד כ-130 ק"מ. הכלי, שאורכו 2.28 מטר, מיועד לעד שני רוכבים ומצויד במנוע חשמלי בהספק 42 כ"ס. הוא מאיץ ל-50 קמ"ש בתוך 2.6 שניות ומסוגל להגיע למהירות מרבית של 120 קמ"ש. הוא תומך בטעינה מהירה מ-20% ל-80% סוללה בתוך 45 דקות בלבד. מחירו בישראל מתחיל בכ-75 אלף שקל.
קטנוע חשמלי של BMW / צילום: יח''צ
הדור החדש כבר כאן: פורשה "מקאן" החשמלי הגיע לארץ
חברת אורכיד, יבואנית פורשה לישראל, השיקה השבוע בישראל את הדור החדש של הקרוס-אובר "מקאן", שמשווק כעת בגרסה חשמלית בלבד. הרכב ניצב על פלטפורמה חדשה ומתקדמת שמשותפת גם לאאודי ואורכו 4.78 מטר, רוחבו 1.95 מטר, ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.89 מטר. הוא יצויד במספר גרסאות הנעה שכוללות הנעה אחורית עם הספק של 360 כ"ס והנעה כפולה עם הספקים של 408, 516 ו-639 כ"ס. הגרסה הבכירה מזנקת מאפס ל-100 ק"מ ב-3.3 שניות. כל הגרסאות מגיעות עם סוללה בקיבולת 100 קילוואט, עם טווחי נסיעה שבין 587 ל-637 ק"מ בהתאם לגרסה. המחירים מתחילים ב-635 אלף שקל לגרסת הבסיס ומגיעים עד 945 אלף לגרסת ה"טורבו" החזקה.
פורשה ''מקאן'' החשמלי / צילום: יח''צ
ארה"ב יצאה ברפורמה תקדימית לנטרול סיכונים ביטחוניים מכלי רכב סיניים. ישראל בדרך?
משרד הסחר האמריקאי פרסם השבוע תזכיר של תקנות חדשות למניעת סיכוני סייבר ואיסוף מידע באמצעות כלי רכב "חכמים" ומקושרי רשת, שכוללים רכיבים של "מדינות עוינות" ובראשן סין. התקנות נוגעות לתוכנה ולחומרה שמשולבות בתוך מערכות התקשורת לרשת של כלי רכב "חכמים", ובתוך מערכות הסיוע לנהיגה אוטונומית שמותקנות בכלי רכב. התקנות יקיפו את כל סוגי הרכב הנעים על הכבישים.
על פי ההודעה, "הבדיקה שנערכה במסגרת הכנת התקנות גילתה כי טכנולוגיות רכב מסוימות, שמקורן בסין וברוסיה, מייצגות סיכון ברור הן לתשתיות קריטיות בארצות הברית והן למשתמשים בכלי הרכב. מכוניות מצוידות כיום במצלמות, במיקרופונים, ביחידות GPS למעקב ובטכנולוגיות נוספות, שמחוברות לאינטרנט. גישה של מדינות אויב לטכנולוגיות כאלה יכולה להוות סיכון משמעותי לביטחון הלאומי של ארה"ב ולפרטיות".
על פי התקנות ייאסרו יבוא ומכירה של כלי רכב שמצוידים ברכיבים מסוימים לתקשורת רשת ולסיוע בנהיגה אוטונומית, שיש להם קשרי אספקה לסין או לרוסיה. התקנות יאסרו גם את השימוש ברכיבים כאלה בכלי רכב שמיוצרים בתוך ארצות הברית עצמה.
התקנות שנוגעות לשימוש בתוכנה סינית ייכנסו לתוקף בכלי רכב חדשים כבר מינואר 2026, ואלו שאוסרות שימוש בחומרה סינית - בינואר 2029. לפי הערכות זהו מחסום סחר נוסף ומשמעותי בפני יבוא כלי רכב סיניים לארצות הברית, שעשוי לאתגר גם את טסלה. בנוסף, על פי הערכות צפוי גם האיחוד האירופי לאמץ תקנות דומות ולהטמיע אותן בתוך התקינה האירופית, מה שישפיע גם על ישראל, שעל כבישיה למעלה מ-170 אלף מכוניות עם חומרה ותוכנה מתוצרת סין.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.