ההצעה היפנית וההתרסקות: האם חברת היהלומים של בני לנדא תימכר במיליוני דולרים בודדים?

חלום יהלום המעבדה של בני לנדא מתרסק: חברה יפנית רוצה לרכוש את לוסיקס ב-2.5 מיליון דולר בלבד • המציעה היא חברת EDP היפנית בבעלות נאוג'י פוג'ימורי, שהצעתו הייתה גבוהה בלפחות 25% מיתר ההצעות שקיבל כונס הנכסים • פוג'ימורי הסכים להמשיך להעסיק את רוב עובדי לוסיקס ולהותיר את פעילות הייצור בישראל

בני לנדא / צילום: איל יצהר
בני לנדא / צילום: איל יצהר

אחרי שגייסה כ-150 מיליון דולר ממגוון משקיעים כמו בני לנדא, אהרון פרנקל, דודי ויסמן ותאגיד היוקרה לואי ויטון - חלום יהלום המעבדה של בני לנדא מתרסק: חברת לוסיקס (Lusix) שהקים קיבלה במסגרת תהליך ההגנה מפני נושים הצעת רכישה מחברה יפנית לפי שווי של 9.5 מיליון שקל בלבד, או 2.5 מיליון דולר. 

"אין להם פיקוד ושליטה": כך מתבטאת הפגיעה הישראלית בחיזבאללה
אחראי התקציבים ויעד לסנקציות אמריקאיות: היורש המסתמן של נסראללה

המציעה היא חברת EDP היפנית בבעלות נאוג'י פוג'ימורי שהגיש את ההצעה באופן אישי לכונס הנכסים, עו"ד שי בר-ניר ממשרד פירון. EDP עוסקת בייצור "זרעי" יהלומי מעבדה - כלומר ייצור פיסות פחמן שעליה מייצרים שכבות נוספות של יהלום מלאכותי באמצעות נידוף של גזים עד שזה הופך לגוש הנראה כיהלום מכרות וניתן למכירה למלטשות יהלומים. 

ההצעה היפנית גבוהה ב-25%

לטענת עו"ד בר-ניר, הוא קיבל "אינספור הצעות", אך ההצעה היפנית גבוהה בלפחות 25% מההצעות הבאות שקיבל, ולכן הוא החליט להתקדם עמה.

כמו כן, פוג'ימורי הסכים להעסיק 20 עובדים מבין עובדי לוסיקס, כלומר רוב העובדים המועסקים בה כעת.

עו"ד אופיר רונן , בא-כוח 65 עובדי החברה, עדכן כי לאור העובדה שעסקת המכר היא של פעילות ונכסים, רוב עובדי החברה שנותרו לעבוד, יעברו לעבוד בחברה חדשה, כך שלא תהיה מניעה לקבל צו פתיחת הליכים בחלופת פירוק, דבר שיאפשר שכל העובדים (הן עובדים ממשיכים והן עובדים מסיימים) יקבלו מהביטוח הלאומי את גמר החשבון המגיע להם, עד תקרה של 127,478 שקל תוך פרק זמן של בין 30 ל-60 יום ממתן הצו. 

בתוך כך נודע כי עסקת הענק שקיוותה החברה להוציא לפועל עם קמעונאי ישראלי גדול בארה"ב לא נחתמה בסופו של דבר - עסקה שהייתה יכולה להעניק לחברה שווי גבוה יותר ולאפשר לה להמשיך ולפעול בתחום הקמעונאות. בלוסיקס קיוו להשתלט על יותר ויותר חלקים משרשרת הערך של ייצור ומכירת תכשיטי יהלומים, אך נראה כי החלום נגוז. 

ככל שנודע, יוסי יאיון, מייסד החברה ומנהל האתר הישראלי, יישאר בחברה ויסייע בפיתוח יישומים בתחום האלקטרוניקה. בראיון בעבר דיבר על יהלומי מעבדה כעל מוליך חום ליישומי דיפ טק, כמו חוות שרתים ומכשירים בעלי הספק חשמלי גבוה. 

עוד נודע כי הרוכש היפני מעוניין להותיר את פעילות הייצור בישראל. 

לדברי עו"ד בר-ניר, לא ניתן להמשיך ולהפעיל את החברה, ששורפת כ-800 אלף דולר בחודש. בשל כך הוא ממליץ למכור את החברה במהירות. עם זאת, הרוכש היפני טרם העביר ערבות בגובה של 950 אלף שקל "לאור הקושי בהעברת כספים מיפן לישראל בהתחשב בכך שמדובר בחברה ציבורית יפנית", וזו אמורה להתקיים בימים הקרובים. ככל שנודע, מדובר במכירת קניין רוחני, אך לאחריה תחוסל היישות המשפטית הקודמת.