ישראכרט | ניתוח

מחברות ביטוח ועד קמעונאים: המועמדים לרכישת ישראכרט והאינטרסים

בחברות הביטוח מנסים לגדר את הסיכונים בשוק ההון, קמעונאים מבקשים לשפר את מועדוני הלקוחות, ובני אלג'ם רוצה לחזור להשקיע בישראל • המועמדים לרכישת ישראכרט והאינטרסים

תמר יסעור, יו''ר קבוצת ישראכרט / צילום: רמי זרנגר
תמר יסעור, יו''ר קבוצת ישראכרט / צילום: רמי זרנגר

הרבה זמן לא הייתה בשוק ההון הישראלי סחורה כה נחשקת כמו חברת כרטיסי אשראי. קרב השליטה החדש על ישראכרט, הולך ומתחמם כאשר שני גורמים נוספים שוקלים להגיש הצעה להשתלטות על החברה שמנוהלת כיום ללא גרעין שליטה על ידי רן עוז, ובראשות תמר יסעור. לגלובס נודע כי לאחר הצעת מנורה מבטחים לרכישת גרעין השליטה, שלאחריה הגיעה הצעה ברוח דומה של חברת האחזקות בתחום הביטוח ווישור גלובלטק, בודקים גורמים נוספים הגשת הצעה מטעמם.

"כסף יחזור": ההבטחות על הקרח של האיש שעומד מאחורי קרן וולת'סטון נחשפות
ניתוח | אחרי ההצלחה של שופרסל: זה המהלך של המוסדיים בחברות ללא גרעין שליטה 
בלעדי | המרוץ מתחמם: אלה שני המועמדים החדשים לרכישת ישראכרט 

האחת מצד איש העסקים הישראלי־אמריקאי בני אלג'ם, והנוספת מצד קבוצה של קמעונאים גדולים במשק. ההצעות עדיין לא גובשו והוצגו להנהלת ישראכרט, ולכן טרם דווחו לציבור. מי שבוחנת ומנהלת את הליך קבלת ההצעות שמוגשות לישראכרט היא ווליו בייס מיזוגים ורכישות. מה רוצים המועמדים בחברת כרטיסי האשראי ולמי יש סיכוי גבוה יותר לזכות בעסקה?

מנורה מבטחים: גידור משוק ההון

לקראת סוף אוגוסט שיגרה מנורה מבטחים מכתב להנהלת ישראכרט ובו הציעה להשקיע בדרך של הקצאת מניות פרטית של כשליש (32%) ממניות ישראכרט. שווי ההשקעה יהיה מעל לשווי השוק של ישראכרט (2.6 מיליארד שקל, בעת הגשת ההצעה) "בפרמיה שתוסכם". אמנם סכום ההצעה של מנורה עוד עמום, אבל בסיבוב הקודם של ניסיון ההשתלטות שלה, בשנה שעברה, היא תמחרה את ישראכרט ב־3.5 מיליארד שקל. אמנם אין הבטחה שזה יהיה הסכום כעת, אך ההערכות בשוק הן שהצעות מתחת לרף של שווי שוק של 3 מיליארד שקל לישראכרט לא יבשילו לעסקה.

הצורך של חברות הביטוח ברכישת חברות כרטיסי האשראי נובע בראש ובראשונה מרצון לנתק את התלות שלהן בשוק ההון, כפי שניתן היה לראות ב־2023 כאשר הירידות בבורסות הסבו להן הפסדים כבדים. מעבר להכנסות מפעילות הנפקת וסליקת כרטיסים, חברות הביטוח זיהו את תחום האשראי הצרכני כתחום צומח. השנתיים האחרונות שבהן עלתה הריבית, שכנעה את ראשי החברות שיש צורך להחזיק ב"רגל עסקית" נוספת. ברבעון השני השנה ההכנסות עלו בשיעור קל ל־802 מיליון שקל, הודות לצמיחה בהכנסות מפעילות כרטיסי האשראי של החברה. הרווח הנקי גדל ב־3% ל־68 מיליון שקל ברבעון השני. המנכ"ל רן עוז מסר כי באותו רבעון הציגה ישראכרט "גידול בתיק האשראי ובהיקף הפעילות בכרטיסי אשראי - ובהתאם, גם בהכנסות וברווח".

ווישור: מעבר קל אצל הרגולטור?

גם ווישור גלובלטק, המנוהלת על ידי ניצן צעיר הרים, במשחק. ווישור גלובלטק היא חברת החזקות שמחזיקה בחברת הביטוח איילון, שמחזיקה בחברת הביטוח הדיגיטלית (ווישור). לפי הצעת ווישור, מדובר באפשרות בה תשקיע חברת הביטוח ובעלי השליטה בה סכום שיוביל להחזקה של 30% בישראכרט. המהלך יכלול פנייה של הצדדים לקבל היתר שליטה לווישור בחברת האשראי, כאשר בווישור מקווים לאישור קל יותר מהרגולטור בשל נתח השוק הנמוך שלהם בענף הביטוח. בעלי ווישור, ששווי השוק שלה 360 מיליון שקל, צפויים לסייע במימון עסקת הענק (מבחינתה של ווישור).

בני אלג'ם: חוזר להשקיע בישראל

לגלובס נודע כי לאחרונה שוקל גם בני אלג'ם (71), מהלך משלו של רכישת גרעין השליטה בישראכרט. אלג'ם התמודד בעבר על רכישת גרעין השליטה בבזק, והפסיד באותו מרוץ לקבוצה בראשותו של חיים סבן. האפשרות לרכישת שליטה על ענקית כרטיסי אשראי קוסמת לו, והוא מזהה ככל הנראה את האטרקטיביות של התחום שנראה שעניין בעיקר חברות ביטוח עד כה. אלג'ם מתגורר בארה"ב והוא עשה את הונו בשנות ה־90 כאשר הקים את אחת מיצרניות המחשבים הגדולות בארה"ב (ובעולם) פקרד בל. הוא הפך ברבות השנים לטייקון בתחומי הנדל"ן והטלקום ולפי הערכות רוצה בתקופה האחרונה לחזור ולהשקיע בישראל.

קמעונאים: בוסט למועדוני הלקוחות

אפיק נוסף כולל מספר גופים קמעונאים בארץ, שעשויים לחבור ביחד לסוג של שותפות, שתרכוש את גרעין השליטה.

לגופים עם פעילות קמעונאית גדולה, יש מגוון שיתופי פעולה עם חברות כרטיסי האשראי. חברות כרטיסי האשראי מנפיקות כרטיסי אשראי ייעודיים לחברי המועדון שלהם, בתמורה להטבות שנועדו לתמרץ את הלקוחות להמשיך ולקנות באותה רשת או חברה.

כך, גורמים כמו פוקס או סופר פארם, לצד רשתות שיווק כמו קרפור ושופרסל, כולם מציעים ללקוחות שלהם להנפיק כרטיס אשראי של מותג הבית. הקמעונאים ששוקלים זאת, עדיין לא חשפו את ההצעה שלהם, אך זו כן נבחנת. בין היתרונות שלה, מבחינת הקמעונאים: שיפור ערכם של מועדוני הלקוחות אצל החברות, וקלות קבלת האישור מהרגולטורים. רשות התחרות, שסיכלה לפני שנה השתלטות של חברת הביטוח הראל על ישראכרט, בשל חשש מפגיעה בתחרות, עשויה להקל על מכירת השליטה בישראכרט לאותם קמעונאים.