מילד מחונן במשפחת עולים בירושלים ועד לצמרת מהפכת ה-AI

איליה סוצקבר, אחד המוחות המבריקים בתחום, מזהיר זה שנים על הסכנות בפיתוחי בינה מלאכותית ¡ הוא עזב את OpenAI, שהיה ממייסדיה, והחליט להקים חברה חדשה שבתוך שלושה חודשים הצליחה לגייס מיליארד דולר ¡ בענף ממתינים למימוש הבטחתו הגדולה: פיתוח בינה מלאכותית שתשנה את העולם - מבלי להרוס אותו • המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

איליה סוצקבר / איור: גיל ג'יבלי
איליה סוצקבר / איור: גיל ג'יבלי

איליה סוצקבר

אישי: בן ,37 נולד ברוסיה, גדל בירושלים ועבר בנעוריו לקנדה. גר במאונטיין ויו, קליפורניה
מקצועי: מנכ"ל ומייסד הסטארט־אפ Safe Superintelligence. היה ממייסדי OpenAI ושימש שם כמדען הראשי, וכן עבד בצוות המחקר של גוגל. מחזיק בתואר ראשון, שני
ודוקטורט מאוניברסיטת טורונטו
עוד משהו: התחיל ללמוד לתואר ראשון בגיל 14 דרך האוניברסיטה הפתוחה

איליה סוצקבר, עוד לא בן 40, היה מוכר עד לפני מספר שנים בעיקר בקרב אקדמאים או בעבור אלו הלהוטים סביב מודלי שפה ובינה מלאכותית. היום הוא נחשב לאחד מהמוחות החריפים בתחום, ולאחרונה אף הקים חברה שחרטה על דגלה להמשיך ולפתח בינה מלאכותית יוצרת, אבל גם בטוחה.

אותו דגש על הבטיחות סביב הטכנולוגיה מלווה את סוצקבר לאורך הקריירה המקצועית שלו - מה שלא תמיד עלה בקנה אחד עם המקומות בהם עבד, ומה שהוביל אותו לעזוב את OpenAI, החברה הכי מוכרת בעולם הבינה המלאכותית, ולפצוח בדרך עצמאית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ניצני גאונות כבר בילדות

סוצקבר נולד ב־1986 למשפחה יהודית בברית המועצות. כשהיה בן 5, עלו לישראל והשתקעו בשכונת קריית מנחם בירושלים, שבה התמקמו עולים רבים.

כבר מילדותו, התגלו ניצני גאונות שהתבטאו בסקרנות גדולה לנושאים מורכבים. כך, במספר ראיונות עבר סיפר סוצקבר כי "ההורים שלי אומרים שהתעניינתי בבינה מלאכותית מגיל צעיר מאוד", וכי "התעניינתי גם בתודעה האנושית, והייתי סקרן לגבי דברים שיכולים לעזור לי להבין אותה טוב יותר".

בגיל 14 החל סוצקבר ללמוד לתואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה. שנתיים לאחר מכן, בשנת 2002, משפחתו עברה להתגורר בקנדה, ובגיל 17 התחיל ללמוד באוניברסיטת טורונטו. תחת הנחייתו של פרופסור ג'פרי הינטון, מי שנחשב ל"סנדק" של עולם הבינה המלאכותית, סוצקבר השלים את התואר הראשון במתמטיקה ומדעי המחשב ב־2005, את התואר השני ב־2007, ואת הדוקטורט ב־2012.

במהלך הדוקטורט שלו, עבד סוצקבר עם הינטון ואלכס קריז'בסקי על פרויקט שהפך לפריצת דרך - AlexNet. הם בנו מעין רשת עצבית ששיפרה את יכולות זיהוי התמונות של מחשבים. בעקבות ההצלחה, ב־2013 ייסדו השלושה את חברת DNNresearch, שהתמקדה בפיתוח טכנולוגיות למידה עמוקה. תוך זמן קצר, ענקית החיפוש גוגל זיהתה את הפוטנציאל ורכשה את החברה, עם הסכם שכלל את הצטרפות השלושה לצוות המחקר של גוגל.

סוצקבר עבד בגוגל במשך כשנתיים. "הרגשתי שם מאוד נוח, ומצד שני מאוד חסר מנוחה", סיפר בראיון למגזין של אוניברסיטת MIT. עוד אמר שהרגיש שהתרבות בגוגל הייתה דומה מדי לאקדמיה, בעוד הוא חיפש סביבה שתשלב חדשנות עם יכולות הנדסיות מתקדמות.

זה בסופו של דבר מה שהוביל אותו לעזוב את גוגל ב־2015 ולהצטרף לצוות מייסדי OpenAI, שם קיווה, כך לדבריו, לעבוד על פרויקטים שאפתניים יותר בתחום, תוך שילוב בין מחקר מתקדם ליישום מעשי.

סוצקבר התארח בשנה שעברה בפודקאסט The Robot Brains, וסיפר שקיבל מייל מסם אלטמן ,שמכהן כיום כמנכ"ל OpenAI, "שהזמין אותי לארוחת ערב ואמר שיהיו שם כמה אנשים מגניבים". גם גרג ברוקמן ואילון מאסק היו שם, וסוצקבר סיפר שהם דנו ברעיון להקים מעבדת בינה מלאכותית חדשה. "רציתי שהפרויקט יהיה מוטה להנדסה, וכשראיתי שמאסק הולך להיות מעורב, חשבתי שמי יכול להיות טוב יותר כדי ללמוד ממנו על הצד של פרויקטי הנדסה גדולים".

במהלך שמונה השנים הבאות, כיהן סוצקבר כמדען הראשי בחברה והיה בין היתר הכוח המניע מאחורי פיתוח סדרת מודלי GPT, שהובילו לפריצת דרך בעיבוד שפה, כמו גם הטכנולוגיה עליה מבוסס ChatGPT. על הצ'אט סיפר סוצקבר בראיון עבר כי חשש שלא יצבור תאוצה. "חשבתי שאנשים ישאלו אותנו למה אנחנו עושים את זה, כי זה כל כך משעמם". החשש כמובן התבדה, והצ'אט הפך לסנסציה. הוא היה שותף מרכזי גם ביצירת DALL-E, מחולל התמונות שנחשב לאחד הכלים שהרחיבו את גבולות היצירתיות של הבינה המלאכותית לתחום הוויזואלי, ועבד על מודל Codex, שפתח אפשרויות חדשות בתחום פיתוח התוכנה.

לאורך שנותיו בחברה סוצקבר הוביל מאמצים משמעותיים בתחום הבטיחות סביב פיתוח הבינה המלאכותית, ודאג להדגיש באינספור הזדמנויות שאמנם מדובר בטכנולוגיה בעלת פוטנציאל יעילות עצום, אך גם בכוח רב עוצמה שמביא איתו סיכונים משמעותיים. באותו ראיון לפודקאסט The Robot Brains, אמר כי "בנקודה מסוימת יהיה די קל, אם מישהו ירצה, לגרום נזק רב עם המודלים האלה".

הסערה והחברה החדשה

בנובמבר אשתקד, עולם הטכנולוגיה נרעש כאשר אלטמן הודח מתפקידו כמנכ"ל OpenAI. במרכז הסערה עמד סוצקבר, שנמנה על דירקטוריון החברה ותמך בהדחה. הוא הסביר את ההחלטה כצעד שנעשה על מנת להבטיח שהחברה תפעל לטובת האנושות ולא רק למטרות רווח, מה שהציף לפני השטח את המחלוקת העמוקה בחברה סביב שאלת האיזון בין פיתוח מסחרי לבין שיקולים אתיים ובטיחותיים. עם זאת, לאחר ימים ספורים, אלטמן שב לתפקידו, וסוצקבר הביע חרטה על מעורבותו בהדחה.

חודשים ספורים לאחר מכן הודיע סוצקבר על עזיבתו, ובחודש יוני האחרון הכריז על הקמת חברה תחת השם Safe Superintelligence, שתתמקד בפיתוח בינה מלאכותית יוצרת אך גם בטוחה. לצידו בהקמת החברה נמצאים דניאל גרוס, יזם ישראלי־אמריקאי, גם הוא ירושלמי לשעבר, ודניאל לוי, מפתח בינה מלאכותית שגם עבד בעברו בגוגל.

בתוך שלושה חודשים כבר פורסם שהשלושה הצליחו לגייס מיליארד דולר. על פי הדיווח, שווי החברה, זאת עוד לפני שפיתחה מוצר, כבר עומד על כ־5 מיליארד דולר.

גם דרך החברה החדשה סוצקבר ממשיך לבקר את הגישה המסחרית קצרת הטווח של חברות אחרות בתחום, ומדגיש את המחויבות שלו לפיתוח אחראי ובטוח. עם זאת, טרם ברור איך המטרה הזו תמומש, מה גם שבאופן מפתיע, כך סיפר סוצקבר לרויטרס, החברה בכל זאת הוקמה כחברה מסחרית למטרות רווח, זאת בניגוד לאקסית המיתולוגית OpenAI, שנמצאת תחת חיצי הביקורת, ונוסדה כמלכ"ר.

אזי, החברה הצעירה של סוצקבר צריכה להתנהל כגוף מסחרי שעליו לתגמל את המשקיעים ובעלי המניות. ולמרות זאת, ההתעקשות של סוצקבר להתבטא בנושא האחריות המוטלת על המוחות שמפתחים את הטכנולוגיה הזאת, כמו גם הזהירות שעליהם לנקוט, גוררת אחריה תגובות אוהדות. מה גם שקיומה של החברה בזירה ההולכת ומתרחבת של חברות המפתחות מודלי שפה, יכולה להוות שינוי פוטנציאלי בתעשייה, שעשוי להשפיע על גישתם של חוקרים, עסקים וקובעי מדיניות בנושא.