"הונאת פונזי": קבוצת הנדל"ן פרסונל חייבת חצי מיליארד שקל לחוסכים

בדוח חמור קובעים הנאמנים כי קבוצת פרסונל הפעילה כ-70 חברות במבנה פירמידה וניתבה מאות מיליונים שגייסה כביכול עבור פרויקטי נדל"ן, לטובת החזר חובות קודמים ולכיסם של בעלי השליטה • בדוח נכתב: "פרשה קשה, עדיין רב הנסתר על הנגלה"

תרמית פירמידה / צילום: Shutterstock, Gajus
תרמית פירמידה / צילום: Shutterstock, Gajus

הונאה בהיקף של מאות מיליוני שקלים שהותירה מאות מלווים פרטיים בפני שוקת שבורה - כך עולה מדוח חמור שהגישו לבית המשפט הנאמנים בקבוצת הנדל"ן פרסונל. הנאמנים, עו"ד דורית לוי-טילר ורו"ח שלומי פיליבה, מונו לתפקידם לפני שבועיים בלבד, ובחקירה שערכו מאז, מצאו כי מדובר בהתנהלות העולה לכאורה להגדרה של הונאת פונזי. חוב הקבוצה שבשליטת אלון מורן ואלישי להב למלווים מגיע ל-525 מיליון שקל, בעוד שחשבונות הנאמנות שאליהם גויסו כספי המלווים - ריקים.

עונש המאסר הוחמר: פרשת יוטרייד הגיעה לסיומה לאחר תשע שנים
אמריקן לייזר: בית המשפט ידון במכירת הרשת לקר שירותי רפואה תמורת 7 מיליון שקל

לפי הדוח, חברת פרסונל אינווסט גייסה כ-739 מיליון שקל בהלוואות ממאות אנשים פרטיים, תוך מתן הבטחות לתשלום ריבית בשיעורים של 8%, הגבוהים מהמקובל. "התחייבויות אלה 'גולגלו' במשך שנים", כותבים הנאמנים, "כאשר כספי ההלוואות המאוחרות משרתות את ההלוואות הישנות - במבנה 'פירמידה'". הכספים גויסו לצורך מימון לכאורה של פרויקטים במתכונת תמ"א 38, ונכנסו לחשבונות נאמנות בניהולו של עו"ד יאיר שלו.

אלא שלפי הדוח, במקום לשמש את הפרויקטים שפרסונל התחייבה לבצע, הכספים נותבו לתשלום ריביות למלווים קודמים, למימון חברות אחרות בקבוצה שלא היו קשורות לפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית, ולכיסם הפרטי של בעלי השליטה. כפועל יוצא, הנאמנים מצאו כי חשבונות הנאמנות ריקים, וכי כספי המלווים "נמוגו". מאות מלווים - רובם ככולם פרטיים - נותרו ללא יכולת לגבות חזרה חלק ניכר מהכספים ועם נזק בגובה של מאות מיליוני שקלים.

בעלי השליטה בפרסונל סופגים ביקורת חריפה בדוח. לדברי הנאמנים, מורן ולהב השתמשו בכסף לצורך מימון הסכמי הניהול שלהם, למימון עמלות שגבו עבור כספים שגייסו לחברות אחרות שבשליטתם, ואפילו לרכישת מניות נוספות עבור עצמם בפרסונל.

"החברות נוהלו בעירוב נכסים מוחלט", כותבים הנאמנים, ומביאים כדוגמה התקשרות בין פרסונל אינווסט לאחת מחברות הפרויקטים, טי.סי.איי. בעזרתם של "משווקים", גבתה אינווסט עמלות אותן הגדירו הנאמנים "שמנות" מטי.סי.איי, בגובה של יותר מ-15%. בעלי השליטה בשתי החברות, מתארים הנאמנים, "הם אותם בעלי שליטה, כך שהכספים הועברו תחת 'אותה קורת-גג', ללא הפרדה וללא פיקוח חיצוני".

כל אחד מבעלי השליטה משך, לפי הדוח, דמי ניהול במיליוני שקלים לחברה פרטית שבשליטתו המלאה - גם כאשר ידעו שהקבוצה אינה סולבנטית. בנוסף, מורן ולהב השתמשו בכספי המלווים כדי לרכוש מניות בקבוצה ולהגדיל את החזקותיהם בה מ-50% ל-100%. זאת, כאמור, בניגוד להתחייבות להשתמש בכספים למימון פרויקטים להתחדשות עירונית. 

רו''ח שלומי פיליבה / צילום: איציק מילשטיין
 רו''ח שלומי פיליבה / צילום: איציק מילשטיין

"התנהלות בעלי השליטה מטרידה ביותר"

ממצא חמור נוסף בדוח נוגע לכך שבחודשים האחרונים שילמה פרסונל למלווים ריבית בגובה 3.5 מיליון שקל, ובסך-הכול 42 מיליון שקל בקצב שנתי - סכומים אשר לדעת הנאמנים, לא ניתן היה לשלם אותם מתוך פעילות הקבוצה. במילים אחרות, ממצא זה מחזק את הסברה כי כספי המלווים שימשו לביצוע תשלומים עבור המימון שגייסה הקבוצה, ולא עבור פרויקטים.

ניתוח הנאמנים מעלה כי מתוך 739 מיליון שקל שגייסה פרסונל, היא עודנה חייבת 525 מיליון שקל למלווים. לנוכח חוב זה, ובנוסף לו תשלומים בגובה 110 מיליון שקל עבור ריביות שנזקפו למלווים עד יולי האחרון, 94 מיליון שקל עבור עמלות גיוס לפרסונל אינווסט ו-6 מיליון שקל עבור דמי ניהול שמשכו בעלי השליטה לחברות שבשליטתם - יתרת הכספים שנותרו לפעילות פרסונל מסתכמת לכאורה ב-314 מיליון שקל בלבד. אלא שבפועל היתרה נמוכה יותר באופן משמעותי. הנאמנים מצאו כי כבר ב-2021 פרסונל הייתה מצויה בהפסד שנתי מצטבר של 224 מיליון שקל. להפסד זה אחראיות בעיקר חמש חברות בקבוצה, שסבלו מגירעון של 177.5 מיליון שקל בהון, נכון לסוף 2021.

"התמונה העולה מבחינת התנהלות בעלי השליטה מטרידה ביותר", מסכמים הנאמנים, "ועדיין רב הנסתר על הנגלה בפרשה קשה זו, אשר רק קצה הקרחון נתגלה בה עד כה".

הדוח הוגש לבית המשפט אחרי שבשבוע שעבר אסרה השופטת עירית וינברג-נוטוביץ מבית המשפט המחוזי מרכז על כ-70 החברות בקבוצת פרסונל לבצע פעולות בנכסים ובחשבונות שלהן, ואחרי שנאסר על בעלי השליטה לצאת מהארץ.

במסמך קודם שהגישו לבית המשפט, תיארו הנאמנים כיצד פרסונל אינווסט פעלה כ"גלגל השיניים המרכזי במכונה המשומנת" לגיוס הכספים לקבוצה, כאשר לצדה חברת פרסונל יזמות השתתפה בגיוס וחלשה על 19 חברות. עוד זיהו הנאמנים את פעילותה של חברת איתנים יזמות מ.ל. 148 כמחזיקה ב-18 חברות בקבוצה, חלקן באופן ישיר וחלקן בשרשור החזקות.

כעת, אחרי שחקרו את בעלי השליטה ואת הנאמן, עו"ד יאיר שלו, הנאמנים מעדכנים כי בכוונתם להמשיך ולחקור כדי להטיל אחריות על הגורמים הרלוונטיים ולהתחקות אחר מקורות אפשריים להחזר - ולו חלקי, כדבריהם - של החובות למלווים.

בית המשפט צפוי לדון בדוח ובמצבה של פרסונל ב-13 באוקטובר.

פניית גלובס לבא-כוחה של פרסונל לא נענתה.