קריאות בוז: ביקורת בצרפת על החלטת האמברגו של מקרון

חברי פרלמנט ממפלגתו של מקרון ובראשם נשיאת הפרלמנט הצרפתי יעל ברון-פיבה, הבהירו כי על צרפת לדאוג ש"ישראל לא תפורק מנשקה", וכי על ישראל להיות "בעלת היכולת המקסימלית להגן על עצמה" • קריאתו של נשיא צרפת לאמברגו נשק נגד ישראל זכתה לביקורת גם בבריטניה

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon
נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

הצהרתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון כי על העולם להטיל אמברגו נשק על המלחמה הישראלית בעזה שיגרום לה להפסיק את המלחמה - עוררה סערה לא רק בישראל, אלא גם באירופה, שם זכו דבריו לביקורת חריפה, אפילו מתוך מפלגתו.

מקרון אמר את הדברים בראיון רדיו שקטעים ממנו פורסמו ביום שבת, יומיים לפני יום השנה ל-7 באוקטובר. "העדיפות היא שנשוב לפתרון פוליטי, כלומר שנפסיק לספק נשק (לישראל) למלחמה בעזה", אמר הנשיא הצרפתי. צרפת עצמה לא מספקת נשק לישראל.

פרשנות | אמברגו נשק צרפתי על ישראל: מקרון הוא לא שארל דה גול 
ברלין, פריז ורומא: כך הפך יום השנה ל־7 באוקטובר למפגן כוח פרו־פלסטיני 

שעות לאחר מכן פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו סרטון שבו ביקר בחריפות את ההצהרה, פנה לצרפתים ואמר כי "ישראל תנצח איתכם או בלעדיכם - (אבל) הבושה שלכם תהדהד הרבה אחרי שננצח". מקרון שוחח לאחר מכן עם נתניהו, אך לא חזר בו ואמר כי הוא מחויב לביטחונה של מדינת ישראל. אתמול ביקר בישראל שר החוץ הצרפתי ואמר גם הוא כי "כאשר אנו קוראים להפסקת אש (כפי שצרפת עשתה לגבי עזה ולבנון - א.א), אנחנו לא יכולים בו בזמן לספק נשק התקפי למעורבים. זו שאלה של עקביות". השר הצרפתי, ז'אן נואל בארו, אמר כי צרפת חותרת לפתרון דיפלומטי "כדי להבטיח את ביטחונה של מדינת ישראל".

"טעות פוליטית"

העמדה של מקרון זכתה לביקורת ביממה האחרונה מגורמים צרפתיים, כולל בתוך מפלגתו. נשיאת הפרלמנט הצרפתי יעל ברון-פיבה, דמות בכירה במפלגת הרנסנס של מקרון, הבהירה כי על צרפת לדאוג ש"ישראל לא תפורק מנשקה", וכי על ישראל להיות "בעלת היכולת המקסימלית להגן על עצמה". חבר פרלמנט אחר מהמפלגה, ז'אן רנה קזנב, הצדיק את התגובה החריפה של הממשלה הישראלית ושל נתניהו. "התגובה הישראלית מובנת לחלוטין", אמר.

מהימין בצרפת היו מי שהביעו תמיכה חדה בישראל, וביקורת כלפי מקרון. אריק סיאוטי ממפלגת "הרפובליקנים", אמר בתגובה כי התבטאות הנשיא היא "טעות פוליטית", וכי היא "מחלישה את ישראל בדיוק בזמן שהיא מתמודדת ומוקפת בדיקטטורות איסלאמיות עוינות".

גם ראש הממשלה מישל ברנייה, לשעבר חבר במפלגת "הרפובליקנים", השמיע ביקורת מרומזת על דבריו של הנשיא שמינה אותו בחודש שעבר. הוא אמר כי "ישראל כיום נמצאת במצב שבו יש לה לגטימציה להגן על עצמה", וכי "ביטחונה של ישראל לעולם לא יהיה שנוי במחלוקת". במשרד החוץ הישראלי מקווים כי ברנייה, שהשמיע עמדות פרו-ישראליות בחודשים האחרונים, ביקר בקיבוצים שהיו היעד למתקפת הטרור של חמאס וחזר שוב ושוב על מחויבותו לביטחון ישראל, יוביל מדיניות אוהדת יותר מצד פריז כלפי ישראל, למרות שההחלטות החשובות מתקבלות בארמון האליזה.

ברנייה אמר את הדברים בכינוס זיכרון לקורבנות התקפת הטרור של ה-7 באוקטובר 2023, ביום השנה להתקפה, שהתקיים בפריז ביום שני בערב. כ-4,000 בני אדם התאספו בדום של פריז לטקס שכלל קטעי

מוסיקה, ספרות ושירה מצד אמנים צרפתים

לפי ה"לה מונד", דבריו של מקרון "העיבו על אווירת הזיכרון" והטילו בספק את המחויבות הצרפתית לביטחון ישראל. תמונותיהם של 48 הקורבנות הצרפתים של מתקפת הטרור הוקרנו באולם, ונשמעה קריאה לפעול לשחרור החטופים הישראלים שעדיין מוחזקים בעזה, ביניהם שניים בעלי אזרחות צרפתית. לפי הדיווח ב"לה מונד", כאשר ברנייה הזכיר את מחויבותו של "נשיא הרפובליקה" (מקרון) לשחרור החטופים נשמעו קריאות בוז בקהל.

ההצהרה של מקרון גם זכתה לביקורת מעבר לתעלה. שר ההגנה הבריטי, ג'ון הילי, נשאל ישירות אם בריטניה תצטרף לעמדה של מקרון, הדורשת להפסיק לספק לישראל נשק שעלול להיות בשימוש בעזה, ואמר: "לא, אנחנו עובדים לפי מערכת חוקים אחרת".

למרות שהיא אולי נמנעת מלקרוא לאמברגו בין־לאומי, בריטניה הקפיאה אישורי יצוא ביטחוניים לכ-30 מערכות ורכיבים אשר "עלולים לסכן חיי אדם בעזה" בחודש שעבר. ראש הממשלה הבריטי, קיר סטארמר, הבהיר בהצהרה לפרלמנט אתמול (ב') כי לא ירחיב את האיסורים בשלב זה.