יגאל דמרי, נתן חץ או ארי קלמן: מי ינצח במרוץ שמסעיר את הבורסה

נתן חץ מוכר מניות לאהרון פרנקל, יגאל דמרי קונה את המגרש של חנן מור בשדה דב, ומנורה מנסה שוב לרכוש את השליטה בישראכרט • מהלכים אלה עשויים לסלול לאחת מהן את הכניסה למדד הדגל של הבורסה, ת"א 35, בעדכון הקרוב • וגם: מי החברות שפילסו את דרכן למדד השני בחשיבותו, ומי ייפלטו ממנו בקרוב?

צילומים: יעל צור, תמי בר שי, אייל טואג, אייל פישר, אלי אטקין, תמר מצפי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: יעל צור, תמי בר שי, אייל טואג, אייל פישר, אלי אטקין, תמר מצפי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם אתה לא שם אתה לא קיים, כך יודעות החברות בבורסה בתל אביב. מתוך יותר מ-500 מניות של חברות הנסחרות כאן, רוב רובו של המסחר מתנהל במניות הנכללות במדדים הגדולים: ת"א 35 ות"א 90 (ות"א 125 שהוא שילוב של שניהם). על פי נתוני הבורסה, במניות מדד ת"א 35 מרוכזים 70% מכלל המסחר היומי, ויחד עם מניות ת"א 90 מדובר על 92% מהמסחר. בקרב שאר מאות המניות המסחר דליל עד אפסי.

אחרי שיותר מ-2 מיליארד שקל נעלמו: איך להימנע מהשקעה מסוכנת בנכס אלטרנטיבי 
רוכשים ומשכירים ישלמו יותר מס: האוצר חושף את הגזירות בנדל"ן

זו הסיבה לכך שלקראת המועד הקובע לעדכון המדדים החצי-שנתי, שיחול בשבוע הבא, נוקטות חברות שעדיין לא הבטיחו את מקומן במי מהמדדים המרכזיים מהלכים משמעותיים שישפרו את מעמדן במרוץ. בין אלה מכירת מניות בהיקפים של מאות מיליוני שקלים בשבועות האחרונים.

חברות המעוניינות להיכלל במדדים המובילים של תל אביב רואות לנגד עיניהן את היוקרה הנלווית לכך, אבל בעיקר את שיקולי הסחירות והנזילות שתורמים לערך המניות. מניות הנכללות במדדים הללו מייצרות יותר עניין אצל משקיעים גדולים - גופים מוסדיים וזרים - ומוכנסות לקרנות הסל העוקבות אחרי אותם מדדים, שהפכו לאפיק השקעה מרכזי עבור הציבור בשנים האחרונות.

בסוף המסחר ביום שלישי הקרוב, ב-15 באוקטובר ("היום הקובע"), תיקבע זהות המניות שייכנסו למדדים בבורסה בתל אביב ואלה שייפלטו מהם, והעדכון יתרחש בפועל ב-7 בנובמבר. מדובר בהליך שמתרחש פעם בחצי שנה כאשר ביום הקובע נמדד שווי השוק הממוצע של החברות בעשרת הימים שקדמו לו - אשר מהווה את הקריטריון המרכזי לכניסה למדד או יציאה ממנו.

כדי להיכלל במדדים חברה צריכה לעמוד קודם כל בשיעור החזקות ציבור מינימלי (20% במדדי ת"א 90 ו-125 ו-30% במדד הדגל, ת"א 35). המועד הקובע לכך היה ה-30 בספטמבר. כעת החברות מסתכלות על התאריך החשוב יותר - של המועד הקובע שיחול כאמור ביום ג' בשבוע הבא (המועד הוקדם ביומיים בשל חג הסוכות).

גלובס ניתח את השינויים הצפויים במדדים, על בסיס נתוני חברת סמארטבול, המפתחת מערכות לניהול וניתוח הנפקות.

מדד ת"א 35: שלוש מתמודדות על מקום אחד

כאשר נותרו 5 ימים בלבד ליום הקובע, הקרב על מקום אחד במדד ת"א 35, הכולל את 35 החברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בבורסה המקומית, נמצא בעיצומו. חברת התשתיות והבנייה אלקטרה נמצאת בדרך הבטוחה אל מחוץ למדד הדגל (היא צפויה לעבור למדד המשני ת"א 90) כיוון שהיא מדורגת במקום ה-40 בבורסה מבחינת שווי שוק (5.42 מיליארד שקל). השתיים שמעליה - החברה לישראל ואיירפורט סיטי - נמצאות נכון לעכשיו מחוץ לטווח הסכנה.

במקומה של אלקטרה תיכנס למדד אחת משלוש: חברת הביטוח מנורה מבטחים , חברת הנדל"ן המניב אלוני חץ  או חברת הנדל"ן היזמי י.ח דמרי . על פי הכללים, אילו אחת מהשלוש הייתה מגיעה לשווי שוק ממוצע של אחת מ-30 החברות הגדולות ביותר, היא הייתה נכנסת אוטומטית למדד. אלא שהן רחוקות משווייה של קבוצת הנדל"ן מבנה שנמצאת במקום ה-30 (עם שווי של 6.95 מיליארד שקל), ובשוק מעריכים כי קטנים הסיכויים שיסגרו את הפער בימים שנותרו.

המרוץ צמוד מאוד. על פי הנתונים, מנורה מבטחים מובילה במקצת על האחרות (מקום 33 עם שווי שוק ממוצע של 6.58 מיליארד שקל), וזאת לאחר שהציעה לאחרונה (פעם נוספת) לרכוש את השליטה בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט.

צמודה אליה אלוני חץ, שנפלטה ממדד ת"א 35 לפני שנה, אחרי שהציגה חולשה גדולה בתחום פעילותה בעקבות עליית הריבית החדה בעולם, ובפרט בארה"ב ובריטניה. חברה זו שמוביל המנכ"ל נתן חץ נסחרת בשווי שוק ממוצע של 6.55 מיליארד שקל, לאחר שהמניה קפצה השבוע ב-10% בעקבות דיווח על כניסתו הצפויה של איש העסקים אהרון פרנקל להשקעה משמעותית בחברה, עם רכישה של כ-12% ממניותיה תמורת 800 מיליון שקל.

המתחרה השלישית היא דמרי, שבשליטת יגאל דמרי, הנמצאת בינתיים מעט מאחור (שווי שוק של 6.41 מיליארד שקל). החברה דיווחה בחודש שעבר על עסקת ענק לרכישת קרקע במתחם שדה דב בתל אביב בסכום של 1.1 מיליארד שקל. הקרקע נרכשה מידי נושי חברת הנדל"ן חנן מור, שקרסה בעקבות מינוף היתר שלקחה על עצמה כשרכשה את אותה קרקע בסכום של כ-1.5 מיליארד שקל.

ת"א 90: גב-ים נכנסת ישר למקום הראשון

במדד המניות השני בחשיבותו של הבורסה, ת"א 90, שבו נסחרות החברות הגדולות אחרי 35 המובילות, צפויים שינויים רבים יותר. לצד מניית אלקטרה שצפויה "לרדת" למדד זה, ייכנסו אליו בוודאות מניית הנדל"ן המניב גב-ים , חברת מנועי המטוסים מנועי בית שמש, חברת הבנייה החדשה בבורסה עמרם אברהם, חברת הנדל"ן המניב בגרמניה ארגו פרופרטיז , חברת ייצור הפלסטיק הקיבוצית פלרם  וחברת ההחזקות מבטח שמיר , שבשליטת מאיר שמיר.

גב-ים צפויה לכבוש באחת את המקום הראשון במדד ת"א 90 אחרי שהחברה האם נכסים ובניין (מקבוצת דיסקונט השקעות) הפיצה לאחרונה יותר מ-8% ממניותיה תמורת 520 מיליון שקל במטרה מוצהרת להיכנס למדדים. החברה אכן תיכנס למדד (וגם למדד ת"א 125) אחרי שהחזקות הציבור בה כעת גדלו לקצת יותר מ-20%. למעשה, מבחינת שווי שוק גב-ים (6.7 מיליארד שקל) אף הייתה עשויה להיכנס למדד ת"א 35, אלא שלצורך כך הייתה צריכה ששיעור החזקות הציבור היה עולה ליותר מ-30%, והיא עדיין רחוקה מכך.

במקרה של ארגו פרופרטיז, החברה גייסה לאחרונה 220 מיליון שקל מהמוסדיים ובכך "נעלה" גם היא את כניסתה למדד.

מנגד, מי שצפויות לפנות את מקומן במדדי ת"א 90 ו-125 הן מניות בי-קום, בעלת השליטה בבזק (שווי של 1.2 מיליארד שקל), שבינתיים מפסידה במאבק ההישארות מול משק אנרגיה. עוד ייפלטו ככל הנראה חברת הנדל"ן איי.אי.אס (שווי של 1.15 מיליארד שקל), חברת בתי הדיור המוגן מגדלי הים התיכון (1.14 מיליארד שקל) וחברת הטכנולוגיה הדואלית אודיוקודס  (1.07 מיליארד שקל).

גם מניית יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות מיטרוניקס  (910 מיליון שקל בלבד) תיפלט מהמדדים. מיטרוניקס ממשיכה בינתיים בקריסתה המפוארת (רק לפני מספר שנים עוד הייתה במדד ת"א 35 עם שווי שוק של יותר מ-9 מיליארד שקל בשיא) שהגיעה אחרי שנהנתה מאוד ממגפת הקורונה וזאת בעקבות העלאות הריבית, ההצטיידות המוקדמת של הלקוחות שלה וניסיונותיהם להיפטר מהמלאי, וכן מכניסת תחרות מצד יצרני רובוטים סיניים.

יוצאת נוספת ממדדי ת"א 90 ו-125 היא חברת האנרגיה נפטא , וזאת למרות ששווי השוק שלה עומד על יותר מ-2 מיליארד שקל. החברה שנשלטת על ידי קובי מימון ומחזיקה בחלק ממאגר הגז תמר דרך שותפות ישראמקו, נמצאת בדרכה להימחק ממדדי הבורסה לאחר ששיעור החזקות הציבור בה ירד ל-12% בלבד. לעומתה מי שנמצאות "על הקשקש" כדי להיכנס למדד הן מניות בית ההשקעות מיטב ורשת המוצרים המוזלים מקס סטוק.

מדדי הנדל"ן: דסק"ש, לוזון ואפי קפיטל בפנים

הפצת המניות בגב-ים גם משפיעה על כניסתה למדדי הנדל"ן - ת"א נדל"ן ות"א מניב ישראל. גם בעלת השליטה דסק"ש צפויה להיכנס כעת לשני המדדים הללו. החברות החדשות בבורסה: עמרם אברהם, אפי קפיטל, לוזון רונסון וקנדה גלובל (מבית ישראל קנדה של ברק רוזן ואסי טוכמאייר) - צפויות להיכנס גם הן למדד ת"א נדל"ן (כאשר עמרם אברהם, לוזון רונסון ואפי קפיטל ייכנסו גם למדד נוסף - ת"א בנייה).