שלושה חברים קנו במשותף דירת 4 חדרים בבת ים. כמה הם שילמו?

הדירה שרכשו השלושה נמצאת בקומה ה־17 בפרויקט התחדשות עירונית בבת ים, כוללת ארבעה חדרים ומתפרשת על פני 97 מ"ר • אחד הרוכשים: "שלושתנו גרים בשלב זה עדיין עם ההורים, ואין לנו היום התחייבויות. זה הזמן שלנו לקחת סיכונים ולבנות את עצמנו"

פרויקט גרדן טאוארס של קבוצת אורון בבת ים / הדמיה: ויו פוינט
פרויקט גרדן טאוארס של קבוצת אורון בבת ים / הדמיה: ויו פוינט

העסקה: שלושה חברי ילדות בני 24 רכשו יחדיו דירת 4 חדרים ב־3.02 מיליון שקל, בקומה ה־17 בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב החשמונאים בבת ים. הדירה, בשטח של 97 מ"ר עם מרפסת בשטח של 19 מ"ר, נמצאת בפרויקט של פינוי בינוי של קבוצת אורון.

"אימת המשכירים": החברה שהפכה לכאב הראש של בעלי הדירות בברלין 
שנה אחרי: חיכינו לניעור מערכות, קיבלנו מכונות ג'ובים במלוא המרץ 
ביהמ"ש אסר על אורן קובי לעסוק בנדל"ן, אבל זה לא עוצר אותו 

במסגרת הפרויקט ייהרסו עשרה מבני מגורים ישנים הכוללים 72 יח"ד, ובמקומם ייבנו 267 יח"ד בשני מגדלי מגורים חדשים בני 26 ו־29 קומות, מעל קומת מסחר.

המיסוי: שלושת חברי הילדות גרים עם ההורים. אחד מהם עובד כיועץ השקעות בבנק והשניים האחרים אנשי מכירות. מושיקו הדדי, אחד משלושת הרוכשים, סיפר לגלובס: "הכל התחיל בשיחת סלון, אחרי שאחד מהחברים נסע לראות דירות להשקעה בנתיבות עם בן משפחה שלו. כשהחבר סיפר לי שהוא חושש שלא יעמוד כלכלית ברכישת דירה לבד, עלה הרעיון לקנות ביחד. כשקונים שליש דירה, יחול עלינו פטור ממס רכישה, והוא לא יקשה עלינו לקנות דירה בעתיד כשנתמסד. בנוסף נוכל להיכנס גם לתוכנית דירה מוזלת של המדינה".

התנאים: הדדי מספר כי המבצע שמאפשר לשלם 10% ממחיר הדירה בחתימת החוזה והיתרה באכלוס - הוא שמשך אותם לפרויקט בבת ים. לדבריו, "שלושתנו גרים בשלב זה עדיין עם ההורים, ואין לנו היום התחייבויות. זה הזמן שלנו לקחת סיכונים ולבנות את עצמנו. בהתחלה חשבנו לקנות בנתיבות, ואז אמרנו שמאחר שזו עסקה ראשונה, נצמצם סיכון ונלך למרכז למשהו שאנחנו יודעים שתמיד יהיה לו ביקוש. אני חבר הסתדרות וכך קפץ לנו הפרויקט של חברת אורון בחשמונאים. סגרנו על עסקה של 10%/90% - ועד אז לא הכרתי את כל המבצעים האלו. כל אחד מאיתנו היה צריך לשים 100 אלף שקל, וכשתושלם הבנייה נשלים את כל השאר ונקבל מפתח. התכנון הוא להשכיר את הדירה ולהתחלק בכסף".

שלושה בעלים לדירה אחת: באשר לרכישה המשותפת ציין הדדי: "בדיוק סיימנו לכרות חוזה בינינו - עורכת הדין עזרה לנו גם עם דרכי יציאה מהעסקה. אנחנו לוקחים בחשבון את הסיכון של עסקה בין חברים והעניין של לערבב חברות בכסף עשוי להיות מתכון לצרות - אבל אנחנו נכנסים לזה עם עיניים פקוחות ועל כן החוזה ביננו חשוב.

"להורים שלנו אגב זה היה קשה לעיכול. לא כל כך השותפות אלא בגלל שהם מדור שבו דירה זה למגורים וכסף עושים מעבודה. חשוב לציין שאף אחד מאיתנו לא קפץ מעל הפופיק עם העסקה הזו, אנחנו פחות או יותר באותו מצב כלכלי. אני משער שאת הדירה נשכיר ב־7,500־8,000 שקל לחודש, ושהמשכנתה שלנו תהיה סביב ה־3,000 שקל לשותף".

גלעד אהרוני, מנהל מכירות של חברת אינהאוס שיווק פרויקטים, המשווקת את הפרויקט: "כאשר מדובר בקבוצת משקיעים צעירים, חשוב לוודא שהחוזה מותאם לכל אחד מהשותפים, הן מבחינת חלוקת ההשקעה והן מבחינת זכויות וניהול הנכס. במקרה זה נוסף גם היבט הרכישה במסגרת מבצע של מועדון צרכנות, שהקנה לרוכשים תנאים מיוחדים, אך גם דרש מהם לקבל החלטות מהירות יחסית".

הפרויקט: על פי דוח הרבעון השני של קבוצת אורון במכירה המוקדמת בפרויקט נמכרו 54 דירות. המחיר הממוצע למ"ר עמד על 25.9 אלף שקל ברבעון השני ועל 27 אלף שקל בדירות שנמכרו לאחר תאריך המאזן. אומדן ההכנסות מהפרויקט הנו כ־552 מיליון שקל והרווח הגולמי הצפוי הנו 184 מיליון שקל. הבנייה צפויה להתחיל ברבעון הראשון של 2025.

השכונה: הפרויקט ברחוב החשמונאים, בשכונת שיכון ותיקים בבת ים, שוכן בסמיכות לקו האדום של הרכבת הקלה ובסביבה ישנם פרויקטים רבים של התחדשות שמקודמים.

על פי נתוני מדלן, בשנה האחרונה נמכרו 47 דירות בשכונה במחיר ממוצע של 29.9 אלף שקל למ"ר. המחיר הממוצע לקנייה הנו 1.87 מיליון שקל והממוצע לשכירות בשכונה הנו 4,375, אך השכונה בתהליכי התחדשות וכתוצאה מכך יש גם שונות מחירים גבוהה במכירה ובהשכרה.