רב הקהילה נתן גב לסרבן הגט. כך הגיב בית הדין הרבני

במקרים שבהם בית הדין הרבני מתרשם כי קיימים גורמים חיצוניים שנותנים גב לסרבן הגט ומסייעים לו לצלוח את אמצעי הלחץ הרבניים, הסנקציות מופנות גם כלפי אותם גורמים ברמה האישית

בניין בית הדין הרבני הגדול בירושלים / צילום: יוסי זמיר
בניין בית הדין הרבני הגדול בירושלים / צילום: יוסי זמיר

הכותבת היא עורכת דין, שותפה במשרד עורכי דין פירון ושות', מנהלת תחום דיני משפחה

המחוקק העניק לבתי הדין הרבניים סמכויות להפעלת אמצעי לחץ קיצוניים נגד גברים המסרבים לשתף פעולה עם הגירושים מנשותיהם - מעיכוב יציאה מהארץ, דרך עיקול חשבונות בנק, שלילת רישיון נהיגה ועד כלא.

בחודש שעבר תוקן החוק ונתן כלים נוספים לבתי הדין הרבניים במלחמתם בסרבני הגט, ומעתה בית הדין הרבני יכול להפעיל גם סנקציות של חסימת כרטיסי אשראי ותשלום באפליקציות, סגירת חשבונות בנק, איסור נסיעה על אופניים וקורקינט חשמליים ואף השמה של אסירים בתנאי צינוק. 

התחתן בשנית וביקש להשתמש בעוברים מאשתו המנוחה. מה קבע בית המשפט?
האישה דרשה את דמי הכתובה כי הבעל הומו. מדוע קיבלה פחות מחצי?

על אף דברים אלה, לעתים הלחץ על הגבר העקשן אינו מספיק, ובמקרים שבהם בית הדין הרבני מתרשם כי קיימים גורמים חיצוניים שנותנים גב לסרבן הגט ומסייעים לו לצלוח את אמצעי הלחץ הרבניים, הסנקציות מופנות גם כלפיהם ברמה האישית.

בשנים 2016 עד 2020 בית הדין הרבני הטיל שורה ארוכה של סנקציות נגד אביו של סרבן גט, איל הון אמריקאי, לאחר שהתרשם כי "הוא העומד באופן מרכזי ואקטיבי מאחורי עיגון כלתו". באותו סיפור קשה האישה לקתה באירוע מוחי וננטשה על-ידי בעלה, אך הוא סרב לתת לה גט. כשהוריו הגיעו לבקר בישראל, בית הדין הרבני הוציא נגדם צו עיכוב יציאה מהארץ, חייב את האב בקנס של 5,000 שקל ליום עבור כל יום שבו העגינות נמשכת (הקנס הצטבר לסך של 2 מיליון שקל) ואפילו הטיל עליו עונש מאסר בן 30 יום - עד שבשנת 2021 הבן נתן לבסוף את הגט. 

סנקציות נגד רב הקהילה 

בשבוע שעבר אישר בג"ץ סנקציות שננקטו על-ידי בית הדין הרבני, והפעם נגד רב הקהילה של סרבן הגט. גם הפעם מדובר במקרה עגינות קשה. הבעל נפרד מהאישה לפני למעלה מעשור, והיא מגדלת לבדה את חמשת ילדיהם, מבלי שהבעל לוקח חלק בנטל, אפילו באמצעות תשלום מזונות. בה-בעת הבעל מסרב לתת גט לאישה, אך הוא עצמו הוא נישא בשנית, בהסתמך על היתר נישואים של "מאה רבנים", שקיבל בארה"ב.

האישה הציגה בפני בית הדין הרבני ראיות, לפיהן רב הקהילה דאג עבור הבעל ל"היתר מאה הרבנים", חתם על ההיתר בעצמו, השתתף בנישואיו השניים של הבעל ותומך ומשפיע עליו להמשיך בעיגונה של האישה.

רב הקהילה הובא בפני בית הדין הרבני וטען כי אומנם הבעל נישא מחדש בהיתר, אולם הוא הפקיד גט עבור האישה, והיא יכולה לקבלו בכל עת, אם תיענה לתנאיו ולדרישותיו של הבעל. 

העתירה נדחתה על הסף

בית הדין הרבני הגדול הוציא צו עיכוב יציאה מהארץ נגד רב הקהילה, כדי למנוע את עזיבתו בחזרה לארה"ב, וכתנאי לשחרורו, דרש שיתחייב לבטל את היתר "מאה הרבנים" שהנפיק עבור הבעל, אם הלה לא יתן גט לאישה בתוך שבוע. מדובר בסנקציה מרחיקת לכת הפוגעת בזכות היסוד של חופש התנועה, מאחר שהרב הוא תושב ארה"ב ואינו יכול לשוב לביתו.

הרב התעלם מדרישותיו של בית הדין ופנה לבג"ץ, בטענה כי בתור צד ג', שאינו צד להליך בבית הדין הרבני, אין לבית הדין הרבני סמכות למנוע את יציאתו מהארץ, על-מנת להפעיל עליו לחץ לשכנע את הבעל לתת גט ללא תנאים.

העתירה נדחתה על הסף, לאחר שבג"ץ קבע כי על הרב להביא את טענותיו בפני בית הדין הרבני, ולא בפניו. בג"ץ ציין כי עקרונית אין מניעה חוקית מהפעלת סנקציות לאכיפת גט נגד צדדי ג', המעורבים ומשפיעים על סרבן הגט, ובפועל הרב הוא זה שמעכב את יציאתו מהארץ בעצמו, כאשר הוא מתעלם מהוראות בית הדין הרבני ואינו מציית להן.