מגדל ביטוח | בלעדי

שלמה אליהו לגלובס: "אין לי תשובה בשביל מה למנות את פרופ' גמזו. אני עוד מעט בן 90, לא מעניין אותי כלום"

פרופ' רוני גמזו, עד לאחרונה מנכ"ל איכילוב, צפוי להתמנות ליו"ר חברת מגדל אחזקות, ששולטת בחברת הביטוח מגדל, במקומו של שופט העליון בדימוס חנן מלצר • בהתייחסות נדירה, בעל השליטה שלמה אליהו מגיב לביקורת עליו ואומר: "מגדל אחזקות זו סתם חברת אם. מי ששולט בחברה למעלה זה אני"

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

נדמה כי משחק הכיסאות המוסיקליים בצמרת חברת הביטוח מגדל אינו מפסיק לרגע, מאז רכש שלמה אליהו את השליטה בחברה לפני למעלה מעשור. על הפרק כעת: מינויו של פרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה ועד לפני מספר חודשים מנכ"ל בית החולים איכילוב, לתפקיד יו"ר חברת מגדל אחזקות, החברה האם של מגדל ביטוח. במסגרת המהלך שאותו מקדם אליהו, גמזו מיועד להחליף בתפקיד את שופט בית המשפט העליון בדימוס חנן מלצר, שהחליף לפני כשנתיים וחצי את אליהו עצמו, בצעד שהפתיע רבים.

טבע תשלם 450 מיליון דולר בארה"ב כדי לסגור תביעות על תיאום מחירים 
אלדד תמיר מגלה למה לא קנה דירה ומעריך - זה מה שיקרה לכלכלה הישראלית 

מלצר צפוי לפרוש מהתפקיד על רקע היחסים שהורעו ככל הידוע בינו ובין בעל השליטה אליהו (המחזיק ב־61% ממניות מגדל) - בהמשך לרשימה ארוכה של בכירים בצמרת קבוצת הביטוח שעזבו לאחר פרקי זמן קצרים - בהם יושבי ראש ומנכ"לים, גם הם לרוב על רקע חילוקי דעות עם בעל השליטה הדעתן.

לפי הדיווח של מגדל, "בעל השליטה בחברה, שלמה אליהו, ביקש מיו"ר דירקטוריון החברה המכהן לכנס ישיבת דירקטוריון כשעל סדר יומה זימון לאסיפה שנתית. במסגרת ישיבת הדירקטוריון תידון, בין היתר, בקשתו של אליהו מהיו"ר כי לא יעמיד עצמו לכהונה נוספת כדירקטור וראש הדירקטוריון, בהסכמה הדדית. כן תידון בקשתו של מר אליהו לכלול בסדר היום של האסיפה גם את מינויו של פרופ' רוני גמזו כדירקטור וכיו"ר דירקטוריון החברה".

מלצר ריצה את אליהו, איך ינהג גמזו?

בשיחה שערך גלובס עם אליהו, הוא הפתיע בתשובה לשאלה בדבר הרציונל שבמינוי גמזו לתפקיד היו"ר של חברת האחזקות. "אין לי תשובה לשאלה בשביל מה למנות את פרופ' גמזו", אמר בשיחה שנערכה עמו בשבוע שעבר, ואף הוסיף כי מי שימונה לתפקיד "הולך להיות יו"ר של חברה ריקה. מגדל אחזקות זו סתם חברה אם שאין בה תעסוקה, אין בה כלום. אין במגדל אחזקות למעלה כלום, חוץ ממגדל ביטוח למטה. מי ששולט בחברה למעלה זה אני. ואני בן 90 עוד מעט, ולא באמת מעניין אותי כלום". עלות שכרו של מלצר במגדל אחזקות עמדה אשתקד על כ־2.5 מיליון שקל (עבור משרה של 66%) - יותר מ־200 אלף שקל בחודש. אליהו עצמו, נציין, משמש כדירקטור במגדל אחזקות.

על כהונתו של מלצר במגדל אחזקות נמתחה ביקורת שנגעה לכך שפעל לפי רצונו של בעל השליטה ולא התנהל בצורה עצמאית. כעת נשאלת השאלה כיצד יפעל גמזו, בעברו בכיר במערכת הבריאות וללא ניסיון בענף הביטוח או בניהול חברות אחזקות, בסיטואציה דומה. גמזו ייבחן גם לפי אמות המידה שקבע הרגולטור (רשות שוק ההון) להתנהלות עצמאית בחברת אחזקות ביטוח, ולא כזו המתיישרת עם דרישותיו של אליהו. גורם בשוק שמכיר את הפרטים מסביר כי לדעתו לגמזו ־ למרות שאינו איש ביטוח ־ יש כישורי ניהול רלוונטיים, וזה עשוי לסייע לו בפרט בחברה כמו זו שמחפשת מנהיג.

נזכיר כי בינואר אשתקד שלח יו"ר רשות שוק ההון (אז בתפקיד מ"מ), עמית גל, מכתב חריף לאליהו שבו דרישה לצמצם את מעורבותם שלו ושל יו"ר חברת האחזקות מלצר בהתנהלות חברת הביטוח. עוד קודם לכן, לאחר עזיבתו של האלוף במיל' יפתח רון־טל את תפקיד יו"ר מגדל ביטוח, אף הודיעה רשות שוק ההון כי היא בוחנת את היתר השליטה של אליהו. אולם לבסוף לא נקטה בצעדים כלשהם לשינויו.

במכתב נוסף שנשלח מהרשות אשתקד, הבהיר גל כי על מגדל לנקוט שורה של צעדים שנועדו לנתק את ההשפעה של חברת ההחזקות על חברת הביטוח. זאת, כחלק מרצון למנוע מעורבות של בעל השליטה אליהו בפעילות חברת הביטוח. כך, לדוגמה, דרש גל הפרדה בין מקום מושבו של יו"ר דירקטוריון חברת ההחזקות מלצר, לבין מקום מושבם של בעלי תפקידים במגדל ביטוח. מרשות שוק ההון נמסר לגלובס בהקשר לפרשה האחרונה, כי "הליכי הפיקוח השוטפים ממשיכים להתנהל בחברה בצורה סדירה".

"יודע מה נכון ולא פתוח לדברים חדשים"

כאמור, לא מדובר באירוע ראשון שבו צפים אל פני השטח היחסים הרעועים בין אליהו לבין מנהלים בכירים שמינה בעצמו לחברה, שנמצאת בשליטתו מאז 2012. בין היתר עזבו את קבוצת הביטוח היו"רים יפתח רון־טל (שלא כיהן יום אחד), מוטי רוזן ועודד שריג (שהתפטרו כל אחד כעבור זמן קצר), יוחנן דנינו, עמוס ספיר ואהרון פוגל, והמנכ"לים רן עוז, שגיא יוגב, עופר אליהו ז"ל (בנו של שלמה), דורון ספיר, ענת לוין ויונל כהן.

אליהו מתוסכל, ככל הידוע, מכך שרשות שוק ההון אינה רואה עין בעין עמו את ניהול החברה שבשליטתו, ואף אילצה אותו למנות אשתקד לתפקיד יו"ר מגדל ביטוח את פרופ' אמיר ברנע (ולא את יוסי בן ברוך, מועמדו של אליהו). ובעיקר ־ דרישתה להרחיק את אליהו עצמו מהתערבות בעסקיה של מי שהייתה בעבר חברת הביטוח הגדולה בישראל.

גורם בשוק ההון שהתבקש בעבר לנתח את מערכות היחסים העכורות בין אליהו למנהליו, צוטט בגלובס כי "אליהו הוא בנאדם מאוד דעתן, מסוג האנשים שלא יודעים להרפות. שהיו רגילים לנהל ולעשות לבד ולתת הנחיות לאחרים. אין עוד דוגמאות לאנשים שהגיעו מהמקום שממנו הוא הגיע, וצברו הישגים כאלה. הצד השני של זה הוא, שאליהו מבחינתו יודע מה נכון ולא פתוח לשמוע דברים חדשים. אלה אנשים שלא מבינים שהגבינה זזה להם. הוא יושב על חברה שפועלת בענף שעובר שינויים דרמטיים".

החלום שהתגשם, השווי שהתכווץ

מגדל ביטוח שנוסדה לפני כ־90 שנה, ומנוהלת כיום על ידי רונן אגסי, היא מבחינת היקף הנכסים החברה השנייה בגודלה בענף (לאחר הפניקס): מנהלת 445 מיליארד שקל עבור 2.5 מיליון לקוחות. בחברה מועסקים 4,600 עובדים, והיא פועלת מול 3,300 סוכני ביטוח. למרות גודלה, נדחקה החברה בשנות שליטתו של אליהו מצמרת הענף מבחינת התוצאות העסקיות והשווי.

אליהו חתם על רכישת השליטה במגדל במרץ 2012 (וקיבל אותה בפועל באוקטובר) לפי שווי חברה של כ־5 מיליארד שקל. בכך הגשים את החלום לנער שהחל כשליח במגדל, המשיך כסוכן ביטוח והקים בהמשך את חברת הביטוח אליהו. בגיל 77 סגר מעגל ורכש את השליטה במגדל, אז חברת הביטוח הגדולה בשוק, מידי ג'נרלי האיטלקית.

אלא שמאז אותה רכישה, לפני 12 שנה, הניבה מניית מגדל ביטוח  למשקיעים בה תשואה של 46%, בזמן שמדד ת"א ביטוח עלה ביותר מ־230% (כמעט פי 6). שווי השוק הנוכחי של מגדל הוא 5.6 מיליארד שקל, מה שהופך אותה לרביעית מבין חברות הביטוח בישראל במונחי שווי שוק (הראשונה היא הפניקס, עם שווי כפול כמעט של 10 מיליארד שקל).

לאחרונה, נזכיר, מכר אליהו 4.99% ממניותיו במגדל ביטוח לחברת הגמל אלטשולר שחם תמורת כ־163 מיליון שקל.