הבכיר שמזהיר: ישראל חוזרת על הטעות מול חמאס גם עם חיזבאללה

תא״ל רן כוכב, לשעבר מפקד ההגנה האווירית של ישראל, מסביר בשיחה עם גלובס איך מגיעים כטב"מים למרכז הארץ ללא אזעקה, ומזהיר מהיכולות של חיזבאללה • וגם: מה אפשר ללמוד מנתוני האזעקות?

רן כוכב / צילום: תמונה פרטית
רן כוכב / צילום: תמונה פרטית

האירוע הקשה באזור בנימינה מצטרף לכטב"ם שפגע בהרצליה במהלך יום הכיפורים, ולאזור הצפון שסובל מירי בלתי־פוסק של חיזבאללה. תא"ל רן כוכב, מפקד ההגנה האווירית ודובר צה"ל לשעבר, מזהיר - אסור להיות שאננים ולזלזל בחיזבאללה.

הפגיעה בבנימינה: איך חודר כטב"ם לעומק הארץ, ולמה לא הייתה אזעקה
כותרות העיתונים בעולם | איראן בלחץ מהתקיפה הישראלית, וממשלת לבנון רוצה הפסקת האש
שאלות ותשובות | אפקטיבית כלפי טילים ארוכים ושברי יירוטים: למה ישראל צריכה מערכת הגנה חדשה מארה"ב?

איך ייתכן שכטב"ם פוגע בקבוצה גדולה באופן הזה? "בדיוק כמו שזה קרה בהרצליה ביום כיפור. אין 100% הצלחה במערכות האלה", אומר כוכב. "הבעיה בכטב"מים האלה היא ששטח החתימה שלהם במכ"ם הוא מאוד קטן. יש מעט מתכת, והם טסים מאוד נמוך ומאוד לאט. צריך להשתפר בגילוי שלהם, אבל גם אם נגיע ל-90% הצלחה, תמיד יהיו 10% שלא נצליח. אין מערכת מושלמת. צריך לברר במקרה הזה למה לא הייתה אזעקה. אם אכן לא הייתה, זה כנראה כי לא גילו את הכטב"ם".

לדברי כוכב, חשוב לשים לב בכל ההתנהלות מול חיזבאללה לכך שההתרברבות מיותרת: "נכון שתקפנו באופן משמעותי מאוד את המערך הרקטי של חיזבאללה, בעיקר מהאוויר, וגם הפיקוד והשליטה אצלם במצב בעייתי מאוד, אבל הם עדיין יורים בקצב גבוה. מבחינתם, הם רואים את התקיפות בחיפה כמקבילות לתקיפות שלנו בעומק לבנון, והמל"טים למרכז מקבילים לתקיפות בביירות. מבחינתם, זה עדיין תגובה, ולא מלחמה כוללת. הם עדיין מעדיפים מלחמת התשה, שתגרור אותנו לרצועת בחטחון בלבנון - ובינתיים הם משמרים את 'רצועת הביטחון' הישראלית בגליל".

"חטא ההגזמה פועל גם אצלנו", אומר כוכב. "כמו שהיינו יהירים ב-7.10 על חמאס, אנחנו ממשיכים להיות יהירים כנגד חיזבאללה. הם אכן חטפו מן האוויר מכה קשה, אבל אסור להתנהג כאילו הם על הרצפה ואנחנו תותחים. אם המספר שפורסם, שלחיזבאללה יש 150,000 רקטות לפני המלחמה, מינוס הטילים שהארגון ירה בשנה האחרונה, ועוד כמה השמדנו, עדיין תראה שנשארו עשרות אלפי פריטים, רובם רקטות לטווחים קצרים-בינוניים, ואולי גם נשק מדויק או אחר שאנחנו לא יודעים עליו".

אז מה עושים? רן כוכב מקווה ש"לא יידרש תמרון עצים בעומק לבנון. בעיני, המלחמה תסתיים באחת משתי אפשרויות: או שנעצים, ונסתבך בקרקע ובאוויר עד שיקרה משהו רע לנו או להם, כזה שיחייב אותנו לצעדים חמורים. וזו לא בשורה טובה - לא ללבנונים ולא לישראלים. ניאלץ לפעול בעוצמה מוגזמת ולתמרן לעומק, נצטרך להגיע לליטני ומעבר לו".

אפשרות אחרת בעיניו, היא "שיכפו עלינו הסדר לא מיטבי. יש רמזים על הדבר הזה בשיחות בין אוסטין לגלנט. הם אומרים: נתנו לכם חודש, אבל אתם פוגעים ביוניפי"ל, בצבא לבנון ובאזרחים. אם תרצו שנתמוך בכם מול איראן, תתכנסו לעסקה. שתי האפשרויות הן בינוניות. זה מביא לסיום המלחמה, אבל לא פותר את הבעיה. רקטות יוכלו להמשיך ליפול פה. וזה מאיין חלק מהמהלכים הטובים שעשינו עד כה".

בעיניו, "צריך הסכם בר-אכיפה של רצועה בלבנון, עם יכולת אכיפה רצינית שלנו או של מישהו אחר. אבל בהמשך המצב הקיים, אי אפשר לעמוד במטרות. הצהרות ההתרברבות של המנהיגים לא עוזרות, זה מטעה את הציבור".

מספר האזעקות שהופעלו בצפון מתחילת המלחמה עקפו את הדרום והמרכז יחד

ומכאן לנתוני הירי. מתחילת חודש אוקטובר 2024 עד ה-12 לחודש, הופעלו 60 אזעקות במטולה, 58 במשגב עם ו-50 בקריית שמונה, כך על־פי המאגר של מדען הנתונים אריה איזנמן, הנשען על נתוני פיקוד העורף. כל אזעקה, כמובן, מגלמת בתוכה מספר רב של רקטות, ולעיתים רקטות נורו בלי להפעיל אפילו אזעקה אחת, בשל הצפי לפגיעתן בשטח פתוח.

עדיין, מדובר במספר רב יחסית יחסית ל-14 האזעקות שהופעלו בקריות (מוצקין, ים וביאליק), או ביחס למספר האזעקות שהופעל בחיפה, בה בכל אזור (לפי חלוקת האזעקות של פיקוד העורף) הופעל מספר חד־ספרתי של אזעקות מתחילת החודש, למעט בשכונת קרית חיים - בה הופעלו 10 אזעקות באותה התקופה.

במקביל, יש לציין, מספר האזעקות באשקלון, שהייתה בתחילת המלחמה "בירת האזעקות", צנח דרמטית. מתחילת אוקטובר, נרשמו בכל אחד מהאזורים השונים של אשקלון אזעקה אחת או שתיים בלבד.

נתון מעניין נוסף הוא שבדיוק ביממה האחרונה, מספר האזעקות שהופעלו בצפון מתחילת המלחמה (14,160), רובן של חיזבאללה, עקפו את מספר האזעקות בדרום ובמרכז גם יחד (13,954), רובן של חמאס. נתון זה כולל את ה-7.10, מה שמעיד על עוצמת האש הגדולה של חיזבאללה, שהם מצליחים גם לשמר לאורך זמן. למעשה, אם נשווה בין המצב מתחילת אוקטובר 2024 עד ה-12.10, למצב בדרום בתחילת המלחמה, לא כולל ה-7.10, נגלה שהמצב בצפון היום גרוע אפילו יותר: מתחילת אוקטובר האחרון, נרשמו 991 אזעקות בקו העימות מול לבנון ו-669 בגליל העליון, ובתחילת המלחמה בדרום, מה-8 עד ה-20 באוקטובר, נרשמו 975 אזעקות בעוטף עזה ו-381 בלכיש "בלבד".

"מבחינת חיזבאללה, הם ממשיכים לעבוד לפי התוכנית שניתנה להם מראש על־ידי נסראללה וצוות ההנהגה, שהיום לשמחתנו איננו", אומר כוכב.