היזמים שעשו היסטוריה והאקזיט של אלטשולר שחם: הסיפור שמאחורי הנפקת הענק בביוטק

אפסטרים ביו, שהונפקה בסוף השבוע האחרון לפי שווי של 830 מיליון דולר, נוסדה בבוסטון לפני ארבע שנים • לא רבים יודעים, אבל מאחורי החברה עומדים ד"ר אורן בקר וערן פרי, שני יזמים ישראלים • בין משקיעי החברה נמצאות קרן אורבימד וקבוצת אלטשולר שחם

ארז חיימוביץ', ערן פרי וד''ר אורן בקר / צילום: יח''צ, שגב שושן ז''ל
ארז חיימוביץ', ערן פרי וד''ר אורן בקר / צילום: יח''צ, שגב שושן ז''ל

חברת אפסטרים ביו, שנוסדה בארה"ב על ידי היזמים הישראלים ערן פרי וד"ר אורן בקר, ביצעה את אחת ההנפקות הגדולות ביותר של שנת 2024 בנאסד"ק. החברה גייסה 255 מיליון דולר לפי שווי של 830 מיליון דולר אחרי הכסף, לפיתוח סדרת המוצרים שלה נגד מחלות דלקתיות במערכת הנשימה.

החלום של אילון מאסק סוף סוף מתגשם. אז למה משקיעי טסלה הפילו את המניה?
לקראת מדד המחירים: מה יגרום להעלאת ריבית?
וול סטריט חוגגת שנתיים של ראלי, וההיסטוריה מלמדת שזו רק ההתחלה

בין משקיעי החברה נמצאות קרן אורבימד, כאשר ארז חיימוביץ', שותף באורבימד העולמית ומנהל הפעילות של הקרן בישראל, נמצא בדירקטוריון החברה. משקיעה ישראלית נוספת היא קבוצת אלטשולר שחם, לצד משקיעים מארה"ב, אירופה ויפן. אין לחברה פעילות בישראל.

אפסטרים תכננה לגייס 182 מיליון דולר, אבל לאור הביקוש הגדילה את כמות המניות וסגרה את הגיוס ב־17 דולר למניה, המחיר הגבוה בטווח בו נקבה.

אפסטרים ביו

תחום עיסוק: מפתחת תרופות למחלות דלקתיות בדרכי הנשימה

היסטוריה: הוקמה בבוסטון ב־2020 על ידי ערן פרי וד"ר אורן בקר בתמיכת קבוצת משקיעים ביניהם אורבימד ואלטשולר שחם. מעסיקה כ־40 עובדים

נתונים: גייסה 400 מיליון דולר בשני סבבים. הנפיקה בסוף השבוע שעבר וגייסה 255 מיליון דולר לפי שווי של 830 מיליון דולר

שמה של החברה הוא Upstream משום שהיא תוקפת מטרה בהתחלה ("במעלה הנהר") של התהליך הדלקתי. ככל שהתהליך הדלקתי מתקדם, הפעילות הדלקתית מתפצלת למספר תהליכים ("זרמים"), וקשה יותר לעצור אותה. התקווה היא כי אם בונים את הסכר במעלה הנהר, ניתן יהיה לעצור את התהליך בצורה יעילה הרבה יותר.

זו כבר לא רק תיאוריה. ב־2021 יצא לשוק מוצר ראשון התוקף את אותו מנגנון, התרופה Tezspire של אמג'ן ואסטרהזניקה, שכבר רושמת קצב הכנסות של מעל 200 מיליון דולר ברבעון. אולם, בעוד Tezspire תוקפת את המולקולות שמגיעות אל הקולטן ומפעילות אותו, התרופה של אפסטרים חוסמת את הקולטן, ולכן אמורה להיות יעילה יותר.

הקשר היפני

התרופה Verekitug של אפסטרים פותחה על ידי חברת אסטלס היפנית שהגיעה איתה עד שלב הניסויים הקליניים, אך ב־2020 היא מכרה חלק מן הפורטפוליו שלה כדי להתמקד בתחום האונקולוגיה. אפסטרים רכשה את הפיתוח והיא בעלת זכויות השיווק למוצר בתום הניסויים הקליניים.

ערן פרי, שהוא דירקטור בקומפיוג'ן ובעבר שותף בקרן IHCV, מנהל היום את קרן Maruho Israel Innovation לשותפות יפנית־ישראלית. הקשר היפני הזה הוא כנראה האפיק בו נוצר הקשר עם אסטלס, תאגיד התרופות שפיתח ומכר את המוצר. בעקבות זאת גוייס סינדיקט המשקיעים שהקים את החברה, רכש את הטכנולוגיה וגייס את בקר כמנכ"ל.

בקר מוכר לותיקי תחום הביומד הישראלי כמי שייסד וניהל בזמנו את חברת פרדיקס, שהייתה חלוצה בתחום הביולוגיה החישובית. פרדיקס התמזגה עם חברת אפיקס אך נקלעה למצוקה תזרימית ולבסוף נסגרה. מאז בקר ייסד וניהל את חברת Dynamix Pharmaceuticals, ניהל את חברת Vidac של מקס הרצברג והיה ממייסדי חברת Immunity Pharma בתחום ה־ALS, כולן פועלות מישראל.

אפסטרים יצאה לדרך עם סכום מרשים של 200 מיליון דולר, וב־2023 גייסה עוד 200 מיליון דולר, בהשתתפות קרנות מובילות נוספות כמו Enavate Sciences, Venrock, Bain Capital ו־Wellington Management. מנכ"ל החברה הוא רנד סאת'רלנד, שניהל בעבר את Seeker Biologocs שנסגרה ואת Translate Bio שנמכרה ב־3.2 מיליארד דולר לסאנופי.

כלל המשקיעים יחד הוציאו מהכיס 400 מיליון דולר, וכאמור החברה שווה כעת 830 מיליון דולר, כלומר הם מרוויחים פי שניים על הנייר. אורבימד ואלטשולר נכללו בסבב הגיוס הראשון, מה שאומר שהם כנראה נכנסו במחיר אטרקטיבי יותר עם כמות גדולה יותר של מניות. לפי הערכה מדובר בעשרות רבות של מיליוני דולרים, והאחזקה עשויה לגדול כתלות בתנועת המניה.

התחום שבו המוצר הוא הכי מתקדם, הוא הטיפול בסינוסיטיס הכרוני. בתחום זה הסתיים שלב Ib של הניסויים הקליניים, בו הדגימה החברה כי המוצר שלה יעיל גם במתן אחת לשישה חודשים, לעומת כפעם בחודש במוצר של אמג'ן ואסטרהזניקה הקיים בשוק.

הסכום שגוייס נועד לקדם את הניסויים בסינוסיטיס ובאסתמה, כאשר בעתיד החברה מקווה לפנות גם לשווקים שבהם המתחרות שלה לא פועלות היום, כמו דלקת סימפונות (וכלל משפחת COPD - מחלת ריאות חסימתית כרונית).

גל הנפקות

בסוף השבוע נערכו עוד שתי הנפקות בתחום הביומד. Ceribell, שפיתחה מכשיר EEG מונחה בינה מלאכותית, גייסה 180 מיליון דולר בביקושי יתר, ובשישי עלתה מנייתה ב־47% למחיר המגלם לחברה שווי של 850 מיליון דולר. בסוף השבוע נערכה גם הנפקה נוספת של חברת התרופות CAMP4, שדווקא הורידה את מחיר המניה שלה בהנפקה, אם כי הגדילה את מספר המניות כדי לגייס 75 מיליון דולר כפי שתכננה.

לפי נתונים שפורסמו בסוכנות הידיעות רויטרס, סקטור שירותי הבריאות מוביל את ההנפקות בבורסות ארה"ב עם 31 חברות מתחילת השנה, אשר גייסו 6.6 מיליארד דולר.

מלבד הנפקות אוקטובר עד כה, גם ספטמבר היה חודש פעיל עם הנפקות של חברת BioAge Labs המפתחת תרופות למחלות מטבוליות (198 מיליון דולר בביקושי יתר) וחברת האונקולוגיה Bicara Theerapeutics (362 מיליון דולר). BioAge הוסיפה 18.5% לערכה מאז ההנפקה, ואילו Bicra התחילה בעליות אבל איבדה 17% עד כה בסופו של דבר. שלוש חברות נוספות בתחום כבר הגישו תשקיפים לצאת להנפקות במהלך החודש, מהן אחת היא SPAC, כלומר חברה ללא פעילות המתכננת לרכוש חברה בתחום הרפואי.

הניסיון מסבב ההנפקות הקודם בשנים 2020 ו־2021 מראה כי גל הנפקות של חברות אמריקאיות אינו בהכרח מסמן שהדלת פתוחה גם לחברות ישראליות. החדשות מתחום ההנפקות רלוונטיות בעיקר לחברות ישראליות שבנו עם השנים קשרים טובים עם משקיעים בולטים בשוק הביומד האמריקאי. אולם, התעוררות בשוק ההנפקות מעשירה גם את קרנות הון הסיכון, מגמה שיכולה להיות חיובית עבור השוק הישראלי.