אילון מאסק חיכה לרגע הזה 8 שנים. הלילה מגיע המבחן הגדול

ענקית הרכב החשמלי טסלה תחשוף הלילה את הרכב האוטונומי הראשון שלה, הרובטוקסי, באירוע שמעורר ציפיות גבוהות בקרב המשקיעים • אוראל לוי, מנהל קרן הטכנולוגיה במור בית השקעות: "מאסק ימכור חלומות, אבל סביר להניח שלא נראה את החלומות מתממשים במספרים בצורה משמעותית בשלוש השנים קרובות"

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes
אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

טסלה, ענקית הרכב החשמלי של אילון מאסק, עומדת בפני רגע שאפשר לכנותו מכריע בתולדותיה. הערב (ה') בשעה 19:00 לפי שעון החוף המערבי של ארה"ב (מחר ב-5:00 בבוקר של שעון ישראל), החברה תחשוף את הרכב האוטונומי הראשון שלה, הרובטוקסי, באירוע באולפני וורנר ברדרס ליד לוס אנג'לס. האירוע נדחה כבר מספר פעמים, מה שרק הגביר את הציפייה ואת הדריכות לקראתו. 

הנתונים שמגלים: מחצית מגניבות הרכב הן של הדגמים הללו
צניחה, קאמבק ושוב נפילה: לאן הולכת מניית טסלה

מאסק מדבר על פיתוח צי הרכבים האוטונומיים שלו עוד מאפריל 2019. בשנת 2020 הוא הבטיח את החשיפה ב-2023 וייצור שיחל כבר ב-2024, תחזית שלא התממשה. הדחיות החוזרות ונשנות הגבירו כאמור את הציפיות ואת הלחץ על החברה להציג תוצאות משכנעות.

הרובוטקסי, המכונה סייברקאב (Cybercab), צפוי להיות הרכב הראשון של טסלה שלא דורש נהג כלל. לפי דיווחים, הרכב יכלול שני מושבים קדמיים ודלתות שנפתחות כלפי מעלה. טסלה מתכננת להסתמך על שילוב של מצלמות וכוח מחשוב מתקדם לניווט הרכב, בניגוד למתחרים המשתמשים גם בחיישני לייזר (Lidar).

מאסק תיאר במספר הזדמנויות את השירות העתידי כשילוב של אובר וAirbnb, זאת לדבריו בכך שבעלי רכבי טסלה יוכלו להשכיר את רכביהם. המטרה היא שבעלי הרכבים יוכלו להרוויח כסף גם כאשר הם עצמם אינם משתמשים ברכב, זאת כאמור כשהרכב האוטונומי שלהם יוכל לשרת נוסעים אחרים.

הרובטוקסי שמתוכננת להיחשף באולפני וורנר ברדרס / הדמיה: מתוך יוטיוב
 הרובטוקסי שמתוכננת להיחשף באולפני וורנר ברדרס / הדמיה: מתוך יוטיוב

ציפיות גבוהות 

הציפיות מהאירוע בקרב המשקיעים גבוהות. לפי דיווח ביאהו פייננס, התחזיות הכלכליות גבוהות גם הן. ג'ין מונסטר מחברת ניהול הנסכים דייפוואטר צוטטה אומרת שהיא צופה שיוצגו שלושה כלי רכב, כולל "Cybervan" - מיניבוס אוטונומי לנוסעים, ודגם זול יותר של מודל 2, במחיר של 25 אלף דולר.

חברת ההשקעות ארק הציגה גם היא תחזית אופטימית, לפיה רובוטקסי יהוו 90% משווי טסלה  עד לשנת 2029, כשמחיר המניה יגיע עד לכ-3,100 דולר. קאת'י ווד, מנכ"לית ארק, אף צופה שולי רווח גולמי של 80% מהשירות. עם זאת, ביאהו פייננס מציינים כי אם רכבים אלה לא ייכנסו לפעילות עד 2029, מחיר היעד של המניה יירד משמעותית ל-350 דולר בלבד.

האנליסטים חלוקים בדעותיהם לגבי הסיכויים להצלחת המיזם השאפתני של מאסק ולהשפעתו על מניית טסלה. דן אייבס מוודבוש, גם הוא בשיחה עם יאהו פייננס, הביע אופטימיות רבה ואמר כי "טסלה היא השם שהכי לא מוערך מספיק בתחום הבינה המלאכותית בשוק, ואנו מצפים שמאסק יחשוף טכנולוגיה אוטונומית משנה-משחק באירוע".

הוא הוסיף כי לטסלה יש יתרון משמעותי בכמות הנתונים, עם יותר מ-1.5 מיליארד מייל של נסיעות FSD מתועדות. FSD - או "Full Self-Driving" (נהיגה עצמאית מלאה) - היא כאמור מערכת הנהיגה האוטונומית המתקדמת של טסלה. זוהי בעצם חבילת תוכנה שטסלה מפתחת במטרה לאפשר לרכביה לנהוג באופן אוטונומי לחלוטין בכל תנאי הדרך ובשלל סוגי כבישים. למרות השם המבטיח, המערכת עדיין אינה מערכת נהיגה עצמאית מלאה ודורשת פיקוח מתמיד של הנהג. עם זאת, היא מתקדמת יותר ממערכת האוטופילוט הבסיסית של טסלה, אך השימוש בשם "Full Self-Driving" עורר ביקורת בשל הפער בין השם ליכולות הנוכחיות.

"מאסק בעצמו אמר שזה אחד האירועים החשובים ביותר של החברה מאז 2016, מאז שהודיעו על המודל 3", אומר לגלובס אוראל לוי, מנהל קרן הטכנולוגיה במור בית השקעות.

לדבריו, לפי החזון של מאסק, טסלה כבר מזמן חדלה להיות רק חברת רכב, והיא מגדירה את עצמה "חברת תוכנה, רובוטיקה ובינה מלאכותית". סין, מסביר לוי, מתגלה כזירה מרכזית בעבור מאסק, ולדבריו "טסלה עשו שיתוף-פעולה עם ביידוף גוגל הסינית". עם זאת, הוא אומר כי השוק הסיני הוא סופר-תחרותי עם הרבה שחקניות קיימות, ולצד זאת, "סין הרבה יותר מקלה מבחינה רגולטורית על כניסת חברות חדשות".

גארט נלסון מ-CFRA דווקא סקפטי יותר לקראת האירוע וצוטט בבארונ'ס אומר כי "למאסק יש היסטוריה ארוכה של הגזמה בלוחות הזמנים שהוא מבטיח בנוגע לזמן שבו מוצרים שונים של טסלה יגיעו לשוק". לדבריו, המקרה של רובוטקסי לא יהיה שונה. 

אתגרים משמעותיים 

ועדיין, לצד הקולות הסקפטיים, מניית טסלה כבר עלתה בכמעט 50% מאז ההכרזה על האירוע באפריל, מה שכאמור מאושש את הציפיות הגבוהות בשוק. "מאסק חייב להוכיח שטסלה יכולה להיות מובילת שוק הן בסין והן בארה"ב. הוא צריך להציג התקדמות רגולטורית, להרחיב את הפיילוטים לערים נוספות בסין ולהראות שהם מצמצמים את הפער מול המתחרים בארה"ב", אומר לוי. "המשקיעים ירצו לראות לא רק חזון, אלא גם תוצאות מוחשיות. המניה כאמור כבר עלתה ב-כ50% מאז הדוח האחרון, בעיקר על בסיס ציפיות. כעת, מאסק צריך להצדיק את העלייה הזו עם התקדמות אמיתית".

לוי מוסיף כי "יש עדיין הרבה שאלות לגבי המודל הכלכלי והיישום בפועל של הטכנולוגיות האלה. אנחנו מדברים על טווח של 3-5 שנים לפחות עד שנראה יישום מלא. בסופו של דבר, מאסק צריך להרשים את המשקיעים מספיק כדי שירגישו בנוח עם ההערכה הנוכחית של החברה, תוך הבנה שיש עוד דרך ארוכה".

טסלה מתמודדת כיום עם אתגרים משמעותיים, כולל כאמור תחרות חזקה מחברות אחרות. חברת הרכבים האוטונומיים ווימו (Waymo), חברת-בת של גוגל, נחשבת היום מובילה בתחום הרכבים האוטונומיים, כשמאחוריה רזומה של מספר שנים בניסיון הפעלת רכבים מסוג זה. לפי יאהו פייננס, ווימו כבר מציעה אלפי נסיעות אוטונומיות בשבוע במספר ערים מרכזיות, מה שכאמור מעניק לה יתרון משמעותי הן בניסיון והן באיסוף הנתונים.

בנוסף צפויה גם תחרות עתידית, זאת בין היתר כיוון שחברת Zoox של אמזון צפויה להשיק את שירותיה בשנה הבאה. בנוסף, בניגוד למתחרותיה, טסלה טרם הגישה בקשה לרישיון הפעלה בקליפורניה, מה שעלול לעכב את כניסתה לשוק. יתרה מזאת, בעוד שווימו משתמשת בחיישני לייזר (Lidar) לניווט, טסלה בחרה להסתמך בעיקר על מצלמות וכוח מחשוב - גישה שנויה במחלוקת בתעשייה.

"מאסק ימכור חלומות" 

לוי מתייחס לתשובות שהמשקיעים ירצו לקבל על שאלות כלכליות פרקטיות. "המשקיעים ינסו להבין את החלק הכלכלי, כמה כסף בעצם תעלה כל נסיעה, איך הם יביאו את היוזרים, האם הם יקימו בעצמם אפליקציה, או אולי הם ידברו על רכישה של חברה שמפתחת אפליקציה לנוסעים. כמו כן, בהתחלה הם יצטרכו מישהו כמו מעין מגדל בקרה שיפקח על מכוניות ויגיד שהכול בסדר, אומנם גם אם בן אדם אחד יכול לפקח על כמה רכבים, איך יעבוד יחס היעילות. גם שאלות כמו ביטוח הרכב, כמה זה יעלה, האם צי הרכבים יהיה אצל טסלה או בעצם יהיה אצל היוזרים שלהם".

"יש ספקולציות בשוק שאולי טסלה תודיע שבסוף היא כן תשתמש בטכנולוגיית לידר, כלומר בטכנולוגיית לייזר ברכבים האוטונומיים שלהם, וזה יכול להיות אלמנט משמעותי", אומר לוי. לראיה, "המניה של חברה כמו לומינאר, שמתעסקת בפיתוח טכנולוגיות לייזר לנהיגה אוטונומית, עלתה ב-18% לאחרונה, זאת למרות שטסלה נכון להיום לא עובדת איתה, אבל בעבר הם לקחו מספר בדיקות ממנה".

לוי מתייחס גם הוא להשוואות עם המתחרים, שלדבריו הן בלתי נמנעות. "זה מטורף לראות את הפער של מאסק מול ווימו. גם חברת הרכב האוטונומי קרוז, שמוחזקת ברובה בידי ג'נרל מוטורס, עוקפים אותם", זאת לדבריו הן מבחינת מספר הערים בהן החברות הללו עובדות והן מבחינת האישורים הרגולטוריים.

לסיום, לוי מסתכל במבט היסטורי על תנועת המניה ואומר כי מאסק ימכור חלומות, אבל סביר להניח שלא נראה את החלומות מתממשים במספרים בצורה משמעותית בשלוש השנים קרובות. אם מסתכלים היסטורית, סביר להניח שגם פה נראה יום-יומיים חזקים שבהם המניה תגיב לאירוע, אבל בשבוע שלאחר מכן אם באמת לא יהיה משהו פורץ דרך, ייתכן שנראה ירידה".