שווה כפול מקבוצת מאיר: מניות יבואנית הרכב הגדולה בישראל על המדף

יואב חרל"פ בוחן את מכירת מניותיו בכלמוביל לפי שווי חברה של 8 מיליארד שקל • השווי המדובר במגעים עם גופים מוסדיים כפול מזה שבו נמכר נתח מקבוצת הרכב מאיר להפניקס לפני שנתיים וגבוה פי 4 מזה של המתחרות הבורסאיות קרסו ודלק רכב

מימין: יואב ושמואל חרל''פ. יואב שוקל למכור את מניותיו בכלמוביל / צילום: יוסי אלוני - מעריב
מימין: יואב ושמואל חרל''פ. יואב שוקל למכור את מניותיו בכלמוביל / צילום: יוסי אלוני - מעריב

לקראת אקזיט ענק בקבוצת יבואנית הרכב המובילה בישראל? יואב חרל"פ, בעל מניות המיעוט בקבוצת כלמוביל, המייבאת בין היתר את רכבי מרצדס, יונדאי ומיצובישי, ומכהן כסגן יו"ר החברה, בוחן את מכירת מניותיו (28%) לגופים מוסדיים לפי שווי חברה המוערך בשוק בכ-8 מיליארד שקל לכלמוביל.

כלמוביל נכנסת לתחום הצמ"ה: רוכשת 70% מאחת היבואניות המובילות בישראל 
בלעדי | שלמה אליהו לגלובס: "אין לי תשובה בשביל מה למנות את פרופ' גמזו. אני עוד מעט בן 90, לא מעניין אותי כלום" 

ככל הנראה חרל"פ מעוניין להתרחב לתחומים עסקיים חדשים ובני המשפחה המחזיקים ביתרת מניות כלמוביל (בראשות אחיו שמואל חרל"פ, יו"ר כלמוביל) מעדיפים שמכירת החזקות המיעוט תתבצע לגוף מוסדי גדול, בדומה לעסקה שנעשתה בקבוצת מאיר של משפחות שחר וקז עם הפניקס לפני שנתיים. יואב חרל"פ כבר אינו מעורב מזה מספר עשורים בעסקי הרכב של כלמוביל. הוא משקיע במגוון רב של חברות ותחומים, בין היתר בנדל"ן בחו"ל והוא שוהה חלק גדול מהשנה מעבר לים.

השווי בו מדובר במקרה של כלמוביל, החולשת על כ-17.6% ממסירות כלי הרכב הפרטיים בישראל בשלושת הרבעונים של השנה ונחשבת למובילה גם בתחום הרכב הכבד והאוטובוסים, הוא כמעט כפול מהשווי שבו השקיעה הפניקס בקבוצת מאיר, יבואנית רכבי וולוו והונדה (4.1 מיליארד שקל) ועולה פי 4 על שווי היבואניות הבורסאיות קרסו מוטורס  (1.7 מיליארד שקל), ודלק רכב  (2 מיליארד שקל). יואב חרל"פ נעזר במגעים שהוא מנהל בצביקה מנס, מנכ"ל ברק קפיטל חיתום.

יבואני הרכב מפזרים סיכונים

מי שעומד בראשות קבוצת כלמוביל הוא שמואל חרל"פ, בנו של עמיחי חרל"פ, שייסד בשנות השישים את כלמוביל לאחר קבלת הזיכיון לייבוא רכבי מרצדס. יואב חרל"פ הוא אחיו למחצה של שמואל. כלמוביל מנוהלת על ידי יניב שיראזי, והיא כאמור יבואנית הרכב הגדולה בישראל. אחריה ממוקמות יוניון מוטורס של ג'ורג' חורש. בדירוג מותגי הרכב הנמכרים בארץ שפרסמנו באפריל האחרון , הגיעו רכבי יונדאי של כלמוביל למקום הראשון, אחריהם קיה של טלקאר (רמי אונגר) במקום השני, טויוטה של יוניון מוטורס במקום השלישי וסקודה של צ'מפיון מוטורס (בבעלות קבוצת אלייד) במקום הרביעי.

בשנים האחרונות פונים יבואני הרכב הרווחיים ועתירי הנזילות להשקעה בתחומי עסקים נוספים כדי להגדיל פיזור ולהפחית את הסיכונים. כך, דלק רכב שבשליטת גיל אגמון, פנתה לתחום התשתיות ואיכות הסביבה (השתלטות על חברת ורידיס , שרכשה את נייר חדרה בהמשך), משפחת קרסו פיתחה זרוע נדל"ן חזקה (קרסו נדל"ן ), יוניברסל מוטורס של משפחות דנון ועיני פנתה בשנים האחרונות לעסקאות מגוונות, כמו חברת כח האדם והסיעוד דנאל, רשת הציוד המשרדי אוטו דיפו וחברת השמירה 1G. קבוצת מאיר פועלת גם בתחומי הליסינג (הרץ) והסחר ברכבים משומשים (אוטו סנטר) וגם השקיעה במיזמי הייטק. ג'ורג' חורש ובני משפחתו, המחזיקים ביוניון מוטורס יבואנית טויוטה, השקיעו בפעילויות מגוונות של נדל"ן, תשתיות וקמעונאות, ואילו רמי אונגר שלח ידו לעסקי הספנות והנדל"ן.