"תקנו היום, אבל אל תסתכלו מחר מה קורה בשוק": המלצות ההשקעה של האנליסט הבכיר

ירון פרידמן, מנהל יחידת המחקר של בנק הפועלים, מסתכל על הבורסה המקומית ורואה בעיקר הזדמנויות: "התקופה הקרובה עדיין מסוכנת ותנודתית, אבל במבט לטווח ארוך נוצרות פה הזדמנויות השקעה למי שיש לו אורך נשימה" • וגם: למה הוא מעריך שהריבית לא תעלה?

ירון פרידמן, מנהל יחידת המחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי
ירון פרידמן, מנהל יחידת המחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

הקריירה המקצועית של ירון פרידמן, התחילה בכלל כעיתונאי בגלובס. אבל בהמשך הדרך הוא הבין שהוא רוצה להפוך לאנליסט ולנתח מניות, מה שהוביל אותו להצטרף לבנק הפועלים. הוא החל כאנליסט, המשיך כמנהל דסק מניות מקומיות ולפני חצי שנה מונה למנהל יחידת המחקר.

וול סטריט חוגגת שנתיים של ראלי, וההיסטוריה מלמדת שזו רק ההתחלה 
הפכה לחביבת השורטיסטים: הצרה החדשה של סולאראדג' 

"יש הרבה דמיון בין עיתונות לבין אנליזה. אתה לוקח חברה ומנתח אותה לעומק, אלא שכאנליסט יש לך גם מסקנה והמלצה אופרטיבית. בתור אחד הגופים הגדולים בארץ, להמלצה שלנו יש הרבה כוח וזה מחייב גם זהירות ואחריות. לכן, לא ניקח פינות (חברות מאוד קטנות. נ"א) אלא נתרכז בדברים שמתאימים לרוב הלקוחות", הוא אומר.

הנגיד לא באמת מתכוון להעלות ריבית

ביום שלישי יתפרסמו נתוני האינפלציה בישראל. זו עומדת כעת על 3.6%, מעל יעד האינפלציה של בנק ישראל. פרידמן אומר כי "למרות שנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ציין כי ייתכן שהריבית תעלה, הוא אמר את זה כ'שוט', אני לא רואה את זה קורה בתנאים הנוכחיים". נזכיר כי הנגיד אמר בהחלטת הריבית בשבוע שעבר כי "הריבית נמצאת ברמה מרסנת מספיק. אנחנו באי-ודאות מאוד גדולה. אנחנו תלויים בנתונים המגיעים מפעם לפעם, אנחנו ערוכים להעלאת ריבית במידת הצורך".

באשר לבורסה המקומית קובע פרידמן כי "אנחנו חיים בעולם לא נורמלי והבורסה בהחלט משקפת את זה. היא מאוד תנודתית וזה לא ייגמר בזמן הקרוב. חטפנו פה 180 טילים בלילה אחד ואז קמנו בבוקר והלכנו לעבודה. השוק היום הרבה יותר אלים, פעם על ירידה של 1% היו כותבים שהבורסה נפלה. היום הרבה יותר נפוץ גם ירידות של 2% ואפילו 2.5%. אבל זה נכון גם כלפי מעלה. אם נשמע שסינוואר מת או שהאיראנים עוצרים ואומרים שלא התכוונו להסלמה, השוק המקומי ייתן עלייה יפה.

"התקופה הקרובה עדיין מסוכנת ותנודתית, אבל במבט לטווח ארוך נוצרות פה הזדמנויות השקעה למי שיש לו אורך נשימה. מי שמסוגל לסבול את קשיי הטווח הקצר יעשה חיל בטווח הארוך, אבל באמת בטווח הארוך, לא כמה חודשים".

בהתייחסו להורדות הדירוג של ישראל ע"י מודי'ס ו-S&P הוא מזהיר כי "השוק לא חיכה שסוכנויות הדירוג יגידו שהסיכון עלה, אלא מתמחר אותנו בהתאם ועליית תשואות האג"ח הגיעה עוד לפני הורדת הדירוג בפועל. אנחנו נמצאים בדירוג השקעה של טריפל B, כפסע מלרדת ליגה באמת. השוק אומר שאנחנו מקום הרבה יותר מסוכן ממה שהיינו קודם".

"תקנו היום, ואל תסתכלו על מה קורה מחר"

ובכל זאת, פרידמן אופטימי: "מלחמות זה דבר נורא ואיום, משפחות נהרסות ויש נזקים אדירים, אבל זה גם יכול להיות טיפול שורש שיסיר פה את האיום על ישראל בכמה חזיתות. המסקנה שלנו היא 'תקנו היום, אבל אל תסתכלו מחר מה קורה בשוק', גם לא עוד כמה חודשים, כי תקיפה של איראן יכולה להפיל את השוק ב-2%, ומנגד כניעה של חיזבאללה יכולה להקפיץ אותו. חוסר הוודאות מאוד קיצוני".

בהתאם לחוסר הוודאות, הוא מציע למשקיע סולידי שאינו חובב סיכון ומעוניין בהשקעה לשלוש שנים לנתב 30% מהתיק למניות (18% לחו"ל, עם הטייה לארה"ב כיוון שהיא "נראית טוב יותר, יציבה וגמישה, ובניגוד לארץ - הריבית שם יורדת", ו-12% לארץ). את החלק האג"חי הוא משקיע רק בישראל - 30% באג"ח קונצרני ו‏-40% באג"ח ממשלת ישראל.

פרידמן ממליץ על חשיפה מאוזנת לאפיק הצמוד מדד ולאפיק השקלי. את החשיפה לאג"ח הקונצרניות הוא מסביר בכך ש"התחום מאוד מעניין, ואם יש חברה שאתה חושש לקנות את המניה שלה בגלל המצב, אתה יכול לקחת את האג"ח שלה במח"מ (משך חיים ממוצע) של שלוש וחצי שנים". כך למשל הוא ממליץ על אג"ח של שופרסל שנותנת תשואה של 5.25% "מרווח של כמעט 1% מעל האג"ח הממשלתית". עוד הוא מציין את שפיר הנדסה שנותנת כמעט 6%, בזק עם 5.5%. סלקום אג"ח צמודה עם 2.8%, פז עם 2.5% וגם עזריאלי.

למשקיע אגרסיבי, ורק לכזה ש"מודע לסיכונים", פרידמן ממליץ על תיק עם חשיפה של 55% למניות (בחלוקה של 33% בחו"ל ו-22% בארץ), אג"ח קונצרני בארץ 30% ועוד 15% באג"ח ממשלת ישראל.

"העולם זה ארה"ב. היא קובעת את הטון"

פרידמן מתמחה כאמור בשוק המקומי ומאמין ב"בום כלכלי" אחרי המלחמה. מי שייהנו מכך לדעתו הן חברות התשתיות והבנייה. "חברה כמו אינרום שמייצרת חומרים לבנייה יכולה ליהנות מביקושים יפים". בנוסף הוא מציין שיש חברות ש"לא באמת נפגעו מהמלחמה, כמו חברות המחשוב (IT) חילן ומטריקס שהמלחמה חידדה עוד יותר את הצורך בשירותים שלהן".

השיפור המשקי, צופה פרידמן, יגיע גם לחברות כמו בזק, בגלל הסיבים האופטיים שלה לאינטרנט, וגם חברות התעשיות הביטחוניות והתעופה כמו אלביט מערכות ומנועי בית שמש. "הביזנס מאוד חזק. התעופה האזרחית בעולם נמצאת כעת בצמיחה גבוהה והמגבלה בתחום היא הקיבולת".

ומה באשר לעולם?
"העולם זה ארה"ב, היא קובעת את הטון, הכלכלה חזקה. בניגוד אליה אירופה מתמודדת עם בעיות רבות ולסין יש את הבעיות שלה. הנתונים הכלכליים של ארה"ב לא רעים. נחיתה רכה, הורדת ריבית של חצי אחוז שהייתה, הבחירות לנשיאות ויומיים אחר כך עוד החלטת ריבית, כאשר סביר שהיא תרד בעוד רבע אחוז ועוד אחת, אולי כפולה בדצמבר. 8 הורדות ריבית בשנה הקרובה זה תרחיש שתומך בשוק המניות האמריקאי, תחת תרחיש של נחיתה רכה. למרות רמות המחירים בארה"ב, מה שקובע בסוף בטווח הארוך זו הכלכלה".

בארה"ב פרידמן מציע להתמקד במניות הפיננסים, אך גם בטכנולוגיה ש"לא זולות אבל עדיין מעניינות, כי יש ביקושים וצמיחה והטכנולוגיה ממשיכה לעשות צעדים משמעותיים קדימה, כמו ה-AI".

עוד הוא ממליץ על מניות הפארמה, "כי האוכלוסיה מתבגרת ואיתה הביקושים" וגם על הנדל"ן המניב ש"מאוד נהנה מכך שהאינפלציה מרוסנת ובעיקר מהפחתות הריבית".

למי שחושש מהתמחור הגבוה של השוק האמריקאי מציע פרידמן "לשקול השקעה גם במדד S&P משקל שווה" בו כל מניה מקבלת נתח של 0.2% מהתיק, ללא קשר לגודלה.

לאנליסט ולבנק הפועלים אין עניין אישי בנושא. מתן הייעוץ אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.