לקראת העלאת המע"מ, ברשתות השיווק נערכים לגל התייקרויות במזון

חברת המשקאות יפאורה הודיעה על העלאת מחירים בשיעור של עד 6% כבר בדצמבר, אבל בשוק מעריכים שרוב היצרנים יעדיפו להמתין להעלאת המע"מ בתחילת 2025 º BDI: "מדובר בשוק ריכוזי, הכולל מספר מצומצם של ספקים. לצרכנים אין ברירה אלא להשלים עם הגזירה"

מדפי סופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי
מדפי סופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

שנה לתוך המלחמה, חברת המשקאות יפאורה הודיעה השבוע לרשתות המזון על העלאת מחירים של עד 6% שאמורה להיכנס לתוקף ב-1 בדצמבר. לרוב, כפי שנוכחנו לראות לא פעם גם בשנה האחרונה, ספקיות מזון ומוצרי צריכה נוספות ממהרות להצטרף לגל. על אחת כמה וכמה כעת, כשהצרכנים שיגיעו לסופרמרקט יקבלו ממילא תזכורת נוספת ליוקר המחיה, בשל העלאת המע"מ הצפויה בינואר ל-18%, לצד ההתייקרויות בתעריפי הארנונה והחשמל. 

"לחוכמת ההמונים יש הצדקה": מה עומד מאחורי התחזית האופטימית לכלכלה הישראלית?
המגבלה הגדולה הוסרה, אז למה חברות התעופה האירופיות לא ממהרות לחזור לישראל?

"לא ספק מוביל"

"כשספק אחד מודיע על התייקרות, אכן עשוי להתחיל גל, אבל יפאורה הוא לא ספק מוביל. אם היה מדובר באסם, תנובה או החברה המרכזית למשקאות, היה צפי ברור לגלי הדף. בהחלט יכול להיות שההעלאה הרוחבית תידחה לתחילת ינואר", אומר גורם בכיר באחת מרשתות המזון.

להערכתו, בתחילת השנה אנחנו צפויים לגל נוסף, גם בעקבות התייקרות הארנונה, שער המטבע, החשמל והמע"מ. "הדברים האלה יבואו לידי ביטוי במחיר. אם המע"מ יעלה באחוז בינואר, ברור שכל המחירים במשק יעלו". 

דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, סבור כי הודעות נוספות על העלאות מחיר יגיעו לאחר החגים, עוד לפני סוף השנה. לדבריו, "מהמחאה החברתית לא נשאר הרבה, אבל כן נשאר חשש של הספקים שזעם גדול מדי יביא עליהם חקיקה והתערבות בוטה של אחת מהרשויות. לכן הם ינסו 'למרוח' את זה לאורך זמן, לא יחד עם המע"מ. המלחמה עזרה להם מאוד בשנה האחרונה, אבל אף אחד לא יודע מה יקרה בינואר. אנחנו אדישים יותר היום, אבל העלאת המע"מ תעורר זעם גדול מאוד. כשסף הסבל הופך להיות אדיש יותר, אתה מתפנה לעוולות אחרות".

אלן עמיאל, מנכ"ל חברת Coface BDI, מציין כי "מדובר בשוק ריכוזי, הכולל מספר מצומצם של ספקים המרכזים את מרבית המוצרים המשווקים, לצד רשתות מזון אשר מגלגלות את העלאות המחירים ישירות לצרכנים. לצרכנים אין ברירה אלא להשלים עם הגזירה, כאשר הביקושים בתחום הם קשיחים, ולכן נטל המחיה רק יגבר. עם זאת, תיתכן ירידה מינורית בהיקפי הצריכה. בנוסף, ייתכן כי צרכנים ישקלו מחדש רכישת מוצרי פרימיום ומוצרים חדשים כחלק מניסיון לעמוד בתקציב החודשי".

"יותר תעוזה מבעבר"

"לספקים בתקופה האחרונה יש תעוזה רבה יותר מבעבר בנושא עדכוני מחירים", מציינים בשוק. "ראשית, הקשב הציבורי היום אינו בנושא יוקר המחיה, אלא במלחמה. שנית, לזכותם יש עלייה לא מבוטלת בעלויות, והם משלמים יותר על הובלות. גם עלויות כוח-האדם הן דרסטיות".

סוגיית המע"מ מובילה לשאלה, האם ההתייקרות תבוא לידי ביטוי אכן רק באחוז האחד? לדברי גורם קמעונאי, "במקרה הטוב המחיר יתעדכן באחוז אחד. במקרה הרע הוא יכול להתעדכן ביותר. ברור שאם המדינה רוצה לממן את המלחמה ומבקשת לגבות מכל אחד מאיתנו כסף, זה יתגלגל למחיר".

האם זה יקרה כבר בתחילת 2025? לא בהכרח. "יכול להיות שההתייקרות תהיה באופן ישיר ומיידי, ויכול להיות שזה ייקח זמן", הוא אומר. "לא על כל שינוי קופצים להעלות מחיר. מחכים שיצטבר קצת, ואז עושים עלייה אחת שמשקפת את הכול. כקמעונאים, יש לנו אינטרס לא להעלות מחיר, מכיוון שככל שמעלים מחיר, מוכרים פחות. אבל לפעמים אין ברירה, גם אחרי המשא-ומתן שננהל מולם. גם לספק אין אינטרס גדול להעלות מחיר, כי גם הוא מוכר פחות".

אם אכן נחווה גלי העלאות מחירים, אחד המבחנים המעניינים יהיה במתח בין הספקים והיצרנים לרשתות המזון, כפי שהיו לפני שנתיים במאבק שניהלו בשופרסל נגד תנובה ושאר הספקיות שהעלו מחירים. ההערכה היא שכעת הם לא יעמדו על רגליהם האחוריות.

"תמיד יש מסחר קשוח עם הספקים", מציין גורם קמעונאי. "הוא קיים כל הזמן, ברמה של מחירון, הנחות ומבצעים. החוק קובע שהספק מכתיב את מחירון המוצר. כל קמעונאי עושה את החשבון שלו. אם לא אחתום לתנובה על שינוי מחיר, תהיה לי סחורה? לא. מה אעשה? איך ארצה את הלקוחות? איך אשלם לעובדים?".

לדברי בכיר באחת מרשתות המזון, "בכל מקרה, זה שיפאורה מודיעה, לא אומר שהמחיר יעלה בשיעור הזה. הם צריכים להוכיח שיש הצדקה להעלאה. וגם אם הם יראו שהמחירים עלו גם להם, לא כל-כך מהר מאשרים דבר כזה. לפני שנה אולי הייתה הצדקה, כשחומרי הגלם עלו. עכשיו, למה שיעלו מחיר?".

צעד שניתן למנוע?

קימן ממן, מנכ"ל קשת טעמים, אומר כי "העלאת מחיר דרך יצרנים נובעת לרוב מעליית מחירי חומרי גלם, שינוע והשפעות כמו ריבית ועוד. בצער לי, אני מאמין כי המגמה תימשך, ומניתוח שלי זה בלתי נמנע". ממן מדגיש כי היחידה שיש לה את הכלים למנוע את העלאת המחירים זו הממשלה.

בכל מקרה, ראינו בעבר לא פעם שהמחירונים תמיד מתעדכנים כלפי מעלה. מה קורה כשהתשומות, כמו למשל מחירי השילוח או הסחורות, מוזלות? הספקים בתחום המזון לרוב שומרים את הרווח בכיסם ולא מגלגלים אותו לצרכנים.