המהפך של שוק השבבים: המניה זינקה פי 50, והחוב הפך לרווח של מיליארדים

כשליסה סו מונתה למנכ"לית, AMD הייתה חברת שבבים כושלת עם חוב של יותר מ־2 מיליארד דולר • סו קיצצה 7% מהעובדים, ביצעה פיצול דרמטי, נגסה בשוק של אינטל והפכה את החוב לרווח של מיליארדים • בדרך היא הזניקה את המניה פי 50 ושברה לא מעט תקרות זכוכית • עכשיו היא מתכוונת להשיב מלחמה לאנבידיה

ליסה סו, מנכ''לית AMD / צילום: Shutterstock
ליסה סו, מנכ''לית AMD / צילום: Shutterstock

לפני עשר שנים (ושבוע) ליסה סו התיישבה על כיסא המנכ"לית של חברת השבבים AMD . אז, זו הייתה חברה ששווה כ־2 מיליארד דולר, על סף קריסה, כשהמניה שלה פזלה למחיר של כמעט 2 דולר (מרחק דולר אחד מסכנת מחיקה מהמסחר). סו הייתה המנכ"לית הראשונה בתעשיית השבבים, והיא קיבלה לידיה משימה כמעט בלתי אפשרית. "חילופי הנהלה, בזמן שהחברה נאבקת לחזק את השורה התחתונה שלה", נכתב בוול סטריט ג'ורנל על המינוי שלה. "החברה צריכה צמיחה, והיא צריכה אותה מהר, או שהמשקיעים יתחילו להיות מודאגים", הזהירה אנליסטית שהתראיינה לכתבה.

"ראיון | רכשנו ושכרנו כל גנרטור אפשרי": הקצינה שדאגה לגג למאות אלפי מילואימניקים בחזית
חברת סייבר אלמונית בת פחות משנה נמכרת לפי שווי של 162 מיליון דולר
ראיון | מה חושבת מנהלת הגמל הגדולה בישראל על הטרנד הלוהט של המשקיעים 

היום, AMD היא אחת מחברות השבבים הגדולות והמצליחות בעולם, היא השתלטה על נתחי שוק גדולים של אינטל, הפכה לרווחית במיוחד, צומחת בקצב מסחרר, ומתכננת את השלב הבא: לנשל את אנבידיה ממעמדה בתור השליטה של שוק ה־AI. הסיפור של ליסה סו הוא סיפור על מנהלת שהצליחה לעשות את מה שמעטים בשוק יודעים - ולשבור בדרך לא מעט תקרות זכוכית.

התחילה מ־4 דולר לשעה, והקשר הישראלי

סו נולדה בטייוואן, ועברה בגיל שנתיים עם משפחתה לארה"ב, שם גדלה בניו יורק. אביה היה מתמטיקאי ואמה מנהלת חשבונות ובהמשך יזמית. היא למדה בתיכון למדעים, ועברה ללימודי הנדסת חשמל ב־MIT שם השלימה תארים ראשון, שני ודוקטורט עד גיל 30, והייתה לאחת מהדוקטורנטיות הצעירות אי פעם במחלקה להנדסת חשמל. סו הגדירה את עצמה לא פעם כ"חנונית" ("Nerd") שבחרה במקצוע קשה, אבל גם כזה ש"כולם רצו להיות בו באותם שנים, כי אפשר ממש לגעת בידיים במה שאתה בונה", אמרה בעבר במספר ראיונות מצולמים.

היא התחילה את הקריירה שלה במעבדה באוניברסיטה במשרה עם שכר של 4 דולר לשעה, ולאחר מכן בחברת השבבים טקסס אינסטרומנטס, בתפקיד טכני. בהמשך היא עבדה 13 שנים ב־IBM, בתפקידי הנדסה ותפקידים עסקיים שונים, בהם נשיאת מרכז מחקר ופיתוח שבבים - תפקיד שכלל התוויה של אסטרטגיה לחברה בתחום זה. בהמשך עברה לחברת השבבים פריסקייל בה סו כיהנה כסגנית נשיא, וניהלה את כל תחום מעבדי התקשורת. תפקיד קודם שלה בחברה היה מנהלת הטכנולוגיה הראשית, בו היא הובילה את מפת הדרכים הטכנולוגית של פריסקייל ואת כל תחום המחקר והפיתוח בחברה.

ליסה סו

אישי: בת 54, נשואה ומתגוררת באוסטין. ילידת טיוואן שהיגרה לארה"ב בגיל שנתיים
מקצועי: מנכ"לית ענקית השבבים AMD מאז 2014. לפני כן עבדה ב־IBM ובשורת חברות טכנולוגיה נוספות. סו היא דוקטור להנדסת חשמל מ־MIT, וההון העצמי שלה מוערך ב־1.1 מיליארד דולר
עוד משהו: בת דודה רחוקה של מייסד ומנכ"ל אנבידיה (ומתחרה ישיר שלה), ג'נסן הואנג

בתפקיד הזה, אגב, היא התחברה לחטיבה בהרצליה שפיתחה מעבדים לטלפונים ניידים ואלחוטיים והתבססה על רכישה של אחת מחברות השבבים הראשונות שפעלו בישראל, מוטורולה סמיקונדקטור. כשעזבה את פרייסקל, נסגרו פעילויות רבות בחטיבות הישראליות, אבל אחת הקבוצות בחטיבה, שנסגרה ב־2012, הלכה בעקבותיה של סו ל־AMD כמעט כמו שהיא. עם זאת, כשלוש שנים לאחר מכן, המשבר ב־AMD הוביל לשורה של קיצוצים, ומרכז הפיתוח הישראלי נסגר. 55 עובדים פוטרו ועברו כמקשה אחת לאינטל.

ל־AMD הצטרפה סו בתחילת שנת 2012, בתור סגנית נשיא של החטיבה הבינלאומית בחברה. תוך פחות משנתיים היא קודמה לכיסא המנכ"לית, לאחר שהמנכ"ל הקודם, רורי ריד, הודיע על פרישתו אחרי שלוש שנים בתפקיד. בכתבה בוול סטריט ג'ורנל על מינויה של סו, נכתב שהיא פופולרית יותר בקרב אנליסטים בוול סטריט מאשר ריד, ושהיא מוערכת בשל מומחיותה הטכנית והצלחתה לקדם עסקאות חדשות ב־AMD בתחום השבבים לקונסולות משחקים.

כאמור, AMD הייתה אז חברה כושלת, ועמדה בפני קריסה עם חוב של 2.2 מיליארד דולר - יותר מהשווי של החברה עצמה. תחת ידיה של סו כמנכ"לית החברה עברה מהפך של ממש. משווי של 2 מיליארד דולר לשווי של יותר מ־267 מיליארד - יותר מפי שניים מהשווי של אינטל, וממחיר מניה של כ־3 דולר (ואף כמעט 2 דולר לעתים) ל־165 דולר.

אנליסטים מייחסים את התפנית שערכה סו ב־AMD למספר מהלכי מפתח שבוצעו בתקופתה, וחלקם בשנים טרם כניסתה לתפקיד המנכ"ל: המרכזי שבהם הוא ה"גמילה" שהובילה ממפעל השבבים גלובל פאונדריז שעד שנת 2008 היה חלק בלתי נפרד מ־AMD, ובשנים שלאחר מכן נותר יצרן מרכזי של החברה. בדומה לנעשה כיום באינטל, הבינו ב־AMD כבר לפני שני עשורים כי לטובת שמירת הפעילות עליהם להפריד את עסקי הייצור מהחברה. עם זאת, גם לאחר מכירתה של גלובל פאונדריז לידי הקרן האמירתית מובאדללה, חויבה AMD לייצר חלק נכבד מפעילותה במפעליה. סו נכנסה לתפקיד, אומנם, כאשר הקשר עם המפעל המתחרה, טייוואן סמיקונדקטור (TSMC) נוצר, אך בתקופתה הקשר עם המפעל הלך והתגבר עד שב־2019 השיגה סו הסכם היסטורי המאפשר לה לייצר את כל השבבים המתקדמים, מחוץ למפעלי גלובל פאונדריז.

החלטה חשובה נוספת שהצילה את החברה מחדלות פירעון התקבלה ערב עזיבתו של ריד ומינוייה של סו - שילוב המעבדים של AMD בקונסולות המשחקים פלייסטיישן 4 ואקסבוקס וואן. אלה שיפרו את זרם ההכנסות של החברה וגם המריצו אותה להתמקד בעולמות הגרפיקה שהשתלמו לה בסופו של דבר בהשקת מעבדים גרפיים שמתחרים כיום באנבידיה. גם אם מוצריה לא משתווים ברמתם לאלה של אנבידיה, הרי שחברות רבות נאלצות לרכוש ממנה מעבדים רק כדי להוכיח למשקיעיהם שהם משכילים לבזר את מקורות הסיליקון שלהם.

החלטה נוספת שקיבלה סו עצמה עם כניסתה לתפקיד נגעה לתוכנית ארגון מחדש של החברה, שכללה גם את פיטוריהם של 7% מעובדי החברה. בשנתה הראשונה בתפקיד, היא חילקה את AMD לשתי קבוצות עסקיות: הראשונה בתחום המחשוב והגרפיקה - הכוללת את כל שבבי המחשבים האישיים והמעבדים של החברה למשחקי מחשב. השנייה היא חטיבה עסקית הכוללת פיתוח של מעבדים לשרתים ומעבדים לפי דרישה.

יחד עם ענקי טכנולוגיה כמו מרק פפרמייסטר, סמנכ"ל הטכנולוגיות של AMD עד היום, ראג'ה כדורי, שעזב מאוחר יותר לאינטל, וג'ים קלר - שנחשב למפתח מעבדי הליבה המבוקש בעמק הסיליקון ופתח חברת מעבדי ליבה שיתחרו באנבידיה - בנתה סו ארכיטקטורת שבבים חדשה שזכתה לפופולריות על רקע דעיכתה של אינטל. למעשה, AMD הצליחה לנגוס בחלק משמעותי מנתח השוק של אינטל בשוק המחשבים האישיים, ובעשור תחת ניהולה זינקה מנתח שוק של כ־24% בענף שבבי ה־CPU, לנתח של כ־34%.

גם היא התחילה עם אפליה בשכר

סו היא אומנם אשת טכנולוגיה, ד"ר להנדסת חשמל ו"חנונית" כהגדרתה, אך ישראלים שעבדו עמה בפריסקייל מתארים אשת עסקים ממולחת שמתנהלת בענייניות, תובענות, אך יודעת גם להסביר את עצמה באופן מעורר השראה ולרתום את העובדים תחתיה למשימה. היא גם מתוארת כאשת עסקים חריפה שמגיעה מוכנה לכל פגישה ושולטת היטב בכל המספרים. בזכות החוכמה העסקית, היא השכילה לרקום קשרים טובים עם ענקיות הענן, בהם גוגל, מיקרוסופט ואמזון ולהחשב עבורם כאלטרנטיבה ראויה ושפויה למוצרי אנבידיה היקרים.

לפי מגזין "פורבס", הונה של סו נאמד כיום ב־1.1 מיליארד דולר. לאורך עשור של כהונה, סו בת ה־54 נהנתה מתגמולים נאים: מאז שנכנסה לתפקיד המנכ"לית בסוף 2014 ועד סוף 2023, עלות התגמולים שלה ב־AMD הסתכמה ב־231 מיליון דולר, רוב הסכום, 208 מיליון דולר, ניתן לה כתגמול הוני. בשנת 2020 הייתה למנכ"לית בעלת חבילת התגמולים הגבוהה ביותר מבין כל מנהלי החברות במדד ה־S&P 500, והאישה הראשונה לעמוד בצמרת הרשימה אי פעם, זאת לאחר שב־2019 הרוויחה 58.5 מיליון דולר, כמעט 13 מיליון דולר מעל הבא אחריה ברשימה, דיוויד זאסליי, מנכ"ל דיסקברי.

אבל זה לא תמיד היה המצב. למעשה, כשמונתה לתפקיד המנכ"לית עמד שכרה על 850 אלף דולר בשנה בלבד, נמוך מהשכר של מיליון הדולר שקיבל קודמה, רורי ריד, שעזב אחרי כשלוש שנים בלבד בתפקידו. בחברה הסבירו אז את ההבדלים בכך שריד קיבלת תמריצים כדי להגיע לחברה מבחוץ, ואילו סו קודמה לתפקיד מתוך החברה.

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock
 ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

השלב הבא: לנצח את אנבידיה בשוק הלוהט

ב"פורבס" כותבים כי סו "הובילה את אחד ממהלכי התפנית הגדולים ביותר בסקטור העסקי". ומסמנים את השלב הבא: מאבק מול אנבידיה בכל הקשור למהפכת ה־AI. סו עצמה אף הצהירה כי "החברה תהפוך למנהיגת AI מקצה לקצה במהלך 10 השנים הבאות", בשיחה עם פייננשל טיימס. "צריך להיות שאפתנים. זו ההתחלה, לא הסוף של מירוץ הבינה המלאכותית". בסוף השבוע שעבר AMD הודיעה כי שבב ה־MI325X שלה יושק במהלך הרבעון הנוכחי, והבטיחה כי הוא מציג ביצועים מובילים בתעשייה - עקיצה לשבבי ה־AI של אנבידיה.

אבל היעד של סו עוד רחוק. התחזית של AMD למכירות עד סוף השנה של שבבי בינה מלאכותית עומדת על 4.5 מיליארד דולר. לשם ההשוואה, אנבידיה מכרה שבבי AI בלא פחות מ־26.3 מיליארד דולר - רק ברבעון השני של השנה. אבל סו בטוחה שהביקוש למעבדי הבינה המלאכותית רק יגדל. והעריכה את השוק ב־400 מיליארד דולר עד 2027. "בהתחלה זה נתפס כמספר ממש גדול. אבל אני חושבת שלשם אנחנו הולכים בגלל הביקוש האדיר שיש לתשתית AI", אמרה סו.

עד כה, גם מיקרוסופט וגם מטא אימצו את הדור הנוכחי של שבבי AMD ואמזון צפויה ללכת בדרכת "זו שאלה של מתי", אמרה סו לפייננשל טיימס. עד כה נראה שבשוק משתכנעים בפוטנציאל של ה־AI להפוך למנוע הצמיחה של AMD: לפי נתוני וול סטריט ג'ורנל, ההמלצה הממוצעת למניית AMD היא "קנייה" ומחיר היעד הממוצע בו נוקבים האנליסטים גבוה ב־12% מהמחיר בנאסד"ק. עם זאת, בחמישה ימים האחרונים, המניה ירדה בחדות ביותר מ־4%.

מעניין לציין שמנכ"ל ומייסד אנבידיה, ג'נסן הואנג, הוא קרוב משפחתה של סו. בראיון וידאו (וובינר) של ארגון צרכנות הטכנולוגיה האמריקאי משנת 2020, הזכיר המראיין שגם הואנג מגיע מטייוואן, וסו השיבה שהם "קרובי משפחה רחוקים, משהו מורכב כמו בן דוד שני".

בכתבה ב־CNN משנה שעברה נכתב כי הואנג וסו הם שניים מהאנשים החזקים ביותר בתעשיית השבבים ל־AI. "השניים לא גדלו יחד, מה שעשוי להקל על העובדה שהם מתחרים זה בזו בצמרת אחד מהסקטורים הבולטים ביותר בעולם", נכתב שם. ב־CNN חקרו על קשרי המשפחה של השניים בעזרת גניאולוגית טייוואנית, ג'ין וו, שבדקה מסמכים פומביים ופרסומים בעיתונים, ואף ראיינה קרוב משפחה של הואנג - ומצאה שסו היא הנכדה של הדוד של הואנג, מצד אמו. קרובי המשפחה מנהלים היום חברות שממוקמות בסמיכות זו לזו בסנטה קלרה, קליפורניה, ושתיהן פונות לאותם שווקים. האם לסו יש סיכוי לנצח חברה ששווה 3.4 טריליון דולר? היום זה נראה כמעט בלתי אפשרי, אבל סו כבר הוכיחה שהיא מסוגלת לאתגרים שקשה לדמיין.