אל על רוצה לרכוש את השליטה בישראכרט לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל

אל על מצטרפת למרוץ לרכישת חברת כרטיסי האשראי בשיעור החזקה גבוה מההצעות האחרות • במכתב ששלחה היום להנהלת החברה היא מבקשת לקבוע פגישה עם חברי הנהלת ישראכרט עם צאת החג "בכדי לקדם נמרצות וללא שום דיחוי את ההסכם"

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי
רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

כשבוע ימים לאחר שחברת הביטוח מנורה מבטחים הגישה הצעה להשתלט על ישראכרט לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל, מגישה היום, רגע לפני כניסת חג הסוכות, חברת אל על  הצעה דומה. לאחר תשואה פנטסטית של 173% במחיר מניית אל על בשנה החולפת, על רקע העובדה שהפכה כמעט לחברה הבלעדית שמטיסה נוסעים אל מחוץ לישראל, בשל המלחמה, נראה כי מנצלים באל על את המומנטום החיובי בעסקי החברה, שהתבטא ברווחי שיא ברבעון השני, ומגישים הצעה להשתלט על חברת כרטיסי האשראי.

לפני קצת מעל לשבועיים דיווחנו כי בנוסף למנורה מבטחים, התעניינה גם קבוצה של קמעונאים ששקלה לחבור ביחד כדי להשתלט על חברת התעופה. אותו רעיון היה ראשוני ולא הבשיל לכדי עסקה או חבירה משותפת. אך נראה כי אל על, שלה פעילות ברוח זו, ויש לה מועדון נוסע מתמיד (בשותפות עם הפניקס ) שבו 3.1 מיליון חברים. במועדון הלקוחות שלה גם 414 אלף כרטיסי אשראי "פלייקארד" (fly card) שמשרתים נוסעים שרוצים לצבור דרכם נקודות, כך לפי דוחות המחצית הראשונה של השנה.

אל על, המנוהלת על ידי דינה בן טל גננסיה, שיגרה היום (רביעי) מכתב לצמרת ישראכרט, ליו"ר תמר יסעור ולמנכ"ל רן עוז, ובו היא מציעה לרכוש 45% מחברת ישראכרט בדרך של הקצאה פרטית של מניותיה. שווי השוק של ישראכרט עומד ערב החג על 2.8 מיליארד שקל, עדיין נמוך מזה שמוצע לה בהצעת אל על. מתכונת ההצעה מעט דומה להצעת מנורה מבטחים האחרונה, אך הצעת מנורה כללה הקצאה של שיעור מניות נמוך יותר (31%). השווי שמוצע לישראכרט זהה לזה שניתן בהצעה של מנורה - 3.1 מיליארד שקל.

באל על מבקשים מהנהלת ישראכרט לקבוע פגישה עם הנהלת אל על מיד בצאת חג הסוכות, "בכדי לקדם נמרצות וללא שום דיחוי הסכם בין ישראכרט לאל על, להשקעה של אל על בישראכרט."

וגם כאן מוצע מעין מתווה שנועד לפתות את בעלי המניות של ישראכרט (חברה ללא גרעין שליטה כיום), ולהציע חלוקת דיווידנד מיוחדת עבורם. סכום הדיווידנד, מסרה אל על, יידון בין הצדדים וייקבע בהסכם שייחתם ביניהם. אולם ההצעה של אל על אינה מותנת בהסכמה לאותה חלוקה, כך שהיא חלק מגיבוש אפשרי של מתווה עסקה.

אל על מציינת כי היא חברת תעופה גלובלית, הנושאת את דגל ישראל על מטוסיה, וכך נכתב במכתבה "הצעת אל על יוצרת לחברה גרעין שליטה משמעותי ויציב. היא גם מעניקה לחברה (ישראכרט) ולבעלי מניותיה ערך כספי ישיר גדול בהרבה, במונחים מוחלטים, מזה שכבר הוצע להם. שיעור ההחזקה אותו מציעה אל על לרכוש, גדול יותר משיעור ההחזקה האחר שהוצע לחברה (ע"י מנורה, ח"ש)".

אל על: "מחוייבים להשקעה בישראכרט"

אל על מוסיפה כי "שילוב האמור מביא להגדלה משמעותית ביותר של הסכום שייוותר בידי ישראכרט ומעלה את השווי האפקטיבי שלה במסגרת ההשקעה. יותר מכך, שילוב בין החברה ובין אל על ייצור בסיס לחדשנות בתחומי הפעילות של הן, ולהרחבת פעילות החברה לשווקים ולקהלים חדשים".

עוד נמסר כי בעלי השליטה המחזיקים באל על (קני רוזנברג), "מכוח היתר שליטה שהעניקה ממשלת ישראל לאחר בדיקה יסודית ומקיפה. בעלי השליטה הוכיחו את עצמם בשנים האחרונות, ובתקופה קשה מאד, כבעלי יכולת פיננסית גבוהה, כושר ניהולי מוביל, חזון, ולא פחות מכך - מחויבות ציונית וערכית מוחלטת למדינת ישראל".

"כפי שהפכו את אל על לחברת תעופה הפועלת בסטנדרטים הבינלאומיים המובילים, כך הבהירו בעלי השליטה כי הם מחויבים להשקעה בישראכרט, ולקידום פעילותה העסקית בישראל ובחו״ל - ברמה הגבוהה ביותר של ניהול, בקרה וממשל תאגידי מתקדם - כל זאת, תחת עינם הפקוחה של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ורשויות רגולטוריות אחרות".

לפי נתוני אל על נתח כרטיסי האשראי שמונפקים דרך מועדון הלקוחות מהווה אחוזים בודדים משוק כרטיסי האשראי בארץ. העסקה תידרש ככל שתתקדם לקבל את אישור הרגולטורים, לרבות רשות התחרות. כזכור לפני שנה פסל רשות התחרות את מכירת ישראכרט לידי חברת הביטוח הראל, אולם ייתכן והעובדה שאל על שונה מחברות הביטוח שרוצות להשתלט על ישראכרט, עשויה לשחק לטובתה מבחינת הסיכויים לאישור.