זאת התחזית השחורה של גולדמן זאקס למדד הנוצץ בוול סטריט

בגולדמן זאקס צופים שבעשר השנים הבאות, מדד S&P 500 ישיא תשואה נומינלית שנתית של 3% בלבד, הרבה פחות מהעשור הקודם • המשקיעים יחפשו תשואות עודפות בנכסים פיננסים אחרים, אג"ח למשל

מדד s&p 500; בגולדמן זאקס צופים שהתשואות ירדו / אילוסטרציה: Shutterstock
מדד s&p 500; בגולדמן זאקס צופים שהתשואות ירדו / אילוסטרציה: Shutterstock

זה לא ימשך כך: אסטרטגים של גולדמן זאקס מזהירים שלאחר עשור של עליות במדד ה-S&P 500, המניות האמריקאיות לא יצליחו לשמר על ביצועיהן הגבוהים, כך פורסם היום בבלומברג. הסיבה: המשקיעים יחפשו תשואות עודפות בנכסים אחרים, כולל אג"ח.

ההימור המפתיע שלוקח המשקיע המיליארדר נגד השוק האמריקאי  
WSJ | האם ניתן להחזיר לחיים תחנת כוח גרעינית משנות ה-70? 

מדד ה-S&P 500 צפוי להניב תשואה שנתית ממוצעת של 3% בלבד במהלך 10 השנים הבאות, כך עולה מניתוח של אסטרטגים בבנק ההשקעות. זאת בהשוואה ל-13% בעשור האחרון ולממוצע ארוך השנים שעומד על 11%. מתחילת השנה הוסיף המדד 23%. 

בנוסף, בגולדמן זאקס מעריכים שיש סיכוי של כ-70% שהמדד יפגר אחרי אג"ח ממשלתיות. "המשקיעים צריכים להיות מוכנים בעשור הקרוב לתשואות (ממניות) שימצאו בחלק התחתון של טווח הביצועים הרגיל שלהן",  נכתב בדוח של החברה שפורסם לפני כמה ימים.

המניות הגדולות יאבדו את השפעתן על המדד

המניות האמריקאיות נהנו ממגמת עלייה מאז משבר הסאבפריים שפרץ בארה"ב ב-2008, ושהגלובליזציה רק הוסיפה לו אפקט מדבק מאוד. בעקבותיו בנקים מרכזיים הורידו את הריביות לאפס ונקטו באמצעי הרחבה מוניטריים נוספים, אלה הביאו לעליות שערים חדות, הן באג"ח הממשלתיות והן באג"ח הקונצרניות, ואל אלה התווספו ההתייעלות של החברות האמריקאיות, החדשנות הטכנולוגית והתשואה הפנומנלית של ענקיות הטכנולוגיה שמשכו אחריהן את כל השוק. לפי נתוני בלומברג, ה-S&P 500 נמצא בדרך לתת תשואות עודפות ביחס לשאר העולם בשמונה מתוך 10 השנים האחרונות.

האסטרטגים של גולדמן מעריכים שמניות הטכנולוגיה הגדולות, שאחראיות על הזינוק המרשים של המדד השנה, יאבדו מההשפעה הריכוזית שלהן על S&P 500 בעשור הקרוב, והתשואות צפויות להתרחב לסקטורים נוספים. גם אם העלייה תישאר ממוקדת במניות הטכנולוגיה הגדולות, ה-S&P 500 יניב תשואות נמוכות מהממוצע.

למרות זאת, בסקר האחרון של בלומברג, המשקיעים צופים שהעלייה במניות האמריקאיות תימשך עד סוף 2024. תוצאות החברות האמריקאיות נתפסות כגורם המרכזי שמניע את השוק, יותר מאשר תוצאות הבחירות לנשיאות או אפילו המדיניות המוניטרית של הפדרל ריזרב.