העדכון שהשביח את הקרוס אובר הפופולרי. וגם ייקר אותו

הקרוס־אובר רב המכר של ניסאן עבר עדכון תקופתי עם נוכחות כביש משופרת, טכנולוגיות תקשורת מתקדמות ואיכות ייצור מרשימה בתא הנוסעים • אולם המחיר ממשיך להתרחק מהפלח העממי

ניסאן קשקאי 2024 / צילום: יח''צ
ניסאן קשקאי 2024 / צילום: יח''צ

בסוף ספטמבר פרסמה חברת ניסאן היפנית דו"חות כספיים מדאיגים, שהראו כי הרווח התפעולי שלה צנח בחדות. גם המסירות הרבעוניות בארצות הברית ובסין, שני שווקי המפתח של החברה, נחתכו ומניית החברה צנחה. לא מעט אנליסטים אף הביעו חשש, שהיא לא תעמוד בתחזיות הרווח השנתיות שלה, שאותן כבר הנמיכה מוקדם יותר השנה.

מבחן דרכים | קומפקטי, מרשים ולא זול: הרכב שהוא ההחמצה של פולקסווגן
מבחן דרכים | הרכב שעושה צעדים ראשונים בארץ, עם עיצוב הרפתקני ומחיר תחרותי
מבחן דרכים | הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

מאחורי הנתונים האלה ניצב משבר זהות מתמשך. ניסאן הייתה חלוצה עולמית בפיתוח כלי רכב חשמליים להמונים בתחילת העשור הקודם אך לא הצליחה למנף את יתרון הראשוניות. כיום היא מנסה להדביק פערים בשוק, שאותו היא עצמה המציאה. החברה גם מתקשה לשדר ערכי מותג חדים ומובחנים לדור החדש של לקוחות ויש לה היצע דגמים מבוגר יחסית. היא אמנם מייצרת טכנולוגיות הנעה מתקדמות אך אין לה "זהות טכנולוגית" מובהקת, כמו שיש לטויוטה עם הטכנולוגיה ההיברידית.

אחת מנקודות האור העקביות של ניסאן הוא הקרוס־אובר "קשקאי", שמיוצר בבריטניה. הדגם הזה הוביל במשך שנים את המכירות בפלח הקרוס־אובר האירופי שלו וגם הדור החדש שלו, שהושק ב־2021, כבר מסר מעל 300 אלף יחידות. אבל בניסאן לא נותנים למוביל המכירות שלהם לאבד תנופה והשנה מגיעה תורו של עוד עדכון תקופתי לרכב.

עיצוב חיצוני

מחלקת העיצוב החליטה לוותר הפעם על האיפוק והעניקה לקשקאי עיצוב "טכנולוגי" ובעל נוכחות בולטת למרחוק. החרטום עוצב מחדש עם סבכת מצנן גדולה, מושחרת ומרובת אלמנטים, שמשתלבת בפנסי חזית עם עיצוב חדש ומתוחכם.

מאחור זכה הרכב לקבל פגושים חדשים וחלקלקים ופנסים רוחביים עם כיסוי שקוף. אם מוסיפים לכך גוון שונה לגג וחישוקים רחבים ונאים מקבלים רכב שקשה להתעלם ממנו על הכביש למרות שאינו צעיר.

פנים הרכב

גם תא הנוסעים עבר שורה של עדכונים, אם כי פחות דרמטיים. מערך הפיקוד כולל כעת צמד מסכים דיגיטליים גדולים, כולל מסך מולטימדיה רוחבי בגודל 12.3 אינץ'. שניהם חדים, בהירים ומשובצים בגרפיקה מקורית ומציגים את המידע בצורה ברורה גם ללא משקפי קריאה.

ממשק התפעול מסתייע כעת במערכת "גוגל אוטו", שמשדרגת מאוד את חוויית הנסיעה באמצעות ממשק קולי בשפה טבעית. המערכת שולפת מידע מהרשת לבקשת הנהג, מקריאה לו חדשות עדכניות ומעשירה את הזמן בפקקים מבלי צורך להוריד עיניים מהכביש. מי שמכור ל"אלקסה" יקבל תמיכה קולית גם באמצעותה. נקווה, שמערכות כאלה יהפכו לסטנדרט בכל תעשיית הרכב.

הנדסת האנוש מתוכננת היטב עם תנוחת ישיבה גבוהה ומושבים נוחים מאוד, מוט הילוכים קצר ומתוחכם בקונסול המרכזי וגיבוי של מתגים פיזיים גדולים לתפעול מערכות חיוניות כמו מערכת האקלים והקול, שחוסך את הצורך לנבור בתפריטים. יש אפילו מתג קיצור דרך ייעודי לביטול ההתערבות הטורדנית של מערכת השמירה על הנתיב.

רמת האבזור התקני בגרסת ה"טקנה" הבכירה בה נסענו מעניקה לתא תחושה של רכב פרימיום. המושבים עטויים בדיפוני דמוי־עור תפורים בשילובי צבעים נאים, שמכסים גם את החלק העליון של מערך הפיקוד ושל הדלתות. יש גם תאורת אווירה מתוחכמת, גג שמש גדול ומערכת קול טובה.

חבל רק שפריטי אבזור כמו דלת אחורית חשמלית ומושב נהג חשמלי, שהם תקניים כיום בכלי רכב סינים, מסופקים רק בגרסת האבזור הגבוהה והיקרה. גם רמת הגימור גבוהה ומרגישה "יפנית", למרות שהרכב מיוצר בבריטניה, ובידוד הרעשים מצטיין.

מרחב הפנים נותר דומה לזה של הדור הקודם ויענה על הדרישות של ארבעה מבוגרים לא־קטנים פלוס מתבגר. עם זאת בסיס הגלגלים באורך 2.66 מ' בלבד ויש בפלח כלים שמציעים יותר מרווח לרגליים מאחור.

תא המטען הרחב מספק נפח סביר של 480 ליטר אך גם כאן יש בפלח מתחרים עם נפח גדול הרבה יותר, דוגמת סקודה קארוק.

סקודה קארוק / צילום: יח''צ
 סקודה קארוק / צילום: יח''צ

מנוע וצריכת דלק

הקשקאי מוצע בחו"ל עם שלל מנועים, כולל עם הנעה היברידית מלאה. לישראל הוא מגיע כיום רק עם מנוע 1.3 ליטר טורבו עם 156 כ"ס וסיוע היברידי "קל", שמשודך לתיבה רציפה. זהו מנוע נעים ורגוע, שמרגיש קצת עצל בסל"ד נמוך, אלא אם משלבים את מצב התכנות הספורטיבי.

המנוע לא מתנגד לטפס לסיבובים גבוהים כדי לספק דחף חיוני לצורך עקיפה מזדמנת או האצה בעלייה. אבל עם תאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־9.2 שניות הוא לא מעלה את סף הריגוש. הוא מצטיין בשיוט רגוע על הכביש המהיר ומאפשר לשמור על מהירויות גבוהות ללא מאמץ.

תיבת ההילוכים היא אחת הטובות מסוגה והיינו צריכים לבדוק כדי להאמין שמדובר בתיבה רציפה ולא בתיבה כפולת מצמדים. צריכת הדלק המוצהרת עומדת על כ־16 קילומטר לליטר ובנהיגה רגועה ניתן להשיג נתון די קרוב למוצהר.

על הכביש

על הכביש, הקשקאי מכויל לענות על הדרישות הטיפוסיות של לקוחות משפחתיים ושל נהגי ציים. יש לו היגוי קליל, שמסייע לתנועה בעיר, אם כי הוא לא מחזיר יותר מדי מידע מהכביש. המצב הספורטיבי מוסיף לו משקל אך לא בהכרח דיוק. נטיית הגוף בפניות הדוקות סבירה ובסך הכול הרכב מאוד ידידותי לנהגים נטולי אמביציות.

כיול המתלים רך יחסית וספיגת הזעזועים בעיר ומחוצה לה סבירה, אך ספק אם חישוקי ה־19 אינץ' הם הבחירה הנכונה לרכב הזה. בעת מעבר על פסי הרעדה עירוניים המתלה האחורי נוטה לקפץ ולחבוט במרכב בצורה קולנית. שווה לבדוק אופציה של חישוקים מתונים יותר.

טויוטה קורולה קרוס / צילום: יח''צ
 טויוטה קורולה קרוס / צילום: יח''צ

מחיר

כמו רבים מהדגמים החדשים בפלח, גם הקשקאי ממשיך להתרחק משורשיו העממיים והנגישים. גרסת הבסיס עולה כעת 177 אלף שקל ואילו גרסת ה"טקנה" הבכירה בה נהגנו מציבה את המחיר על 200 אלף שקל.

אלה לא מחירים חריגים בפלח בימינו אבל הם מציבים את הרכב בתחרות קשה מול הרבה מאד דגמים וביניהם סינים מאובזרים וזולים יותר דוגמת צ'רי, שאותה משווקת פריזבי בעצמה.