העלאת מס בדרך: כלי הרכב שיתייקרו באלפי שקלים לפחות ב־2025

שוק הרכב הישראלי צועד לעבר אחת השנים הקשות בתולדותיו, עם עליית מסים רוחבית • אולם גם בתוך הפגיעה הכללית ישנם פלחי שוק שהפגיעה בהם תהיה קשה במיוחד • החל מהמכוניות החשמליות ועד כלי רכב מסחריים - אלו "נקודות הכאב" הבולטות

האוצר נערך להעמקת המיסוי בשוק הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
האוצר נערך להעמקת המיסוי בשוק הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בעוד כחודשיים (ינואר 2025) ייכנסו לתוקף שורה של גזירות מס, שעתידות לייקר משמעותית את רוב דגמי הרכב הנמכרים בישראל ואת השימוש בהן. חלק מהגזירות יהיו רוחביות - דוגמת עליית מס הערך המוסף - ואחרות יתמקדו בסקטורים ספציפיים של השוק, כמו מס מסחריות ומס רכב חשמלי. כך, שוק הרכב הישראלי צועד לקראת אחת השנים הקשות בתולדותיו. ננסה למפות כאן כמה מ"נקודות הכאב" הבולטות.

מכה נוספת למחזיקי הרכב החשמלי: הקיצוץ שבוחנים במשרד האוצר
ההימור החדש של יבואניות הרכב הגדולות

מס מסחריות קלות: עוד תרומה ליוקר המחיה

לצד עליית המע"מ ל־18% והפחתת הטבות המס הירוק על כלל כלי הרכב, צפוי להיכנס לראשונה בינואר גם "קנס זיהום". הקנס יעמוד על עד 7,500 שקל על כלי רכב חדשים, שנמצאים בדרגות הזיהום הגבוהות ביותר - קבוצה 14 ובעיקר קבוצה 15.

האוצר מציג את המהלך כמעין "מס יוקרה סביבתי", שמכוון בעיקר ללקוחות שרוכשים רכבי יוקרה עם מנועים גדולים או רכבי פנאי עם מנועים בזבזניים בדלק, אולם הוא עתיד לפגוע נקודתית גם בפלח המסחריות הקלות והטנדרים. פלח זה הוא אחד הסקטורים "היצרניים" והחיוניים בשוק הישראלי. כלי הרכב הללו הם "חוט השדרה" של עסקים קטנים, נותני שירותים ושל ציי רכבי שירות ולוגיסטיקה. הטנדרים ספציפית הם כלי עבודה חיוניים של חקלאים, קבלנים ועובדי שטח.

בדיקת גלובס מעלה שבערך 85% מכלל הדגמים המסחריים הקלים שנמכרים בישראל מצוידים במנועי דיזל או במנועי בנזין "קלאסיים", ללא סיוע חשמלי, ומשתייכים לקבוצת הזיהום הגבוהה ביותר, קבוצה 15. חלקם בקבוצה הזו גדול בערך פי שלושה מחלקם בכלל מסירות הרכב החדש בישראל.

המשמעות היא שכמעט כולם צפויים לספוג בינואר "קנס סביבתי" ממוצע של כ־5 אלף שקל. זה אולי נסבל ברמת הרכישה הבודדת אבל כאשר מדובר בחברות ובציים, שרוכשים אלפי יחידות כל שנה, מדובר בהתייקרות משמעותית. נזכיר שעליית המחירים הזו תצטרף לעלייה הצפויה בבלו הדלק, שגם ממנה עתידים להיפגע במיוחד כלי רכב מסחריים.

לקבוצת המסחריות יש עוד מאפיין ייחודי בהשוואה לרכב פרטי: היא מיועדת לייצר הכנסות לעוסקים ולכן יש לה ממשק ישיר לצרכנים. לפיכך סביר להניח שתוספת העלויות תתגלגל ישירות למחירי הסחורות והשירותים ותתרום ליוקר המחיה.

תיאורטית, עוסקים יכולים לרכוש מסחריות קלות (מתחת ל־3.5 טון) עם הנעה "ירוקה", דוגמת הנעה חשמלית, ולהימנע מהקנס. אולם נכון להיום היצע המסחריות החשמליות הקלות בשוק הישראלי הוא מזערי, מחירן יקר ולרובן יש טווח מוגבל יחסית - כך שהם לא קוסמים לצרכני נסועה "כבדים", שעוברים מאות רבות של קילומטרים ביום עבודה. יתר על כן, מסחריות חשמליות לא זוכות לשום הטבת מס בהשוואה לכל רכב חשמלי פרטי. כלומר, גם הן יספגו בינואר את עליית מס הקנייה החדה בפלח ואת ביטול הטבת האגרה (ראו סעיף נפרד).

המכוניות החשמליות: מכה משולבת

את עיקר "מכות המיסוי" בינואר צפוי לספוג סקטור המכוניות החשמליות, שהיה בשלוש השנים האחרונות מנוע הצמיחה הפעיל ביותר של השוק. המכה המשולבת כוללת את עליית המע"מ, ביטול הטבת ביטוח החובה ועלייה חדה במס הקנייה.

בטיוטה של תוכנית התקציב, שהוצגה החודש לעיון הציבור, אין שום אזכור להמשכיות ההטבה על כלי רכב חשמליים, למעט "פטור" מהקיצוץ של 4 אלף שקל בזיכוי המס הירוק, שאותו יספגו שאר כלי הרכב. המשמעות היא שאם הנוסח הזה יאושר ככתבו וכלשונו, בינואר תהיה עלייה במס הקנייה על חשמליות מ־35% כיום ל־83%.

ניתן להניח שלפחות חלק מעליית המחיר בפלח "תיספג" על ידי יבואנים או יצרנים, שלא ירצו להישאר מחוץ למשחק. אפשר גם להניח שלפחות בשני הרבעונים הראשונים, התייקרות כלי הרכב תהיה רק במחירונים ולא בפועל. זאת בשל מלאים מסיביים, שישוחררו ממכס "במס הישן" עוד ב־2024.

אבל בטווח הבינוני־ארוך, חצי שנה קדימה ואילך, צפויות המסירות בפלח הזה לספוג מכה אנושה עם התייקרות בשיעור דו־ספרתי של רוב דגמי הרכב החשמליים "העממיים". אם משלבים זאת עם המיתון הצפוי, נראה שכל הפלח החשמלי עם טווח נסיעה סביר (400 ק"מ ומעלה) יתרחק מהישג יד של לקוחות המעמד הבינוני, שבו נמצאים עיקר הלקוחות לדגמים החשמליים בטווח המחיר של 140־170 אלף שקל.

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock
 כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

לפיכך, החל מהמחצית השנייה של 2025 אפשר לצפות למלחמת הישרדות קשוחה בפלח הרכב החשמלי "העממי". מי שיצליח לשרוד אותה יהיו מותגים שהיצרנים או היבואנים שלהם יהיו מוכנים "להתאבד" כדי להשיג חדירה ראשונית מכובדת לשוק הישראלי, או כדי לשמור על נתח השוק הקיים שלהם. מה יקרה לשאר? נצטרך לחכות ולראות.

כלי הרכב מסין: פגיעה חלקית

חדירת כלי רכב מתוצרת סין לישראל היא סיפור הצלחה חריג אפילו במונחים בין־לאומיים, והיא עומדת כיום על כמעט 25% מהמסירות השנתיות, פי חמישה מאירופה למשל. אבל החשמליות תופסות בערך 85% מכלל המסירות "הסיניות", ואלו, כאמור, צפויות לספוג פגיעת מס רוחבית שתשליך ישירות על נתח השוק "הסיני" בישראל.

הפגיעה הצפויה לא תהיה טוטאלית. חלק גדול מהלקוחות, שרגישים להוצאות הדלק, בעיקר ציים, עשויים לפנות לדגמים זולים עם הנעה "מחושמלת", הייבריד ופלאג־אין. אמנם לכלי הרכב הללו כבר אין שום הטבות מס בישראל, אבל לאחרונה החלו להופיע בשוק דגמים סינים "ירוקים", במחירים הגיוניים (בהשוואה לחלופות מערביות).

התהליך כבר החל עם מותגים כמו MG מבית SAIC, שהשיקה החודש דגם עירוני אסטרטגי עם הנעה היברידית ומחיר של פחות מ־128 אלף שקל. הוא יימשך עם שורה של דגמי פלאג־אין, שיושקו בשנה הבאה על ידי צ'רי ועל ידי המותג Jaecoo, גם הוא מבית צ'רי.

בעשור האחרון הקפידה ישראל להציג בכל פורום בין־לאומי מכובד את שיעור החדירה המרשים של כלי רכב מופחתי זיהום. זה בהחלט הישג סביבתי מכובד, אולם שיעורי החדירה האלה הושגו ב־15 השנים האחרונות במידה רבה תודות להטבות המס הירוקות, שהוזילו ועודדו את הרכישה של כלי עם הנעה אלטרנטיבית על ידי הציבור הרחב.

לא ברור מה יהיה לישראל להציג בפורמים עתידיים. ב־2025 ישראל תהיה אחת המדינות המפותחות הבודדות שלא מעניקות תמריץ משמעותי לרכישת רכב חשמלי נטו או לרכישת מכוניות היברידיות ופלאג־אין. יתר על כן, שיעור המס על מכוניות חשמליות, כ־83% פלוס מע"מ, יהיה הגבוה בעולם בכלל.