בעלי רכב צמוד ישלמו יותר, ומה יקרה למחירים של דגמי הבנזין?

מס הקנייה על המכוניות החשמליות יעלה והאגרה השנתית תתייקר • על דגמי הבנזין וההיברידיות יוטלו גזירות חדשות • וגם מקבלי הרכב הצמוד מהעבודה ישלמו הרבה יותר

השינויים בענף הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השינויים בענף הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רכב חשמלי: עלייה במס קנייה ובאגרה השנתית

לרבים נראה שכלי הרכב החשמליים "ניצלו" ברגע האחרון מגזירת מס של 83%, שאמורה הייתה להיות ברירת המחדל בינואר 2025. במקום זאת מס הקנייה עליהם יעלה מ-35% ל-45% "בלבד". אבל מעבר לעובדה שזה עדיין שיעור מס מהגבוהים בעולם על רכב חשמלי, יש למהלך עוד "טוויסט" הפחתת התקרה השקלית להטבת המס מ-50 אלף שקל כיום ל-35 אלף שקל מינואר.

בדרך למהפך בשוק הרכב יד שנייה: כבר אין ביטוח מפני ירידת ערך 
האח הקטן והמכונית האירופאית שיורדת אל העם: החשמליות הזולות שבדרך לישראל 

המשמעות היא, שעבור דגמי רכב חשמליים רבים בטווח מחיר של 170-300 אלף שקל, כולל דגמי ביניים פופולריים כמו טסלה, XPENG ועוד, מס הקנייה האפקטיבי עתיד להיות קרוב יותר ל-60%. לפיכך דגמים רבים עתידיים להתייקר באלפי שקלים ב-2025, חלקם בשיעור של למעלה מ-10,000 שקל.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הנחמה, הזמנית, היא שבארץ יש כבר מלאי של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים, ששוחררו מהמכס במס הקנייה הנוכחי, כך שלפחות במחצית הראשונה של השנה ההתייקרות תהיה בעיקר פורמלית, ותורגש במחירונים.

כשאלה יסתיימו תורגש מלוא "המכה" של מס הקנייה.

אבל זה לא הכול. בינואר גם תגיע לקיצה ההטבה באגרת הרישוי לרכב חשמלי. לפיכך האגרה של רוב הדגמים הפופולריים בשוק תזנק מכ-500 שקלים לכ-2,500 שקל עד 3,500 שקל לערך, כאשר בחשמליות יוקרתיות הקפיצה תהיה די דרמטית.

בנזין, דיזל, הייבריד ופלאג־אין: עליית מס עקיפה וישירה

ההתייקרות הרוחבית בשוק הרכב לא פוסחת בינואר גם על מכוניות הבנזין, הדיזל, ההייבריד והפלאג-אין. גם כאן הפגיעה לא תתבצע במס הקנייה במישרין, אלא בעקיפין, באמצעות הקטנת הטבת המס הירוק.

כל כלי הרכב הנמכרים בישראל מקבלים "ציון ירוק" בהתאם לרמת הזיהום שלהם, שמחושבת על פי נוסחה שמשקללת ומתמחרת את המזהמים שהן פולטות. בהתאם לציון הירוק הן מחולקת ל-15 קבוצות, ומקבלות הטבה מדורגת במס הקנייה (שמשלם היבואן) כאשר הקבוצות הנמוכות ו"הירוקות" ביותר מקבלות את מלוא ההטבה, שעמדה בשנה החולפת על כ-18 אלף שקל, ואילו המכוניות המזהמות ביותר קיבלו עד היום הטבה מזערית, או בכלל לא.

אבל בינואר 2025 תפחת תקרת ההטבה בכ-4,750 שקל, כלומר המכוניות הירוקות ביותר, בעיקר היברידיות ופלאג-אין, יקבלו כעת עד 14 אלף שקל לכל היותר, וההטבה תקטן באופן יחסי גם בקבוצות הפופולריות יותר, ברמות הזיהום 3 עד 10. זה לבדו שקול לעלייה לא מבוטלת במס הקנייה.

אבל זה לא הכול. להבדיל משנים עברו, הקבוצות המזהמות ביותר, 14 ו-15, יקבלו כעת גם "קנס זיהום" במס הקנייה, שינוע בין כ-1,700 שקל ועד 7,500 שקל, בהתאם לציון הירוק שלהם. ולמי שנדמה שזהו "מס שולי", שיוטל בעיקר על רכבי יוקרה עם מנועים גדולים ומזהמים, נזכיר שבקבוצה 14 ו-15 נמצאים הרבה מאוד דגמי קרוס-אובר משפחתיים פופולריים בטווח המחיר של 170-200 אלף שקל, שגם חלקם יתייקרו כעת לא במעט.

אם לא די בכך, גם הנוסחה לחישוב הציון הירוק עתידה להיות מחמירה יותר בתחילת 2025, כך שדגמים רבים "יזוזו" לקבוצות זיהום גבוהות יותר, והטבת המס עליהן תקטן. כל זה יבוא לידי ביטוי בהתייקרות של אלפי שקלים במחירוני 2025, שתפגע בעיקר במכוניות העממיות והירוקות ביותר, עם מנועי בעירה פנימית, וברוכשים שלהן, הן הפרטיים והן בציים. וכל זה עוד לפני העלאת הבלו על בנזין, שנבחנת כיום, בינתיים כתוכנית מגירה.

מהמסחריות הקלות: בקבוצות זיהום 14־15

מתחילת 2025 כל רוכשי המסחריות יזכו ל"סיכול ממוקד". הסיבה היא, שבערך 99% מהמסחריות הקלות (עד 3.5 טונות) שנמכרות בישראל, נמצאות בקבוצות הזיהום הגבוהות, קבוצה 14 ו-15. רובן מצוידות במנועי דיזל, שמציבים אותן בתת-קבוצת הזיהום העליונה שבתוך קבוצה 15, שכעת תחטוף "מס זיהום" של כ-7,500 שקל.

כלומר, לדגמים רבים בקטגוריה מצפה התייקרות משמעותית במחירוני 2025.

חשוב לציין, שבניגוד לרוכשי רכב פרטי, לרוכשי המסחריות אין אלטרנטיבות "ירוקות", למעט קומץ של דגמים חשמליים. אבל מנגנון מס הקנייה של הרכב החשמלי לא מעניק שום הטבת מס מיוחדת למסחרית חשמלית קלה בהשוואה ל"סתם" חשמלית פרטית, כלומר גם הן עתידות לספוג עלייה במס הקנייה ל-45%, והתייקרות של האגרה השנתית.

נהגי הציים: הרכב הצמוד מתייקר

כל ההתייקרויות הללו יפגעו גם בכיסם של בעלי רכב צמוד. לקוחות ציים חדשים, שמקבלים רכב חשמלי, ישלמו כעת לחברות הליסינג תשלום חודשי מוגדל בשל התייקרות כלי הרכב במחירוני היבואנים, אפילו אם היא תהיה "על הנייר". יגדל גם תשלום מס שווי השימוש החודשי שלהם למדינה, מכיוון שהמס הזה נגזר כאחוז ממחירי המחירון הרשמיים של היבואנים.

נוסף על כך, חברות הליסינג יגלגלו למחיר חוזי הליסינג של לקוחות החשמליות גם את האגרה השנתית המוגדלת, וזה ישפיע הן על לקוחות קיימים והן על לקוחות חדשים. הוסיפו לכך את המע"מ (בקטנה) ואת הצפי להתייקרות מחירי הטעינה.

מקבלי רכב צמוד עם מנועי בנזין, הייבריד ו"פלאג אין", שיחליפו רכב ב-2025, ייענשו גם הם במחירי ליסינג גבוהים יותר, שנגזרים מהתייקרות כלי הרכב החדשים, וישלמו שווי שימוש גבוה יותר. כל זה יתבטא בפגיעה רב-ממדית בכיסם, ומכיוון שבמקרים רבים המעסיקים הם אלה שמגלמים את תוספת ההוצאות, אפשר להניח שגם כאן ההוצאות יתגלגלו בסופו של דבר ללקוחות.

שורה תחתונה

לא יישאר כמעט כלי רכב שלא יתייקר בעקבות הגזירות - הרוחביות והמגזריות