מי שהאמין בה הרוויח בגדול: מניית אלקטריאון וירלס , של החברה המפתחת טכנולוגיית כביש חכם אשר טרם רשמה הכנסות משמעותיות, זינקה בשנה החולפת בכמעט 300%. שווי השוק של החברה נושק כבר ל-2.8 מיליארד שקל, מה שהפך מספר בעלי מניות מרכזיים בה לבעלי הון של מאות מיליוני שקלים כל אחד, לפי שעה "על הנייר".
● מניית צים זינקה השנה ב־145%: מה צופים האנליסטים בדוחות
● עסקת הענק של משרד הביטחון: רכש מערכות לייזר בכ-2 מיליארד שקל
שניים מאותם משקיעים מוכרים בשוק ההון מעסקים שיזמו בתחומים שונים לגמרי. הראשון הוא רן בלינקיס, ממייסדי רשת חנויות הנוחות AM:PM, והשני הוא צחי חג'ג' מבעלי השליטה בקבוצת הנדל"ן היזמי חג'ג', שהוא כיום בעל המניות הגדול באלקטריאון.
אלקטריאון, שנוסדה על ידי אורן עזר המשמש כיום כיו"ר ומנכ"ל החברה, ושותפו חנן רומבק ואחרים, פיתחה טכנולוגיה שנועדה להטעין רכבים חשמליים תוך כדי נסיעתם. החברה מבצעת כיום שיתופי פעולה שונים עם גופים בענף הרכב, בעיקר בארה"ב ובאירופה.
כלל ביטוח - בעל עניין
בעלי המניות בחברה, שהחלה להיסחר בת"א בשנת 2018 דרך מיזוג לשלד בורסאי, ראו רכבת הרים במחירה בשנים האחרונות. מאז השפל בדצמבר 2022, המניה המריאה ב-662% על גלי טרנד הרכב החשמלי. ועדיין, מחירה נמוך בכשליש לעומת השיא שרשמה לפני כשלוש שנים. שווייה הגבוה מקנה למניית אלקטריאון מקום במדד ת"א 90, כאשר מחזור המסחר הממוצע בה עומד על 6.5 מיליון שקל.
רן בלינקיס מחזיק כיום כ-7% ממניות אלקטריאון (דווח לראשונה כבעל עניין באוקטובר 2021) שברכישתן השקיע על פי ההערכות כ-100 מיליון שקל. בשפל, צלל שווי מניותיו לכ-30 מיליון שקל בלבד, אך לאחר הזינוק האחרון שווה החזקתו כמעט 200 מיליון שקל - מה שמשקף לו רווח על הנייר של קרוב ל-100% על השקעתו. בלינקיס, נזכיר, מכר בשנת 2006 (יחד עם אחיו גל ושותפם גיא אדרי) את רשת המרכולים התל אביבית שהקימו, AM:PM, לחברת תחנות הדלק דור אלון תמורת כ־150 מיליון שקל. מאז אותו אקזיט מתמקד בלינקיס בפיתוח של עסקי נדל"ן בתחומי המגורים, המשרדים והמסחר ברחבי ת"א (באמצעות חברת סיטי בוי).
אשר ליזם הנדל"ן צחי חג'ג', זה הוביל בחודש יוני 2022 קבוצת משקיעים שרכשה מניות אלקטריאון בהנפקה פרטית שבוצעה לפי מחיר למניה של 70 שקל. בהמשך הגדיל את השקעתו בחברה ובסך הכול רכש מניות בסכום המוערך בכ-100 מיליון שקל. נכון להיום הוא מחזיק ב-14.3% מההון של אלקטריאון בשווי שוק של כ-400 מיליון שקל - פי 4 מעלות ההשקעה. אגב שווי זה גבוה משווי החזקותיו בקבוצת הנדל"ן חג'ג', בה הוא שולט עם אחיו עדו, העומד על 314 מיליון שקל (כ-30% מההון).
בעל מניות גדול נוסף שהאמין באלקטריאון מתחילת דרכה הוא ירון יעקובי, הפועל בעיקר בתחום ההשקעות בנדל"ן בארה"ב. יעקובי מחזיק 7.7% ממניות החברה בשווי שוק של 214 מיליון שקל. מקרב המוסדיים בישראל ישנו גוף אחד שהוא כיום בעל עניין באלקטריאון - כלל ביטוח, שבידיו כ-7% ממניות החברה בעיקר דרך קופות הגמל שהוא מנהל, בשווי של כמעט 200 מיליון שקל. צמד יזמי החברה ומנהליה, עזר ורומבק, מחזיקים כל אחד 13.4% ממניות אלקטריאון, בשווי של יותר מ-370 מיליון שקל כל אחד.
"שרפה" מאות מיליונים
מבחינת הביצועים העסקיים שלה, את המחצית הראשונה של השנה סיכמה אלקטריאון עם הכנסות של 19 מיליון שקל, כפול מהתקופה המקבילה אשתקד (ולעומת הכנסות של 23 מיליון שקל בכל 2023). ההכנסות נבעו מהכרה בפרויקטים שמבצעת החברה בגרמניה, ישראל, צרפת וארה"ב. בשורה התחתונה אלקטריאון עדיין מפסידה - 37 מיליון שקל במחצית, בדומה לתקופה המקבילה, בעיקר על רקע הוצאות מחקר ופיתוח כבדות (27 מיליון שקל). מאז היווסדה בשנת 2013 "שרפה" החברה כ-360 מיליון שקל.
למרות שהיא רושמת הפסדים בקצב של 60-70 מיליון שקל בשנה, הרי שבסוף חודש יוני היו בקופתה מעל 90 מיליון שקל. זאת משום שהיא מצליחה לגייס עוד ועוד השקעות לתוכה. כך, בספטמבר האחרון ביצעה אלקטריאון הנפקה פרטית של מניות תמורת 50 מיליון שקל, ליצרנית רכב שהיא מנועה מלפרסם את שמה. בנוסף העניקה החברה בעבר אופציות לכלל ביטוח במחיר מימוש שנמצא לדברי גורמים בסביבתה עמוק "בתוך הכסף". במידה שהאופציות ימומשו למניות יזרמו לחברה עוד כ-50 מיליון שקל. כך שבקופת אלקטריאון יש די מזומנים לכשנתיים של פעילות.
אלקטריאון מגדירה עצמה כחברת טכנולוגיה השואפת לסייע בהאצת המעבר לתחבורה חשמלית. החברה פיתחה טכנולוגיית הטענה אלחוטית ייחודית, כולל את תשתית הטעינה בכביש, החומרה בצד הרכב ותוכנה מבוססת ענן. הטכנולוגיה הזו נועדה לאפשר טעינת רכב חשמלי בצורה מהירה ובטוחה, להגדיל את טווח הנסיעה, להקטין את העלויות הכוללות הקשורות לאחזקה, ולספק אפשרות למפעילי ציי רכבים חשמליים לבזר את צריכת האנרגיה שלהם באופן שיאפשר את צמצום גודל הסוללה.
למרות השנה הקשה שעברה על ישראל בשל המלחמה, הצליחה אלקטריאון לפתח ולשמור על שיתופי הפעולה שלה ברחבי העולם, ביניהם גם במדינה כמו נורבגיה שם יש לה פרויקט להקמת כביש חכם עבור חברת אוטובוסים עירונית. שיתוף פעולה נוסף הוא עם חברת המשלוחים UPS בארה"ב להטענת רכבים חשמליים במחסני החברה. בארץ היא נבחרה כספקית יחידה לביצוע פרויקט טעינה אלחוטית עבור חוצה ישראל למסלולי המטרונית.
במסגרת שיתוף פעולה עם יצרנית החלפים לרכבים דנסו היפנית, השקיעה זו באלקטריאון 10 מיליון דולר בשנה החולפת והפכה לבעלת מניות. דנסו פוצלה מטויוטה, המחזיקה ב-25% ממניותיה כיום.
בחברה גם שואבים עידוד מדבריו של אילון מאסק, בכנס המתוקשר של ענקית הרכב החשמלי טסלה שבשליטתו מלפני שבועיים, שבו נחשף דגם ה"רובוטקסי". מאסק ציין כי המוניות הללו ייטענו מכבישים חשמליים, מה שעשוי לספק בוסט נוסף לתחום הפעילות של אלקטריאון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.