אייר חיפה, חברת התעופה הישראלית החדשה, נאלצת לדחות שוב את מועד תחילת הפעילות שלה משדה התעופה בחיפה, ולהמשיך להפעיל את טיסותיה מנתב"ג במקום. ביום שני עדכנה החברה כי תחל להמריא מחיפה ב־1 בדצמבר‚ בכפוף למצב הביטחוני.
● הפיילוט של בריטיש איירווייז נכשל, ומגלה מה באמת עוצר חברות מלטוס לישראל
● הייטקיסט ובכירי משק הקימו חברת תעופה חדשה. מה יקרה למחירים?
במקור, אייר חיפה תכננה לפעול מהשדה הצפוני מיד עם תחילת פעילותה בסוף ספטמבר, ולאחר מכן דחתה את הפעילות בו לשבוע הנוכחי, מה שלא צלח בעקבות המשך סגירת המרחב האווירי מחיפה צפונה שהחלה לפני כחודש.
40 דולר לכיוון
כיום החברה מפעילה ברציפות טיסות פנים מנתב"ג לשדה התעופה ברמון וטיסות בינלאומיות לשדה התעופה בלרנקה שבקפריסין. החברה מתגברת כעת את הקו ללרנקה, ובמהלך חודש נובמבר תפעיל עד שש טיסות יומיות במחירים החל מ־39 דולר לכיוון ו־98 דולר הלוך ושוב.
בדצמבר, לאחר המעבר המתוכנן לשדה בחיפה, המחירים מעט גבוהים יותר, ככל הנראה בשל עליית הביקוש לטוס בחופשת החנוכה: כרטיס מחיפה ללרנקה יעלה החל מ־89 דולר, והחל מ־178 דולר הלוך ושוב. נדגיש כי אלה המחירים ההתחלתיים, והם משתנים בהתאם להיצע, לביקוש ולמועד הטיסה, כנהוג בענף התעופה.
בכך החברה מצליחה לייצר אלטרנטיבה לחברות התעופה הישראליות המתחרות, כמו אל על למשל, שמשווקת כרטיסים במחיר אחיד של 199 דולר ללרנקה מאז אוגוסט האחרון. מבדיקה באתר החברה עולה כי ניתן לרכוש גם כרטיסים החל ממחיר 168 דולר הלוך ושוב לחודשים נובמבר ובדצמבר.
אייר חיפה - שבין מייסדיה נמנים היזם ומייסד חברת הסייבר פאלו אלטו נטוורקס, ניר צוק (בעל המניות המרכזי) - לא מופיעה במנועי החיפוש הסטנדרטיים. למעשה, כרטיסי טיסה ניתן להזמין באתר החברה בלבד. כחברת לואו קוסט, ההערכה היא שהחברה מעוניינת לחסוך בהוצאות על אתרי התיווך, שגובים עמלות גבוהות עבור הזמנות כאלה. כמו כן, סוכני נסיעות עמם שוחחנו מעידים כי הם לא משווקים כרגע את טיסות החברה, למרות אמינותה הגבוהה כחברה ישראלית.
סימן עובדיה, מנכ"ל חברת קרוז תור, מסביר כי "הצעד לא בהכרח חריג. חלק מהחברות בוחרות לשווק כרטיסים רק באתר הרשמי שלהן, במיוחד בשלב ההשקה, כדי לשמור על קשר ישיר עם הלקוחות ולנהל את השירות באופן אישי יותר. יתרון לקהל הוא גישה ישירה למידע ולמבצעים ייחודיים. מצד שני, ישראלים מעדיפים להשוות מחירים דרך אתרי תיווך כמו סקיי סקנר, ולכן חברות רבות אכן בוחרות לשווק גם דרכם במוקדם או במאוחר".
לנוסעים לוקח זמן לעכל
בשעה שהיצע החברות שטסות לישראל נמוך מתמיד, ולרנקה הופכת ליעד מרכזי ממנו טסים לטיסות המשך, ניתן להניח כי המטוסים של חברת הלואו קוסט החדשה יתמלאו עד אפס מקום, אולם ייתכן שלא כך הדבר. נוסעים במספר טיסות של אייר חיפה מדווחים לגלובס כי למרות הביקושים הגבוהים לטוס, עדיין נותרו מקומות על המטוסים. מטעם החברה נמסר כי "הפעילות בתקופת החגים הייתה משביעת־רצון. חגים מאופיינים בכיווניות - טיסות ללרנקה לפני סוכות היו מלאות, וכך גם כל החזרות מלרנקה בעשרת הימים האחרונים והקרובים".
עובדיה אומר כי הקהל הישראלי "ידוע כפתוח לשינויים" ומוכן לבחון חברות תעופה חדשות שנכנסות לשוק המקומי. "חשוב לציין", הוא מוסיף, "שבשוק התעופה קיימת דרישה ברורה לאמינות ועמידה בתקני בטיחות ושירות גבוהים, וישראלים מחפשים זאת גם אצל חברות חדשות. כאשר חברות חדשות עומדות בסטנדרטים האלה, לקוחות ישראלים נוטים לתת אמון ולהישאר לקוחות לאורך זמן".
אייר חיפה התחילה לפעול בעיצומו של גל ביטולי טיסות, ובחברות התעופה הישראליות המתחרות מדווחים כי גם בעת הזו, הביקושים לטוס ללרנקה נותרו גבוהים והפכו אותה לנקודת מעבר מרכזית לטיסות המשך. זאת ככל הנראה בשל הריבוי היחסי של חברות שטסות לשם מישראל, בהן החברות הישראליות, לצד בלו בירד וטוס שנמצאות בבעלות ישראלית חלקית. לצד זאת, בחודש נובמבר יורדים הביקושים לטוס ביחס לחגים, וגם בחברות תעופה מתחרות ניתן לראות מושבים פנויים בחלק מהטיסות.
קטנים וחסכוניים בדלק
אייר חיפה פועלת במודל לואו קוסט, באמצעות שני מטוסים צרי־גוף מסוג ATR 72-600 עם 72 מושבים. קצת כמו אוטובוס אווירי, הם מכילים שני מושבים בכל אחד מצדי המטוס, אחד במעבר ואחד ליד חלון. נוסעים מעידים בפני גלובס כי המושבים חדשים ונקיים, וכי חוויית הנסיעה נעימה.
כדי להצליח, חברות לואו קוסט צריכות להגיע להיקף פעילות גבוה במהירות. לשם כך הן צריכות טרמינל שיכול להכיל מספיק נוסעים, ומטוסים שיכולים להכיל הרבה נוסעים. במטוסים של חברות לואו קוסט אחרות לרוב יש כ־180 מושבים, וככל שיש יותר נוסעים, כך גובר הסיכוי שלהן להיות כדאיות כלכלית.
מטוסי הטורבו־פרו אומנם חסכוניים בדלק, אך היכולת של חברה להכניס כסף מוגבלת כשיש מעט נוסעים, ועלויות התפעול של מטוס כזה כוללות בין היתר גם שני טייסים ושני דיילים.
למרות השיבושים בתוכניות, ייתכן כי ההפעלה מנתב"ג באה לטובת החברה, ואף תסייע בחשיפה שלה לנוסעים. אולם מיקי שטרסבורגר, מייסד שותף ומשנה למנכ"ל אייר חיפה, מדגיש כי "אייר חיפה היא חברת התעופה של הצפון, והמודל העסקי שלה מותאם בראש ובראשונה לפעילות מחיפה. ברגע שיתאפשר, החברה תעתיק את פעילותה מנתב"ג לנמל הבית בצפון".
עוד מסר כי שטרסבורגר "החברה משווקת את כרטיסי הטיסה שלה בהתאם לאסטרטגיית ההפצה שלה ושיקוליה המסחריים. השיקול המנחה הוא למקסם את התועלת ללקוח - בין השאר באמצעות הוזלת כרטיס הטיסה ככל הניתן. זה בא לידי ביטוי, למשל, בציוד חסכוני בדלק ובהפצה דיגיטלית ללא תשלום עמלות לאתרים. זה מאפשר להפעיל טיסות גם כשיש כיווניות חריפה בתנועה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.