הבינה המלאכותית הגיעה לאפל, ויש לה עוד דרך ארוכה לעשות

בימים האחרונים השיקה ענקית הטכנולוגיה - באיחור לעומת המתחרות - את הגל הראשון של פיצ'רים ממשפחת ה-Apple Intelligence למכשירי האייפון • שימוש בהם מלמד שזו התחלה טובה, אך לא מספקת • בדיקה טכנולוגית

יישומי הבינה המלאכותית הגנרטיבית של אפל / צילום: יחצ אפל
יישומי הבינה המלאכותית הגנרטיבית של אפל / צילום: יחצ אפל

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

הבינה המלאכותית מחוללת שינויים בתעשיות רבות, ובשנה האחרונה גם יצרניות הסמארטפונים עמלות על הכנסת הבינה המלאכותית היוצרת למכשירים, כדי להפוך את השימוש בהם לאטרקטיבי יותר.

בניגוד למתחרות, ענקית הטכנולוגיה אפל ידועה בכך שהיא לוקחת את הזמן, כדי להתכונן להשקה. בימים האחרונים החברה השיקה את הגל הראשון של פיצ'רים ממשפחת ה-Apple Intelligence למכשירים שלה, במסגרת עדכון הגרסה iOS 18.1. ניסינו את הפיצ'רים השונים, וחזרנו עם מסקנה ברורה: זוהי רק ההתחלה. 

מחכים לאנבידיה: הדוח שעשוי לפתור את הבעיה של ענקיות הטק
רבעון סוער לאפל: מכירות האייפונים זינקו, מס עתק פגע ברווח הנקי

החידוש העיקרי: עצם הכניסה ל-AI

אמנם היה אפשר לצפות שאחד הפיצ'רים יהיה החידוש המרכזי, וללא ספק אפשר למצוא אחד כזה, אבל אם נאמר את האמת, משתמשי אפל צריכים לשמוח על כך שאפל התחילה להכניס בינה מלאכותית גנרטיבית למכשיריה, ולקוות שזה מה שיתחיל לשנות את הכף.

בשנה האחרונה צרכני אנדרואיד כבר נהנים מפיצ'רים שונים בתחום, ואילו אפל מתחילה רק עכשיו את המסע המתחרה שלה. זה עדיין רחוק מלהיות טוב או מלא: הפיצ'רים המדוברים זמינים רק באנגלית בעוד השפה העברית אינה נתמכת כעת, ומשמעות הדבר היא שיהיו פיצ'רים שיעבדו באופן חלקי. בנוסף, השימוש הפיצ'רים כרגע מבוסס על רשימת המתנה, כלומר יש להגיש "בקשה" בהגדרות, כדי לקבל גישה.

היתרון הבולט: הקלטות שיחות ותמלול

מבין כל הפיצ'רים שהם בליבת הבינה המלאכותית הגנרטיבית, יש אחד שתפס את העין - הקלטת השיחות ותמלול. עד כה, משתמשי אפל ידעו שאין להם אפשרות להקלטת שיחות מובנית במכשיר, משום שהחברה התרחקה מכך כמו מאש. כעת, הודות לבינה המלאכותית וליכולות העתידיות שיהיה אפשר להריץ על הסאונד, החברה מכניסה פיצ'ר מובנה של הקלטת שיחות.

בצורה השטחית ביותר, הפיצ'ר עצמו עובד מעולה. אלה לא רק ההקלטות עצמן, אלא גם השמירה בפתקים במכשיר ואף תמלול - אם עשיתם את השיחה בשפה האנגלית. עם זאת, הפיצ'ר לא רלוונטי עבור כולם - שכן בתחילת ההקלטה ובסופה נשמעת הודעה מוקלטת מסירי, שהשיחה מוקלטת או שהשיחה הפסיקה להיות מוקלטת. משמע, הצד השני יודע בהכרח שהוא מוקלט, מה שעשוי למנוע מאנשים להשתמש בשירות הזה.

המחק החכם: מה שלא צריך בתמונה

הרבה מהפיצ'רים שאפל מציעה כעת כבר הושקו או הוצגו על ידי המתחרים שלה. אך האם היא מצליחה להתחרות בפיצ'ר שקיבל כבר עדכונים? הפיצ'ר הראשון שרלוונטי לשאלה זו הוא הניקוי החכם. אם יש לכם תמונה עם אובייקטים שהייתם מעדיפים להסיר אותם, תוכלו לסמן ולבקש מהבינה המלאכותית הגנרטיבית למחוק. הפיצ'ר הזה נמדד בשני חלקים: בזיהוי האובייקט שרוצים למחוק והסימון המדויק שלו, ואחרי המחיקה - איך הכלי ממלא את החסר.

בפועל, הפיצ'ר עצמו עובד טוב אבל רחוק מלהיות מושלם. הוא מזהה כמו שצריך את האובייקט ומסמן אותו, אבל המילוי יכול להיות משמעותית טוב יותר. זאת אומרת, הוא יודע להתמודד עם תמונות קלות, ברורות ומובחנות, אבל כשהתמונה מתחילה להיות מסובכת יותר, זה השלב שהכלי ימציא המצאות ויעשה "חורים" שלא במקום.

ניסוח: סיוע עם טקסטים

לא מעט אנשים משתמשים כיום בבינה המלאכותית לעזרה בכתיבה. גם אפל מציעה סיוע כזה, גם אם הוא מאוד ראשוני ורק בשפה האנגלית. כך, למשל, אפל מציעה הצעות תגובה להודעות שקיבלתם, לפי ההיגיון המקובל.

יתרה מכך, היא מאפשרת כלי של ניסוח מחדש והגהה. לדוגמה, אחרי שכתבתם בפתקים טקסט מסוים באנגלית, תוכלו לשכתב אותו בצורה מקצועית או בצורה חברית, ולייצר סיכום מפסקה ארוכה, טבלה, רשימה או נקודות.

פיצ'ר נוסף שקשור לטקסטים הוא סיכומי התראות. גם כאן, זה רק באנגלית, אבל אם תקבלו מקבץ של התראות מאותה האפליקציה, הבינה המלאכותית תסכם לכם אותן לפי תעדוף וחשיבות. כשהפיצ'ר הזה יהיה זמין בעברית, אין ספק שהוא יחולל שינוי אדיר בצורה שבה אנחנו צורכים את התוכן מהמכשיר שלנו, ויחסוך זמן במעקב אחרי התראות.

העוזרת האישית: החיים העתידיים עם סירי

אחד הדברים המרכזיים ביותר שהבינה המלאכותית תשפר הוא תחום העוזרות האישיות. סירי ודומיה יידעו איך ללמוד את הצרכן, והוא יוכל לשוחח איתן ולבקש מה שהוא רוצה. לדוגמה, להזמין פיצה שתגיע עוד שעתיים - וסירי תזכור מה המקום האהוב עליכם, מה התוספות וכל מה שצריך לדעת.

כבר עכשיו, אפל הכניסה כמה שיפורים לסירי. ראשית, היא אמורה להיות חכמה יותר, אם כי בחוויה האישית שלנו לא חווינו שיפור משמעותי. שנית, העיצוב. זה נשמע אולי שולי, אבל יש משהו מרשים כשכל המסך נדלק בצבעים, לעומת נקודה קטנה בתחתית המסך.

שלישית, לא צריך לדבר לסירי. אם תקליקו פעמיים בחלק התחתון של המכשיר, תוכלו להקליד לסירי - מאוד דומה ל-ChatGPT, ועדיין כל כך רחוק. במובן מסוים, זה יכול להוות איזה סוג של מנוע חיפוש, במקום להיכנס לגוגל או לדפדפן בכלל. כל השיפורים נחמדים וטובים, אבל עדיין לא מהווים עוזרת אישית מבוססת בינה מלאכותית. לזה ייקח זמן.

החברה הכריזה על עוד הרבה פיצ'רים נוספים שאמורים להיכנס, כמו מחולל אימוג'י (משמע יהיה אפשר לכתוב תיאור ולקבל אימוג'י אישי). אחת ההכרזות המעניינות היא על שיתוף פעולה עם OpenAI כדי שתהיה אינטגרציה עם ChatGPT - אבל כמו שאפשר כבר לנחש, גם זה יגיע רק בהמשך.

השורה התחתונה: התחלה טובה, אבל רק התחלה

אפל שחררה את "המנה הראשונה" של הבינה המלאכותית והיא נחמדה, אבל לא יותר מזה. המכשיר שלכם לא ייראה שונה אחרי העדכון הזה, ומהבחינה הזאת, אפל לא מראה יכולות שלא פגשנו עד כה. הפיצ'רים עומדים במשימה, אבל לא יותר מזה.

אפל היא ענקית טכנולוגיה, וככזו, ממנה מצפים ליותר - חדשנות פורצת דרך או ממשק משתמש מבריק - וכאן זה עדיין חסר. יתרה מכך, מתחרות כמו סמסונג וגוגל כבר מציעות הרבה מהפיצ'רים האלו ואחרים, ואצלן היכולות מתקדמות הרבה יותר - מחיפוש על ידי מצלמה וקבלת המידע לפי מה שהמצלמה מזהה ועד סיכומי וכתיבת טקסטים. באפל צריכים להתעורר, לפני שהצרכנים יתחילו להתאכזב.