נחתמה עסקת מכירת השליטה בישראכרט למנורה מבטחים בשווי של 3.15 מיליארד שקל

לאחר סבב מגעים מואץ שהתנהל היום, אישר דירקטוריון ישראכרט בראשות תמר יסעור את פרטיו והערב נחתם ההסכם • לאחר שאל על נסוגה מהצעתה, מנורה נותרה המתמודדת היחידה בפועל על רכישת השליטה • לאחר אישור בעלי המניות, העסקה דורשת את אישורי רשות התחרות ובנק ישראל

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי
רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

נחתמה עסקת מכירת חברת האשראי ישראכרט לידי חברת הביטוח מנורה מבטחים. לאחר סבב מגעים מואץ שהתנהל במהלך היום בין הצדדים, אישר דירקטוריון ישראכרט בראשות תמר יסעור את פרטיו והערב נחתם ההסכם. השווי שמוצע לישראכרט טיפס בשיעור קל ל-3.15 מיליארד שקל. למול שווי של 3.1 מיליארד שקל בהצעה הקודמת.

מדוע זינקו מניות הבנקים אתמול והגיעו לשיאים חדשים?  
לבנק ההשקעות ג'פריס יש המלצה חמה על מניות הסייבר מישראל 

מנורה מבטחים תרכוש בדרך של הקצאת מניות 33% מישראכרט ותחלק דיבידנד מקדמי של 700 מיליון שקל עד מיליארד שקל, טרם ביצוע העסקה (שיפור ביחס למתווה המקורי של דיבידנד של 700 מיליון שקל בלבד).

החתימה על ההסכם סוללת את הדרך להעמדת העסקה להצבעת בעלי המניות של ישראכרט בהמשך הדרך. ככל שבעלי המניות של ישראכרט יאשרו את העסקה, היא תגיע לפתחם של הרגולטורים, בנק ישראל ורשות התחרות. כאשר הרגולטור החשוב בהקשר של אישור העסקה זו רשות התחרות שכבר פסלה בעבר את ניסיון חברת הראל לרכוש את ישראכרט בשל חשש לפגיעה בתחרות בשוק ביטוחי הבריאות. מנורה מבטחים נותרה המתמודדת היחידה בפועל על רכישת השליטה לאחר שברביעי פרשה חברת אל על.

החתימה על ההסכם מגיעה ימים בודדים לפני שפוקעת הצעת מנורה מבטחים, ויממה לאחר שחברת אל על נסוגה כאמור במפתיע מהצעתה לעסקה דומה. לכן נראה שסד הזמנים לקבל ההחלטה על ידי דירקטוריון ישראכרט היה לחוץ. לדירקטוריון ישראכרט נותרו עוד כמה ימים עד לתחילת השבוע הבא, ובמידה ולא היה מקבל החלטה, לא היתה נותרת הצעה ממשית.

ישראכרט היא חברה ציבורית ללא גרעין שליטה, כך שאין באי קבלת החלטה שכזאת עניין בעייתי. אך עם זאת, על הדירקטוריון לפעול לטובת בעלי המניות של החברה, והיות וההצעה מציעה פרמייה נאה ביחס לשווי השוק של ישראכרט (2.9 מיליארד שקל), הרי שהיה עליו לבחון ברצינות את ההצעה.

אל על נסוגה ומנורה נותרה לבדה במרוץ

ברביעי נסוגה אל על מכוונתה לרכוש את גרעין השליטה בישראכרט. אל על דיווחה לבורסה כי "על רקע סד הזמנים הקצר שנקבע על ידי ישראכרט (ללא אפשרות להארכתו), ותהליך הבחינה הנרחב הנדרש לביצוע על ידי החברה לצורך השקעה בחברת ישראכרט, אין ביכולתה של החברה להשלים את כלל הבדיקות הנדרשות".

עוד הוסיפה חברת התעופה, הנמצאת בתקופה של גאות בעסקיה, כי "תמשיך לבחון הזדמנויות עסקיות התואמות את תוכניתה האסטרטגית להרחבת סל המוצרים והשירותים ללקוחותיה, בין היתר בתחום האשראי והפיננסים".

היועצים של ישראכרט בעסקה היו חברת ווליו בייס מיזוגים ורכישות בראשות יאיר אפרתי ומשרדי עורכי הדין ארדינסט בן נתן ודליה טל.