החל מ-178 אלף שקל: האם הגולף החדשה תשחזר את ההצלחה?

המודל המחודש של פולקסווגן שומר על הממדים והעיצוב המוכרים, ומציע שדרוג לטכנולוגיה ולתא הנוסעים ואיכויות דינמיות גבוהות • אלא שהמחיר מתרחק מהטריטוריה העממית • מבחן דרכים

פולקסווגן גולף 1.5 מודל 2024 / צילום: יח''צ
פולקסווגן גולף 1.5 מודל 2024 / צילום: יח''צ

כמעט שלושה מכל ארבעה כלי רכב חדשים שנמכרו בישראל בשנה החולפת היו בתצורת "קרוס-אובר". דגמים קטנים או גדולים, עממיים או יוקרתיים, מונעי בנזין או חשמליים; העיקר שלכולם יהיה מראה "גבוה" ומשדרג סטטוס, שנראה כאילו תוכנן לצאת להרפתקאות בשטח. אפילו אם ההרפתקה הגדולה ביותר שאי פעם הוא יעבור היא חניה על המדרכה.

השמיים נופלים: מה יעצור את משבר התעופה החמור שאליו נקלעה המדינה 
המספרים מלמדים: איזו הלוואה לוקחים לרכישת רכב, ומתי זה מסוכן 
10 מיליארד שקל על הכף: המאבק על "הרווחים הכלואים" מגיע לשיא 

הטרנד הזה לא משאיר הרבה מקום בשוק לשאר תצורות המרכב, ובמיוחד לא לדגמים קומפקטיים בתצורת חמש דלתות קלאסית. אבל פה ושם נותרו כמה איים מבודדים של ביקוש, שעדיין לא הוצפו על ידי צונאמי הקרוס-אובר. אחד מהם הוא של פולקסווגן גולף, שמצליחה לשרוד בזכות יכולתה הבלתי מוסברת לגשר על פער הדורות.

הגולף אהודה גם על לקוחות גיל הזהב, שמחפשים רכב "גרמני", תכליתי וסולידי כמו שהיה להם לפני 40־50 שנה. בו בזמן היא מצליחה לקסום לצעירים שוחרי תדמית, שרואים בה מעין סמל מעמד ספורטיבי ובסיס נרחב ל"שיפורים".

עיצוב חיצוני

עיצוב הדור המחודש של הגולף אכן לא חורג מהמסורת ונראה כמו שכפול של קודמיו. ממדיו נותרו ללא שינוי כמעט וכך גם פרופורציות ה"האצ'בק" האירופיות הקלאסיות.

פרופיל הצד מוכר בזכות עמודי גג אחוריים בתצורת ראש חץ וגם הזנב שומרים על המראה הנוסטלגי, למעט יחידות תאורה חדשות. רק בחרטום לקחו המעצבים קצת סיכון ויצרו מראה עדכני עם גריל רוחבי שמוטמע בפגוש, ויחידות תאורה צרות ומתוחכמות. בלילה גם הסמל של פולקסווגן מואר באור LED. בצבעים כהים הגולף החדשה עדיין זוכה למבטי הערכה מצעירים שוחרי סטטוס. בצבע לבן היא תשתלב היטב במגרש החניה של בית דיור מוגן.

פנים הרכב

גם תא הנוסעים מצליח לפנות לשני הקטבים של הלקוחות. חובבי הנוסטלגיה יקבלו עיצוב פנים "גרמני" מוצק וכבד למראה בצבעים כהים וחמורי סבר, ישיבה נוחה עם תצפית רחבה וחללי אחסון שימושיים עבור התרמוס של תה הקמומיל.

מרחב הפנים לא השתנה מהותית והוא ממצה את המירב מהממדים הקומפקטיים יחסית, אורך 4.23 מ', בסיס גלגלים 2.62 מ'. הנוסעים נהנים ממרחב טוב לראש ולכתפיים אבל המושב האחורי יתקשה לאכלס יותר משני מבוגרים. יש בפלח דגמים עם יותר מרחב רגליים מאחור.

איכות הייצור והגימור מותירה רושם סולידי, עם בידוד רעשים מצוין עד סביבות 130 קמ"ש, משטחים רכים בחלק העליון של מערך הפיקוד וחומרי דיפון וריפוד נעימים, אם כי קצת קודרים בצבעים.

בחלקים פחות גלויים כמו תחתית הדלתות מלפנים ומאחור עדיין יש פלסטיק נוקשה וזול למגע. זה מקובל בעבור רכב עממי אבל פחות בדגם, שמחירו מתקרב ל־200 אלף שקל.

מולטימדיה ומצלמות

למערכת המולטימדיה מסך גדול ושטוח לצד לוח המחוונים הדיגיטלי. היא מצוידת במערכת הפעלה חדשה וברורה, עם קיצורי דרך וארגון הגיוני של התפריטים ־ שדרוג רציני לעומת החלופה המבלבלת של הדור הקודם.

הנדסת האנוש כוללת שליטה באמצעות תפריטי מגע ומערכת פיקוד קולי ברמה גבוהה. מוט ההילוכים הוא מתג קטנטן, בהתאם לצו האופנה. לחלק גדול מהפונקציות החיוניות מתגים פיזיים מוארים ונוחים על ההגה או מתחת למערכת המולטימדיה.

האבזור התקני מקיף בהשוואה לקמצנות שהייתה נהוגה בעבר ובגרסת הביניים בה נסענו יש מושבים קדמיים חשמליים, מערכת קול איכותית, שליטה במערכת האקלים מאחור, מערך מתקדם של מצלמות היקפיות, חבילת בטיחות אקטיבית רצינית ועוד. גג חשמלי מגיע רק ברמת הגימור הבכירה, שעולה כמעט 12 אלף שקל יותר ומגיעה גם עם חישוקי 18 אינץ'.

תא מטען

תא המטען רחב, נוח להעמסה ועם נפח של 381 ליטר לפני קיפול המסעד האחורי, הוא תואם את הממוצע בפלח, ולא יתקשה לאכלס את תוצרי מסע הקניות השבועי.

מנוע וצריכת דלק

באירופה מוצעת הגולף גם עם גרסת פלאג מתקדמת. אצלנו מפאת המחיר היא מוצעת רק עם מנוע 1.5 טורבו בנזין בשני הספקים: הבסיסי, 116 כ"ס, מיועד לשוחרי החיסכון (היחסי); השני, בהספק 150 כ"ס, למי שרוצה תחושה דינמית שתואמת את רף המחיר והתדמית.

לקחנו את גרסת ה-150 כ"ס עם סיוע של מערכת היברידית "קלה". זהו מנוע נמרץ ונעים, שמאיץ את המכונית הקלה יחסית בקצב מכובד גם בעליות תלולות ומשייט ברגיעה על הכבישים המהירים.

בתנועה עירונית המערכת החשמלית מנתקת את מנוע הבנזין לעתים תכופות לטובת חיסכון בדלק, ומי שיטפל במצערת בעדינות ייהנה מצריכה ריאלית מרשימה של 16־17 ק"מ לליטר. מצב התכנות החסכוני לוקה בתגובת דוושה עצלה, וכופה על התיבה העברות איטיות. במשך רוב הנסיעה נצמדנו למצב התכנות הספורטיבי כברירת המחדל, במחיר של צריכת דלק מוגדלת.

על הכביש

גרסת 150 כ"ס מגיעה עם מתלה אחורי שונה ומתוחכם מזה של גרסת הבסיס, ובתצורה הזו היא אחת המכוניות הנוחות ביותר בקטגוריה. היא מצליחה לנטרל מפגעי כביש עירוניים משמעותיים, שאפילו רכבי קרוס-אובר נכנעים בפניהם.

גם התנהגות הכביש החזירה אותנו כמה עשורים אחורה, לעידן נאיבי שבו מכוניות תקשרו עם הנהג ללא תיווך של מעבדים ו-AI. ההגה אמנם קצת קל מדי לטעמנו אבל עדיין שומר את הנהג בתמונה, והאיזון הדינמי של המכונית מצוין. יש לה מעט מאד נטיית גוף בפניות, והיא שומרת על היציבות הכיוונית המפורסמת של כלי רכב הגרמנים במהירויות קו ישר.

מחיר

פולקסווגן גולף אולי תוכננה להמונים, אבל מחירה בישראל מעולם לא היה עממי, וגם הדור הנוכחי מתרחק מכך. המחיר של גרסת 1.5 ליטר טורבו עם 150 כ"ס מתחיל ב-178 אלף שקל ומגיע ל-190 אלף בגרסה הכי מאובזרת. במחיר הזה אפשר לרכוש רכבי פנאי מרווחים, חזקים ומאובזרים, כולל מבית האחיות סיאט וסקודה שעושות שימוש באותם מכללים. גולף 2024 מצליחה לשמור על הקסם הייחודי ועל התחושה של מכונית "קטנה גדולה", שמלווה אותה, ותתגמל נהגים חובבי נהיגה. האם זה מצדיק את המחיר? תלוי מהם סדרי העדיפויות ועומס הכיס. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

מאזדה 3 האצ'בק

164־177 אלף שקל עולה מאזדה 3 האצ'בק. יש לה עיצוב חיצוני עגלגל ומלוטש ותא נוסעים איכותי ומרווח אם כי תא המטען קטן. המנוע הוא 2 ליטר ללא טורבו, שמייצר 165 כ"ס.

מאזדה 3 האצ'בק / צילום: יח''צ
 מאזדה 3 האצ'בק / צילום: יח''צ

אופל אסטרה 1.2

166 אלף שקל עולה המתחרה הגרמנית של גולף. היא גדולה יותר וניצבת על בסיס גלגלים של 2.68 מ'. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו עם 130 כ"ס. התא מרווח ומאובזר.

אופל אסטרה 1.2 / צילום: יח''צ
 אופל אסטרה 1.2 / צילום: יח''צ